Stall nära motorväg

GoLightly

Trådstartare
Finns det några studier som visar hur ett konstant buller påverkar hästar? Har varit och tittat på en stallplats jag gillar, problemet är bara att det ligger nära en motorväg. Min häst stressar lätt upp sig och jag är orolig att han inte kommer att kunna slappna av ordentligt, men vet inte hur hästar generellt mår av en sådan ljudmiljö.
 
Vi hade ett bete på 9ha precis innanför viltstängslet till e4an. Hästarna hade massor av ställen att "hänga" på. Dom hade främsta viloplatsen precis bredvid vägen. Det hände några gånger att vi hörde på radion att folk ringde och sa att hästarna var på e4an, för folk såg inte att dom var på rätt sida stängslet. Dom hästarna verkade alltså inte bry sig alls. Allt från 1-åringar till vuxna hästar.
 
Jag har hört från flera som har haft hästar bredvid större vägar att hästarna vant sig och senare varit mer eller mindre trafiksäkra.
Ridit en sådan häst och den var supercool.

Möjligt att det är lite stressat i början innan de hunnit landa i den nya miljön å hagkompisar m.m.
Kan göra mycket om de får en hagkompis som är trygg och kan visa vägen så att säga.
 
Vi hade ett bete på 9ha precis innanför viltstängslet till e4an. Hästarna hade massor av ställen att "hänga" på. Dom hade främsta viloplatsen precis bredvid vägen. Det hände några gånger att vi hörde på radion att folk ringde och sa att hästarna var på e4an, för folk såg inte att dom var på rätt sida stängslet. Dom hästarna verkade alltså inte bry sig alls. Allt från 1-åringar till vuxna hästar.
Jag har hört från flera som har haft hästar bredvid större vägar att hästarna vant sig och senare varit mer eller mindre trafiksäkra.
Ridit en sådan häst och den var supercool.

Möjligt att det är lite stressat i början innan de hunnit landa i den nya miljön å hagkompisar m.m.
Kan göra mycket om de får en hagkompis som är trygg och kan visa vägen så att säga.

Tack för svar, men jag tänkte specifikt på hur det påverkar hästarnas stressnivåer på lång sikt. Hästen är helt trafiksäker och vi rider ofta över/längs med motorvägen utan att han bryr sig nämnvärt :)
 
Gamla Tant stod i många år i ett stall som låg mellan motorväg (eller ja, motortrafikled) och järnvägen. Hon blev otroligt trafiksäker men verkade inte särskilt stressad av det, inte ens så vi kunde märka skillnad när vi flyttade därifrån.

De började också spränga och köra pelarborrmaskin osv för att bygga ut järnvägen... nemas problemas. Arbetarna sa att första dagen så hade hästarna smugit fram till staketet närmast bormmaskinen för att sedan kasta sig iväg... stirrat ett tag, sen smugit sig fram igen. Dag två ignorerade de den helt. De verkar vänja sig väldigt fort och vara relativt ostörda av sådant som andra hästar visar "är ok"
 
Min häst bor under inflygningen till Arlanda. Eftersom hon är lite känslig av sig har jag kollat henne extra när det kommer ett lågflygande plan men det verkar inte stressa henne.
 
Jag har jobbat på ridskola som ligger granne med e4. Enda gången jag upplever att trafiken stört hästarna var vid en olycka med långa köer, det verkade störa hästarna att bilarna blev kvar istället för att bara köra förbi. I övrigt märkte jag ingen generell skillnad på temperament/stressnivå.
 
Beror nog på häst, min stod ett tag i ett stall med motorväg på ena sidan och tåget på andra. Märkte först när jag flyttade hur stressad han var över det. :)
 
Det finns studier på att hästar störs av ljud så låga som en vanlig radio. Tyvärr hittar jag den inte nu. Har för mig att det var en dansk studie. Djurskyddslagen säger också att ljud över viss decibel inte får förekomma frekvent i stall.
 
Beror nog på häst, min stod ett tag i ett stall med motorväg på ena sidan och tåget på andra. Märkte först när jag flyttade hur stressad han var över det. :)
Jag har inte sett någon forskning hur långvarigt buller påverkar hästarna men tex radio i stallet kan öka risken för magsår.
Det finns studier på att hästar störs av ljud så låga som en vanlig radio. Tyvärr hittar jag den inte nu. Har för mig att det var en dansk studie. Djurskyddslagen säger också att ljud över viss decibel inte får förekomma frekvent i stall.

Hmmm, okej tack för svar :) Min häst har tidigare haft problem med magsår så jag är mån om att han ska få flytta någonstans där han kan slappna av. Det ligger inte precis intill vägen så det är inget högt buller, men det är trots allt ett konstant bakgrundsljud. Får fundera vidare på vad jag kan kompromissa med!
 
Jag hade hästarna nära e4an och den som mådde sämst av det var jag. Jag märkte det först när jag hade flyttat dom. Inte ens hästen som hade bott mitt inne i skogarna i norra småland hela sitt liv brydde sig speciellt mycket om all trafik.
 
Jag rider på en ridskola som ligger väldigt nära en av landets största flygplatser . Planen flyger väldigt lågt över paddocken när vi rider och över hagarna. Hästarna är stencoola. Alla hästarna har de köpt in till ridskolan så ingen har varit där från början. Enda gången en häst reagerat var när det kom ett jätteplan som måste varit fraktflygplan då reagerade en häst marginellt men det hände inget. Ingen häst visar några tecken på att må dåligt tvärtom är det glada, friska och arbetsvilliga hästar. Hästarna går på lösdrift så de går ute dygnet runt förutom de timmarna de står inne för ridskolan.
 
Jag har hästarna bredvid e6an. Bokstavligt talat. Inre stress vet jag inte men jag märker ingen skillnad på hästarna. Fullblodet som brukar vara känslig för allt beter sig lugnt. Jag kan mer tycka det är störande men hästarna, utåt sett, bryr sig ingenting. De bodde "i skogen innan".
 
Jag var mer stressad av motorvägen än vad hästen var. För min egen skull kommer jag aldrig stå nära en motorväg igen, om jag har ett val.
 
När min känsliga häst stod i ett stall inne i skogen kunde hon reagera på att plast fladdrade från en bal 25 meter bort. Nu när det händer saker omkring henne hela dagarna är hon betydligt mindre tittig.
 
Jag hade hästarna nära e4an och den som mådde sämst av det var jag. Jag märkte det först när jag hade flyttat dom. Inte ens hästen som hade bott mitt inne i skogarna i norra småland hela sitt liv brydde sig speciellt mycket om all trafik.
Samma erfarenhet av häst. Red ut i täten på häst som visserligen sett trafik förr man bara på landet, max 50 fordon på en dag liksom och då är det "tät" trafik. Red längs med både påfart och e4 (e4 just brevid viltstängslet bitvis, så rätt nära) och de bara tuffar och går. Svårast att acceptera för hästarna var betongsuggor och rullskidåkare och de båda är ju inte särskilt bullriga🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 158
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 743
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 981
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp