Stall - Stort vs litet (yta)

Constance

Trådstartare
Jag ska renovera en ladugård på min pappas gård och göra om det till stall. Jag hade från början tänkt att bara använda halva utrymmet men det kanske är skönt med större ytor? :D

Visserligen har jag mina hästar på lösdrift, men det skulle vara skönt att kunna ställa in alla hästarna samtidigt.

I stallet ska det iaf finnas 3 storhästboxar, 1 ponnyhästbox, Sadelkammare, Skötselplats/spolspilta och gärna en foderförvaring.

Så ge mig lite positiva och negativa erfarenheter på stor vs liten yta i ett stall :idea: ca 160 kvm vs ca 80 kvm?
 
Sv: Stall - Stort vs litet (yta)

Enda gången man tycker att något är för stort är när det ska värmas upp :D

Generellt kan det väl sägas att man för det mesta har för små ytor i ett stall och det blir onödigt trångbott och därigenom ofta blir tungjobbat
då man inte kommer fram med vagnar etc.

Gör hellre i ordning 160 kvm utrymmet och dela av detta med innerväggar, gärna i REI 60 så att du även får stallet sektionerat i olika brandceller - stallet bör alltid vara en egen brandcell som är avgränsat från utrymmen för förvaring av foder och strö, även sadelkammaren eller torkrum är bra att hålla brandsektionerat från övriga stallet.

Sätt dig och tänk igenom riktigt noga innan hur du ska lösa transporterna (det är ju tonvis med foder och dynga som transporteras varje år/häst) och tänk igenom vilka "rum" du vill få plats med - det är bättre att tänka igenom rejält innan man bestämmer hur man gör med byggandet.

Försök att inte göra några gångar som är smalare än 2 meter, dörrar ska vara åtminstone 1,50 för att underlätta transporter m.m.
Gör gärna åtminstone en ytterdörr som är minst 3x3 meter i storlek så att det går att ställa in balar med foder eller strö direkt i byggnaden så kan det flyttas med tex palldragare sedan.

Ska det vara varmstall så glöm inte att isolera rejält och glöm inte bort ventilationen.
 
Sv: Stall - Stort vs litet (yta)

Och eftersom de inte kommer stå inne mer än nödvändigt; ett par timmar om dagen och sen vid dåligt väder, så känns det onödigt att göra varmstall. Jag kommer ju heller inte få någon hjälp av hästarna för uppvärmningen i och med de få timmarna inne :p

Jag tänker även på vattnet. De rör som finns nu ligger nerdjutna i betonggolvet. Ska jag bryta loss dem och dra de i taket istället?


Jag började planera för ett år sen.. är fortfarande inte klar/nöjd ;)
 
Sv: Stall - Stort vs litet (yta)

om det inte ar ngt fel pa vattenledningar lat de ligga och satt i en varmeslinga fran kranen och ner. Betydligt billigare att gora. Ha den pa en knapp sa du kan stanga av sommartid.

Angaende boxar, om det finns plats, ha alla boxar samma storlek du kanske saljer ponnyn och star da med ett ytrymme som inte kan anvandas och blir "skrapomrade". Mina boxar ar alla 3x3,6meter sa de kan ocksa anvandas som folbox, men 3x3 meter at mer den nog. Plus det ar enklare att bygga en storlek.
Box dorrar skall/bor vara minst 1,20 breda och samma hojd eller hogre. I boxen som ponnyn skall sta, kan du ju ha en lagre dorr sa den kan titta ut. Men ha storre dorr for byte.

Tank pa takhojden och mat efter stor hast. Sedan det ar ett kallstall spelar det ingen roll om det ar hogre i tak.

Sadelkammare bor ha varme och vara isolerat, men du behover ju inte ha 3 meter i taket heller. Foderkammare kan vara kallt.

Lycka till med planering, nar du har fatt det som du vill kommer du vara supernojd.
 
Sv: Stall - Stort vs litet (yta)

Varmstall eller kallstall handlar mera om isolering än om uppvärmning, betongen är ju värmemagasinerande så med ordentligt isolerat (minst 20 cm gullfiber - gärna bortåt 20-25 cm cellplast) och ett ordentligt styrt ventilationssystem så fixar du ett varmstall utan kostsam uppvärmning - hästarna ska ju ändå enligt lagen stå inne 8 h per dygn om du inte har ligghall ute så "värmen" är ju påslagen 1/3 av dygnet vilket räcker om det är ordentligt isolerat.

Om rören är för smala så är det inte säkert att det funkar bra att lägga kabel inuti rören, då måste du bila upp rören så att du kan lägga utanpåliggande värmekabel istället (om du vill ha kallstall dvs).

Är det dessutom gammla rör som har legat länge så bör ju dessa inspekteras och eventuellt bytas ut, rör är "färskvara" som visserligen håller ett antal årtionden men som inte förväntas att hålla i evighet. I synnerhet om det är gammla järnrör så bör dessa ses över ordentligt eller om lagårn har stått tom så att rören riskerar att ha frusit.

Värmekabel lägger du som fast installation och då är det en baggis att koppla den till en termostatstyrning som bara slår på strömmen när det finns behov - knappar är lite stenåldersteknik.
 
Sv: Stall - Stort vs litet (yta)

HAr inte läst hela tråden men jag föredrar SOOOORA ytor:D

Tycker att man ska kunna mötas på stallgången med två hästar som kanske inte är bästisar utan att det smäller, att man inte ska behöva knösa in sina grejor i sadelkammaren, stora boxar (=lättmockat:D:D), gott om plats för barn, hundar, katter, annat folk och grejor mm.
Små ytor och mycket vråer är ju även svårare att hålla rent.

Sen är det ju klart att det blir svårare (dyrare) att värma upp men man kanske inte behöver ha hela stallet supervarmt? kanske räcker att bara isolera? vårt stall är 112 kvm och bara isolerat och håller ca +5-+6 °C när det är kallt ute.

Lycka till med stallbygget!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 574
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 114
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 353
Senast: majha
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 271
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp