Stall utomlands?

muppia

Trådstartare
Jag är grymt sugen på Nya Zeeland eller dylikt och undrar om det är några här som har åkt och jobbat därborta?

Jag är ute efter livserfarenhet. Jag är diplomerad hästskötare och har ridit i hela mitt liv, har ridit lite galoppörer också samt skolat om nån. Fullblodshästar står mig nära i hjärtat. Eftersom jag redan kan hästar och ridning rätt mycket och har uppehåll från hästeri för tillfället på grund av hund och plugg så känns det inte så viktigt att jag utvecklas så mycket i jobbet. Jag vill se världen helt enkelt.

Är det bra betalt därnere? Jag har ju en lägenhet hemma som ska betalas under tiden. Min tanke, eftersom jag genomför tjejklassikern i år, är att jag åker bort bara en månad och försöker hitta något annat i Sverige övrig tid.
 
Sv: Stall utomlands?

Ändrar min frågeställning, Nya Zeeland eller Asien får vänta.

Jag undrar om galoppstall i England och Irland, hur är det där? Då har jag möjlighet att jobba hela sommaren med ett avbrott för tjejsimmet i juli.

Lön?
 
Sv: Stall utomlands?

Ska inte vara några problem - förutom ledigheten då:angel: - svenska tjejer har väldigt gott rykte i galoppstallar världen över.

Det finns olika sajter med stalljobb, kan tyvärr inte några adresser men det är bara att Googla.

Lycka till!
 
Sv: Stall utomlands?

Ledigheten handlar om 3 dagar av alla dagar, så nog ska det nog gå ;)

Men då googlar jag runt lite o ser om jag hittar några spännande stall!
 
Sv: Stall utomlands?

Jag hittar inte något specifikt för galoppstall? Eller så letar jag dåligt :o

Tror ni att det engelska folket skulle vara lite avigt inställda till att jag är döv? Känner de till Strömsholm? (Jag gick gymnasiet där nämligen...)
 
Sv: Stall utomlands?

Kan du bara rida och skotta skit tror jag inte att det spelar så stor roll att du är döv. Jag förmodar att du har strategier som gör att det går att kommunicera med dig även när du sitter till häst. Men du ska nog försöka komma till ett mindre stall för i stora stall kan det vara svårt även för hörande att förstå vad man ska göra..

Det är tveksamt att de känner till Strömsholm - och om det gör det så är det nog Grand National som de har hört talas om - men det spelar inte så stor roll. Förklara vad du har gjort och vad du kan.

Hur gammal är du? British Racing School (BRS) är en perfekt inkörsport om du är ung nog för den. Tyvärr är det väldigt dålig tajming för kursen som svenskarna brukar gå börjar efter jul.

Du kanske kan kolla tidningen Racing Post på Internet, tror att den har platsannonser.

Lycka till!
 
Sv: Stall utomlands?

Jag hittar inte något specifikt för galoppstall? Eller så letar jag dåligt :o

Tror ni att det engelska folket skulle vara lite avigt inställda till att jag är döv? Känner de till Strömsholm? (Jag gick gymnasiet där nämligen...)

Nu var det länge sedan jag använde den sidan, men då kunde jag iaf välja vilket typ av stall det var, typ flat/national hunt osv..
 
Sv: Stall utomlands?

På framsidan kan du ju välja vilken typ av jobb du vill ha. Antingen "groom-race" eller "rider-race" t.ex.! Sedan kan du också välja vilken typ av gård du vill till!:)
 
Sv: Stall utomlands?

Tack, nu underlättade det mitt sökande genast, jag var inte så noga när jag kollade såg jag nu :o

Camilla - jag är 23 och pluggar till ingenjör så det är inte aktuellt med galoppskola för mig, jag kommer ju bara sommarjobba och inte på regelbunden basis.

Och iofs, många galoppstall har ju billig arbetskraft i form av polacker och de flesta kan ju inte ens engelska, så kan de så kan jag ju också :p men det var ett bra tips att satsa på ett lite mindre stall. Jag hade tyckt det varit kul att får rida och sköta om hästar utöver mockning. Fart och fläkt är ju spännande :D


Tack till er båda för tips!
 
Sv: Stall utomlands?

Hittar inget som gäller sommarjobb men kan man ändå skicka in lite ansökningar och tala om att man är intresserad av sommarjobb?

Det fanns ju en hel del. England är intressant, men vilka fler länder är också intressanta?
 
Sv: Stall utomlands?

Det skadar aldrig att fråga och många stall behöver folk över sommaren, den ordinarie personalen har ju också rätt till semester! ;)

Irland är ju också ett alternativ och Frankrike! :)
 
Sv: Stall utomlands?

Irland och Frankrike ska jag då titta på också. Irland verkar ge bättre betalt.

Ska sitta o försöka skriva några ansökningar imorgon. Dags o öva upp min engelska, kan bli nyttigt! :D
 
Sv: Stall utomlands?

Att du bara vill jobba på sommaren är inte ett problem, det är då det händer mest och det behövs folk i stallen. Jag vet inte hur det är nu men när jag var ung :angel: så bytte man jobb ganska ofta och tränarna förväntade sig inte att man skulle stanna resten av livet..

Många tränare drar ner på personalen över vintern i alla fall. Sen undrar jag varifrån Malan har fått det att personalen ska ha semester på sommaren? Det har jag då aldrig varit med om..:cool:
 
Sv: Stall utomlands?

Existerar iaf i vissa större stall i Frankrike! ;) Det är inte självklart men om man ansöker om det lång tid innan så...

Hursomhelst vill många iaf ha extra personal om sommaren precis som Camilla sa!
 
Sv: Stall utomlands?

Frankrike känns som ett bra land om man vill komma närmare exotiskt än Irland och England. Dessutom pratar ju fransmännen ändå inte engelska :angel:

Är det något speciellt som är extra bra att ta med när man skriver en ansökan?
 
Sv: Stall utomlands?

Nä, inte jag heller faktiskt, de gångerna jag sökt jobb har jag bara gått in i ett stall och frågat om det finns jobb :p

Tyvärr har jag inga "giltiga" referenser, det var när jag var 14-15 år gammal som jag jobbade i ett galoppstall (eller snarare praktik). Har ridit snabbjobb och hingstar dock...

Håll en ansökan kort, säg vad jag kan och vad jag vill göra. Ska nog kunna hitta på nåt :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: AchyBreaky
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp