Ställa ut shettisvalack?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 906
B

burton

Såg på hemsidan för min hästs ras (shetlandsponny) att man tydligen kan ställa ut valacker. Stämmer det?
Varför finns det en sån klass? Jag blir ju lite sugen eftersom jag har en valack och tycker han är ganska fin.
Hamnar hästen i nån stambok eller så om den anses vara fin?

Vore bara kul att visa honom där det finns andra som är intresserade av samma ras och komma ut lite.

Hur hittar jag en utställning där det finns klass för valack och information om hur man ska uppföra sig och visa hästen i såna här sammanhang?:)

Sv: Ställa ut shettisvalack?

Självklart ska du visa din valack!

Har du kollat på SSS hemsida? www.shetlandsponny.se
Där kan du se alla inplanerade utställningar för i år plus läsa propositioner med mera.

Fråga om det är något du undrar :)

Lånar tråden lite...

Om man skall visa sin shettis, måste den ha full stam då?

Jag undrar ju massor såklart:D , men jag ska börja med att läsa på sss hemsida och se vad jag kan hitta och så får jag fråga om det är nåt jag inte hänger med på.

Han har pass med full stam (utfärdat av sss), är chipmärkt och vaccinerad, då har han väl rätt av delta?

Det är han på bilden till vänster det gäller. Nu har han fått lite kraftigare hals med, hela hästen har blivit lite bredare och mer musklad.

*kl*

Valackerna visas väl tillsammans med icke godkända hingstar, om inte jag minns fel?

Jag hade själv en liten fundering på att visa min valack (russ) bara för att det är kul, så det tycker jag att du kan göra! Får amn fråga vad det är för stam på den?

Han är efter Äppelbo Findus och morfar är Top Hat af Lindegaard.

Har nyss kollat lite på utställningspropositioner på sss hemsida. Ska det stå om man får komma med valack?
För jag kan inte hitta nåt om de olika utställningarna där det särskilt står att det finns klass för valacker.

Du ska leta reda på vilken klass (nummer) som stämmer in på er, och sedan kollar du i proppen om den klassen är med på utställningen.

Hur gammal är han? ALLA utställningar tar emot valacker, de går tillsammans med jämngamla valacker och ej godkända hingstar.

Coffeeclub:
Ja, den måste ha full stam för att få visas.

Hur vet jag vilken klass jag tillhör? Så jag vet vad jag ska leta efter.

Jag hade en shettisvalack som jag ställde ut för en del år sedan. Klassen hette då "4-åriga eller äldre valacekr och icke godkända hingstar". Vet inte om det fanns en liknande för yngre valacker.

Överlycklig blev jag när min svarta lilla valack Mr Bus VANN sin klass och fick 9:or på både skritt och trav! Det första och enda gången jag f ö varit på utställning med häst.....

Nu vet jag inte om du menar att han är född 2002 eller 2003?

Klass 7 3-åriga hingstar och valacker
Klass 10 4-åriga och äldre valacker samt ej riksstamboksförda hingstar

Glöm inte att kryssa i rutan för valack.

Tillägg: På SSS hemsida finns klassindelningen. Klicka på Propositioner i menyn och sedan på Grundproposition 2006.

Nu har jag fattat hur man ska anmäla sig och vilken blankett som ska användas!

Jag funderar på att sikta in mig antingen på Köping eller Nossebro som nog passar ännu bättre i tiden och avståndet.
För just nu har han faktiskt fortfarande fragment av vinterpälsen kvar så det dröjer nog lite till innan det är borta. Han började fälla sent pga den kalla och långa vintern.

Har fått B-vitaminer länge och jag har badat och kört med ryktsten i evigheter, men nu verkar det iaf vara en ände på det.

Brukar det inte anordnas något på Grevagården ibland? Dit har jag extremt nära.

Möjligt att det anordnas utställningar där av någon lokal avelsförening.

Avelsvärderingen för hingstar brukar vara på Grevagården på våren.

Lycka till!

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka