Stallägare behandlar min häst dåligt

Jag tänker precis så som du tänker, att man kan flytta honom på ett bra sätt. Som jag nämnde tidigare så ska jag säga att vi på prov ska ha honom på box hos en annan tjej medan vi är utomlands, och förhoppningsvis så kommer det funka bra. Funkar det bra kommer jag säga att han får stå kvar. När det var som värst väder här där jag bor fick han stå i box 4-5 dagar och han trivdes inte alls i box, han vart en helt annan häst. Är jättenervös inför detta.

Självklart var han det, han står inne i 4-5 dagar med vind och regn som låter och "känns". Hästar blir mer på alerten när det är dåligt väder, och att då stå inne i 4-5 dagar när det är som värst borde inte ge annat än en stressad häst.

Jag håller ju på med islandshästar, och många sådana har aldrig varit inne förrän de är 5-6. Mina har aldrig brytt sig i bra, trygga stall. Ett tag stod mina pållar på en lösdrift med tre uteboxar, där var de som förbytta eftersom de hörde allt men såg ingenting. Mina tidigare filbunkar blev jättejobbiga att hantera. När de flyttade tillbaka till gamla stället blev de sina vanliga jag igen.

Flytta du hästen, med bra utetider och mat i boxen skulle det förvåna mig väldigt om hästen inte trivs. :)
 
flytta hästen och anmäl tjejen. Någon som beter sig sådär vill man väl inte ha som vän heller. Det kommer nog gå mycket bättre på det nya stället ska du se, lycka till :)
 
Hade jag varit i din situation hade jag fått ett raseriutbrott på stallägaren för länge sen! Spelar ingen roll hur länge man har kännt varandra, sånna personer behöver man inte vara vän med. Deras ekonomi är inte ditt problem att lösa. Det enda ansvaret du har i din situation är att se till att din häst och du själv mår bra! Så se till att ordna ny stallplats snarast. Skit i om stallägaren blir arg, visst man tar åt sig för stunden, men det går över och efteråt känns det bra :)
 
Deras ekonomi är inte ditt problem. Och hade min "vän" behandlat min häst på det sättet, så hade det för länge sen varit en före detta vän. Har du ingen annan som kan hjälpa dig att ta hand om hästen, medan du inte kan sköta den p.g.a. armen? Och är det hela världen om hästen står under den tiden? Min häst hatar att vila, verkligen hatar, men hade jag haft att välja på att hon skulle stå eller att en människa som bara gör allting ännu värre skulle rida, då hade hon vackert fått stå tills jag kunde rida igen. Jag bröt benet för ganska många år sen, och medan jag hoppade på kryckor och hade svårt att bära/mocka skötte min pappa hästarna. Det finns ärligt talat inte många andra människor jag litar på när det kommer till mina hästar.

Jag är ganska petig med min häst, och det har ställt till det på flera stall där det varit någon form av helinackordering, för deras sätt att "sköta" hästar stämmer inte med min. Det har även hänt att jag har gjort uppgifter som jag egentligen betalat för att stallägaren ska göra, och som hen helt enkelt skitit i (för att min häst inte ska drabbas av vederbörandes lathet, givetvis), och sen har jag fått skit för att jag gjort hens uppgifter. Som hen ignorerat att göra, in the first place. Jag har flyttat. Direkt. Min häst ska inte drabbas av andra människors lathet, eller för att jag är konflikträdd.

Nu står jag äntligen i ett stall där de flesta har samma syn på hästskötsel som jag. Jag vet att det finns folk som kommer ta hand om min häst om jag skulle behöva be om hjälp. Och det är värt så fruktansvärt mycket. Bara en sån "enkel" grej som att bli magsjuk, man är ju inte så himla kaxig i det läget, att sätta sig i en bil och åka två mil står ju inte direkt överst på önskelistan, och dessutom lär ju inte de andra i stallet vara alltför förtjusta i att man drar dit det heller. Bara att kunna be någon mocka, fixa vatten och packa lite hö så man slipper åka ut den dagen är en utomjordisk känsla jämfört med det jag är van vid från tidigare ställen.
 
Vill bara att min häst ska må bra, som tur är får jag komma redan imorgon och kolla på stallet som han förmodligen ska flytta till. Blir det inget där har en kompis lovat att ta hand om honom när vi är bortresta. Vill INTE lämna honom ensam tillsammans med henne när jag inte har en aning om vad som händer!

Fast han är ju ensam med henne alla dom andra timmarna du inte är i stallet......
 
Jag skulle flytta hästen genast, om så bara provisoriskt tills ett bättre alternativ dyker upp. Vad som helst är bättre än det stall han nu står i. Jag skulle inte lita på att han inte blir slagen eller får vad han behöver i foder de dagar du är utomlands, oavsett om du har en vän som tittar till honom. Såvida vännen inte är där dygnet runt finns en risk att din häst inte blir väl omhändertagen.

Du behöver absolut inte vara fortsatt vän med stallägaren. Herregud, hon har själv förstört den vänskapen! Att uttrycka sig "fint" när du flyttar hästen är inte heller nödvändigt. Hon slår din häst och har ingen rätt till att du är finkänslig.

Jag tycker dessutom du ska anmäla henne. Det är du skyldig till när du vet att hennes hästar blir misshandlade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 708
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 405
Senast: Skye
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp