Stall för ponnyryttare

S

snuffsie

Undrar om ni tror att följande skulle fungera...
Vill ha råd, tips synpunkter m.m

Har tre barn och har tidigare haft ponny inhyrd ofta blir det "komplikationer" när man har barn i stall med vuxna.
Funderar nu på ponnystall.
Alltså ett stall där enbart barn och ponny eventuellt småhästar/tonåringar hyrs in.
Skulle detta fungera tror ni?

Tänkte ha full skötsel = mockning in och utsläpp samt fodringar ingår.
Ofta blir det ju bråk om något som har med dessa moment att göra vid inhyrning.
Tänkte att sköter vi allt själva slipper vi sådana gruff..

Vad tror ni skulle detta kunna fungera
hälsn snuffsie

Sv: Stall för ponnyryttare

Låter som en kanonidé! :) :)

Enda problemet som jag genast ser är gränsdragning....ska du ha höjdgräns på ponnysar eller åldersgräns på barnen, eller hur ska du avgränsa?

Tycker det låter som en bra ide. Men det kommer ju ändå att vara föräldrar i stallet som säkert kommer att ha synpunkter.

Bra ide´, men jag tror inte det funkar.
Det är ju föräldrarna som betalar för sina barn, så dom vill
nog ha ett finger med i spelet.
Sen tycker ju farmor och farfar att det är trevligt att följa med barnbarnet med en kaffekorg etc...

Hej från hambo

tror det fungerar utmärkt!
för om jag uppfattar saken rätt är det inte totalt vuxenförbud, utan kriteriet är att det är ett ponnyekipage som är inhyrt?
tror det finns många ponnyföräldrar som med glädje står i ett stall med service och klara regler och där inte barnen anses som ett störande objekt bland resten av stallets hyresgäster.
fast barnen kanske inte vill ha fullservice -många vill gärna fixa med sina hinkar och box.

Exakt ska inte råda vuxenförbud..

Tanken var att samla barn med ponny i ett stall.
Då med tanke på att gemenskapen skulle kunna bli bättre.
Vi håller nu bara på och "spånar" om det..
hälsn snuffsie

Se bara till att styra upp barnen. Jag personligen tycker att det är lättare med barn i stallet om det finns vuxna runt omkring då barn gärna delar upp sig i grupper och kan mobba ut någon. Barn kan vara ganska elaka mot varandra.

Har haft ett stall med bara mig som vuxen och ett antal stallungar i olika åldrar. Det var inte lätt alla gånger även om de hade roligt tillsammans mestadels av tiden.

Står nu i ett stall med massor av barn men även vuxna och det är lättare och trivsammare då vi är flera om att "uppfostra" barnen;)

Enda nackdelen jag ser med den ideén är väl kanske avsaknad av vuxna förebilder i stallet. Många ponnyryttare misstänker jag har okunniga föräldrar som låter ungarna "sköta sitt" och många tonåringar tycker och tror gärna att de vet bäst. Därför tror jag att det kan vara nyttigt att ha vuxna, erfarna hästmänniskor i stallet som exempel som ungarna kan lära sig och ha utbyte av.
Likaså grupperar tonåringar gärna ihop sig, vissa riskerar bli utanför och grupptrycket kan locka fram dåliga beslut.

Usch så negativ jag lät. Felåt. :crazy:
Men det beror så klart helt på vilka ungar och vilka föräldrar som ni får i stallet. Jag menar inte att dra alla över en och samma kam.
Hur mycket du själv kommer att kunna styra och överse påverkar ju också. Sen är ju inte heller alla vuxna hästägare lämpliga förebilder så klart... Som tonåring tror jag det skulle vara skitkul att stå i ett ponnystall fullt med jämnåriga.

Det är ju jättekul att umgås med likasinnade, men väldigt nyttigt och lärorikt att stå i ett stall där alla typer finns representerade.

Och vad händer när barnen/tonåringarna faller för åldersstrecket, kastar du ut dem?. Om du gör det kommer det att bli många sura miner och folk som väljer att följa efter när kompisaran fyttar och gör du det inte så faller hela idén med stall för unga. Och vad händer om mamman vill ha häst, om ett av barnen i familjen faller för ålderssträcket? Du kommer att få många komplikationer.

Bra stall har en relativt stabil kundkrets, ibland har folk stått i samma stall i både 10 och 20 år, bra reklam och tryggt med kännt folk som kan rutinererna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 664
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 933
Senast: svea
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 898
Senast: bigganl
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka