Stall nära motorväg

Finns det några studier som visar hur ett konstant buller påverkar hästar? Har varit och tittat på en stallplats jag gillar, problemet är bara att det ligger nära en motorväg. Min häst stressar lätt upp sig och jag är orolig att han inte kommer att kunna slappna av ordentligt, men vet inte hur hästar generellt mår av en sådan ljudmiljö.

Jag tror (obs! tror) att om det har nån effekt på hästar så är den effekten mindre än effekten av flocken (bra/dålig flock), utetid, stallet, osv. D.v.s. hellre ett bra stall med bra flock och bra utetider bredvid motorvägen än ett dåligt stall (kort utetid, dåligt sammansatt flock osv) mitt i skogen.
 
Jag tror (obs! tror) att om det har nån effekt på hästar så är den effekten mindre än effekten av flocken (bra/dålig flock), utetid, stallet, osv. D.v.s. hellre ett bra stall med bra flock och bra utetider bredvid motorvägen än ett dåligt stall (kort utetid, dåligt sammansatt flock osv) mitt i skogen.
Precis så tänker jag med. Jag stod i ett stall där stall och rasthagar var på ena sidan e20 och sommarbetet på andra sidan (viadukt under för förflyttning). Att hästen inte trivdes riktigt tror jag inte beror på buller eller trafik, det verkade han aldrig reagera på, men på mindre bra flocksammansättning och allmänna stolpskott i stallet som bidrog med rätt dålig stämning som säkerligen spillde över på hästarna.
 
Absolut att det kan vara bra för miljöträningen för hästen.
Annars tror jag på samma som för människan att det (om så omedvetet) är en stressfaktor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 978
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp