Stall utan golvbrunn?

R

Raderad medlem 142449

Hej på er!

Jag undrar om det är någon som har varit med om stall som saknar golvbrunn, dvs enbart har ett ”handfat” som man sköljer ur i?

Hur har man då löst leriga hästben? Spola av utanför stallet?

Tacksam för svar!! :heart
 
Jag har stått i stall både med och utan golvbrunn, men rent allmänt är det ingen jättebra idé att vanemässigt spola ner lera och sand i golvbrunn. Någonstans, så småningom, samlas ju dessa relativt tunga partiklar och det blir stopp. Lerig häst saneras bäst utomhus, imho.
 
Slamtömning av brunn kostar en del, är det 2-3 tusen om året? Dessutom så att ta in vatten i stallet och stänka på hästen försämrar hela stallmiljön. Det är klart det går men allt kostar pengar. Jag har en spolplats utomhus med grovsten som filtrerar ned i marken. Går att bygga på tak och vägg absolut, allting kostar.

Att sära på vatten och boende gör ju att även i bostadshus så blir försäkringar billigare. Försäkringen blir väl dyrare med fler toaletter , eller har jag fel där?
 
Tack, vad många svar! Då ritar jag inte in någon golvbrunn i planskissen för kommande stallet :banana:
 
Har aldrig haft golvbrunn i den bemärkelsen. Alltid önskat men samtidigt undrat hur sand, lera o smågrus skiljs av vettigt utan att orsaka stopp någonstans. Vi kan inte ens spola utomhus utom en bit från stallet på sommaren men har inte heller direkt leriga hagar.
 
Tack, vad många svar! Då ritar jag inte in någon golvbrunn i planskissen för kommande stallet :banana:
Kolla med länsstyrelsen också om du ska godkänt som stallbyggnad för djur. I historisk tid högg någon länsstyrelse någonstans ned på att det inte fanns rinnande vatten i stallet. Det kan vara så att de som har varmt vatten och spolspilta inomhus inte svarar på tråden men vatten inomhus är ju även ett problem i vanliga människobostadshus så att förenkla kan förbilliga.
 
Jag håller med, det stod inget i trådstarten om att du skulle bygga nytt. Nu trodde jag att det var ett gnäll från en boxinhyrning och billiga boxplatser har billiga lösningar. Jag antog något. Rita planer och kontrollera priser för allt så du har möjligheter efter kostnadsberäkningar. Kolla med länsstyrelsen. Det är dyrt att gjutA.
 
Har aldrig haft golvbrunn i den bemärkelsen. Alltid önskat men samtidigt undrat hur sand, lera o smågrus skiljs av vettigt utan att orsaka stopp någonstans. Vi kan inte ens spola utomhus utom en bit från stallet på sommaren men har inte heller direkt leriga hagar.
Man sätter in ett vattenlås avsett för stallbruk. Ett par gånger om året lyfter man gallret och gräver ur all sand och lera som fastnat där. Funkar klockrent.
 
Kolla med länsstyrelsen också om du ska godkänt som stallbyggnad för djur. I historisk tid högg någon länsstyrelse någonstans ned på att det inte fanns rinnande vatten i stallet. Det kan vara så att de som har varmt vatten och spolspilta inomhus inte svarar på tråden men vatten inomhus är ju även ett problem i vanliga människobostadshus så att förenkla kan förbilliga.

Jo, men vi ska ha rinnande vatten till handfat. Dock inte någon golvbrunn då.

Länsstyrelsen kommer inte bli inblandad, endast 4 boxar. Men vi uppfyller såklart alla krav ändå :up:
 
Känns väldigt dumt att avstå golvbrunn om man bygger nytt.
Framförallt så är det ju bra att kunna tvätta stallet, även om jag personligen också uppskattar att kunna spola av både häst och utrustning inne i stallet.

Inte om kommunen kräver en separat trekammarbrunn med slamavskiljare och infiltrationsbädd för 80.000kr (och då gör vi arbetet själva) + slammtömning á 2000kr per år. Då känns det inte alls dumt att avstå!

Tvätta stallet går ju ändå.

Vi tycker att det kan duga utan, då vi enbart kommer ha fyra boxar.
 
Ska du bygga nytt så hamnar ju saken i ett annat läge. I det läget skulle jag verkligen rekommendera en golvbrunn. Jag skulle nog inte spola inne för det men att ha en brun kan vara guld värt (det är något jag saknar i mitt hönshus)
 
Vi byggde en rejäl golvbrunn när vi byggde nya stallet. Vi duschar sällan hästar men de går om man vill ;-) Där i mot ville vi ha en golvbrunn för man vet aldrig tex om du behöver spola ur stallet, vi tömmer även vattenhinkar där i osv. Vi har satt ett galler för själva utrinningshålet så de inte ska stopp i röret.
 
Jag skulle tagit med en golvbrunn. Även om man inte spolar av hästen inne i stallet kan man behöva rengöra invändigt med vatten och då måste vattnet kunna rinna ut ur stallet. Det behöver inte vara en avancerad lösning med slamavskiljare och annat bara vattnet kan komma ut.

Jo, det är precis det det måste. Våran kommun kräver fullskaligt avlopp, separat från bostadens. Trekammarbrunn med slamavskiljare och infiltrationsbädd. 80k kostade den förra vi anlade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
928
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 540
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grizelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp