Stallägare från hell?

P

Petra86

Det finns ju ett par trådar där stallägare kan berätta skräckhistorier om inackoderingar. Men jag skulle vilja höra om ni har erfarenhet av det omvända - stallägare som inte sköter sig?
 
Sv: Stallägare från hell?

Klart att det finns stallägare som inte sköter sig men sanningen är att, är det stallägarens stall så är det bara att gilla läget eller att flytta.
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag som stallägare har fodringsrutiner mm som jag delger den blivande hyresgästen, samt vad det är som ingår och inte ingår. Naturligtvis finns det alltid plats för förbättringar om hyresgästen lägger fram förslag, men i slutänden är det jag som beslutar. Jag är nästintill perfektionist och erbjuder full skötsel (allt utom ridning) 7 dagar i veckan. Vill man ha hästen riden erbjuder jag det också, men då blir ju kostnaden högre.
Är det något som inte passar har man som hyresgäst (blivande) 2 alternativ :
1. Hyra plats någon annan stans
2. Flytta
Det vanligaste är väl att man gnäller över månadskostnaden (och ja den är fullt rimlig) Vad tror hyresgästerna att stallet kostar mig / månad då? Jag har verkligen ingen lust att sponsra någon annan.
Så jag har insett att antingen får dom hyra till det priset jag vill ha eller också får boxen stå tom. Det "förlorar" jag ju inte på iaf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallägare från hell?

Kan inte låta bli att fråga Ancor. Vad är det för skillnad på att flytta och hyra plats någon annanstans?
 
Sv: Stallägare från hell?

Oh ja, det finns tyvärr rötägg i alla hönsgårdar..
Håller inte riktigt med Kenneth att det bara finns två alternativ; gilla läget eller flytta även om det är stallägarens stall. Som inackordering betalar du trots allt en hel del för box, service, foder och/eller div. andra tjänster eller hur nu upplägget ser ut och då måste du kunna ställa krav på att avtalet även följs av stallägaren.
Enligt ditt resonemang borde man även kunna "sätta skon på den andra foten" och säga att stallägaren får acceptera hästägaren som den är eller stå där med tomma boxar..
Ett avtal är ju faktiskt en ömsesidig handling eller hur?! Då kan man inte behandla sina hyresgäster precis hur man vill bara för att man äger stället. Däremot kan man utforma avtalet och sätta regler som hyrestagaren antingen kan acceptera eller inte. (kanske var så du menade?)

Min förra stallägare valde att göra bort sig och inte följa sitt eget avtal, eller ens bedriva en någorlunda hästsäker verksamhet. När det uppdagades att dennes utlovade och betalda skötsel (basic såsom mat/vatten) till slut äventyrade hästens hälsa flydde jag därifrån. :mad:
Vill man inte ha traktens sämsta rykte bör man nog tänka på att behandla andra och andras hästar så som man själv skulle vilja bli behandlad. Gyllene regeln helt enkelt!

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Oj jag var lite otydlig :o

Flytta = Om man redan har stallplatsen
Hyra någon annan stans = Om man är intresserad av platsen men "det passar inte", alltså man har kollat på platsen men inte flyttat dit.
 
Sv: Stallägare från hell?

*delvis kl*

Nu fråga ju TS om stallägare from hell. Hon ställde inte en fråga till er som faktiskt sköter er del av avtalet.

Häst världen måste va den enda branch i hela världen där det är okej att bryta avtal oav bara för att man äger anläggningen. Tycker orden "passar det inte så flytta" är otroligt barnsligt... Har man ett avtal så ska väl både parterna hålla sig till det?
 
Sv: Stallägare från hell?

Problemet är väl att en del hyresgäster bemödar sig knappt att läsa igenom avtalet de skriver under och kommer sedan med klagomål, vill ändra på det mesta, respekterar inte de regler de själva har godtagit, tror att allt är en förhandlingsfråga etc etc. Om alla parter vore noggrannare med att gå igenom avtalet de ingår med varandra så skulle saker och ting kanske fungera lite bättre i a f.

Nu har jag eget stall sedan ett antal år tillbaka men exempel på stallägare from hell var det stall jag hyrde in mig i där dottern i huset var absolut det mest bortskämda, snorkiga och gräsliga jag varit med om. Det förstörde hela stämningen och att vara i stallet blev till en pina, inte för ngt som gällde avtalet utan för att det fanns en person där som bara med sin uppsyn kunde förstöra det goda humör man kom dit med!
 
Sv: Stallägare från hell?

Sanningen är den att eftersom stallägaren alltid har sista ordet så blir det sällan bra om man som inackordering kräver att stallägaren skall ändra på sig med stöd av kontrakt. Stämningen i stallet blir ofta att hästägaren ändå väljer att flytta för att stallägaren får till slut sista ordet. Mitt råd till er hästägare är, var noga med när ni väljer stallplats, eller så köper/hyr man eget.
 
Sv: Stallägare från hell?

Sanningen är den att eftersom stallägaren alltid har sista ordet så blir det sällan bra om man som inackordering kräver att stallägaren skall ändra på sig med stöd av kontrakt.

Vem som slutligen får sista ordet kan avgöras i tingsrätten om det vill sig illa. Det handlar inte om att stödja sig på avtalet i ett försök att ändra på stallägaren, utan snarare att upprätthålla det som en gång avtalades och utlovades. Det finns tyvärr ingen garanti för att så sker hur noga man än är vid valet av stall. :crazy:

Om du och stallägaren på alla sätt är överens såväl skriftligt som muntligt om vad som skall gälla och det utlovas god omvårdnad mot bra betalt såklart. Då har denne tamef** ingen rätt att missköta sina åtaganden så till den grad att hästens hälsa hamnar i farozonen.
Att bete sig på det viset och stödja sig på det faktum att "man äger stället och därmed har sista ordet" är rent maktmissbruk. Går det dessutom så långt att hästen far illa då är sista ordet definitivt inte sagt! :mad:

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag skulle vilja se det stallet där hästägaren gått till tinget för att klaga på stallägaren och sedan stått kvar i stallet! Ang maktmissbruk, ja självklart! mitt stall, mina regler!!!
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag skulle vilja se det stallet där hästägaren gått till tinget för att klaga på stallägaren och sedan stått kvar i stallet! Ang maktmissbruk, ja självklart! mitt stall, mina regler!!!

Men summan av kardemumman är v¨äl att man ska hålla sig till det avtal som upprättas?? Från bådas håll! Du kan ju inte tex skita i dina åtaganden som stallägare bara för att du äger stallet? Har man ett kontrakt så ska väl det hållas? Jag fattar inte vad som ger dig rätten att bryta ett kontrakt utan förklaring bara för att du äger gården?
 
Sv: Stallägare från hell?

Om det nu är stallägaren som bestämmer över sitt egna stall och hur det ska skötas så tycker i alla fall jag att det är hästägarens fulla rätt att bestämma över sin egna häst. Finns ju stallägare som verkar tycka att alla inackorderingar är deras egna och ska bestämma vad andras hästar ska äta dvs ändrar foderstaten utan att berätta nånting, ska bestämma vad hästen ska ha för täcke på sig, vem hästen ska gå med i hagen, byter hagkompisar åt hästen utan hästägarens vetskap, börjar lämna grimman på hästen medan alla andra hästar får gå utan, utan att berätta varför etc. Sånt gör mig flyförbannad:devil:

Dom får ha sina regler och rutiner, det är upp till dem men jag HATAR när man inte får ha sin häst ifred.
 
Sv: Stallägare från hell?

Håller med om mitt stall - mina regler, inget snack om det MEN då får jag som stallägare helt enkelt säga upp min hyresgäst. Det behövs inga särskilda skäl för att säga upp någon men man måste hålla sig till den uppsägningstid som är överenskommen.

Många hyresgäster bråkar, tjafsar och tror att de kan styra och ställa med det mesta och förstår inte, eller blir ibland väldigt förvånade, när man till sist tröttnar och säger upp dem. Det är ju samma på andra hållet: tycker man att allt i stallet är skit inklusive stallägaren och dennes agerande så ser man väl till att säga upp sig därifrån illa kvickt istället för att bråka och må dåligt:confused:
 
Sv: Stallägare från hell?

Håller med om mitt stall - mina regler, inget snack om det MEN då får jag som stallägare helt enkelt säga upp min hyresgäst. Det behövs inga särskilda skäl för att säga upp någon men man måste hålla sig till den uppsägningstid som är överenskommen.

Många hyresgäster bråkar, tjafsar och tror att de kan styra och ställa med det mesta och förstår inte, eller blir ibland väldigt förvånade, när man till sist tröttnar och säger upp dem. Det är ju samma på andra hållet: tycker man att allt i stallet är skit inklusive stallägaren och dennes agerande så ser man väl till att säga upp sig därifrån illa kvickt istället för att bråka och må dåligt:confused:


Det jag försökte komma fram till var som sagt att BÅDA parterna ska hålla sig till det avtal man skrivit. Eftersom stallägaren utformat avtalet så antar jag att man skrivit det man vill ha med o dom reglerna man vill ha i sitt stall.

Och självklart ska jag som hyresgäst hålla mig till dom satta reglerna passar dom inte mig så får jag helt enkelt se mig om efter ny stallplalt.

Men jag tycker inte att det är okej att man som ägare av stallet har rätt att ändra på det avtal man har utan att informera hyresgästen om detta. Och sen när hyresgästen ifrågasätter säga "mitt stall mina regler". Det är ju kontraktsbrott!
 
Sv: Stallägare från hell?

Självklar så krävs det av båda parter att man är seriös, uppriktig och tillmötesgående, för allas trivsel, stallägare, hästägare och framför allt hästar. Dock vill jag påtala detta att många tror att stallet skall drivas i demokratisk anda vilket inte är fallet i ett privatstall. Stallägaren gör upp regler som de som hyr måste följa och det betyder att man som inackorderd inte kan ändra på regler för att man hetsar andra stallgäster att klaga i tron om att är vi bara tillräckligt många så går det. Det funkar kanske i politiken men inte i mitt stall!!! Den absolut största njutningen med eget stall är just att jag får ha det på mitt sätt! Och finns det andra som vill ha det på samma sätt så är dom välkomna att stå hos mig.
 
Sv: Stallägare från hell?

Självklar så krävs det av båda parter att man är seriös, uppriktig och tillmötesgående, för allas trivsel, stallägare, hästägare och framför allt hästar. Dock vill jag påtala detta att många tror att stallet skall drivas i demokratisk anda vilket inte är fallet i ett privatstall. Stallägaren gör upp regler som de som hyr måste följa och det betyder att man som inackorderd inte kan ändra på regler för att man hetsar andra stallgäster att klaga i tron om att är vi bara tillräckligt många så går det. Det funkar kanske i politiken men inte i mitt stall!!! Den absolut största njutningen med eget stall är just att jag får ha det på mitt sätt! Och finns det andra som vill ha det på samma sätt så är dom välkomna att stå hos mig.

Fast om stallägaren bryter mot avtalet så har man ju rätt att klaga!? Jag är fullt medveten om att privatstall inte är demokratiska. MEN vi säger att man tex hyr en stallplats där foder ingår. Tycker du då att du som stallägare kan "servera" mögligt hö? Och om det då kommer ex antal inhyrda och klagar på den dåliga kvalitén så kan du helt enkelt säga "mitt stall mitt val". Man betalar ju för en vara som ska upprätthålla en viss standard.

TS prata faktiskt om stallägare från hell. Och på dom som svarat i tråden så verkar det som att det inte finns ngr stallägare från hell bara dåliga hyresgä'ster som inte kan rätta sig efter stallägarnas regler...
 
Sv: Stallägare från hell?

Som slut på denna diskussion så kan jag bara säga att när det gäller stallägare från Hell så finns det tyvärr inget man kan göra förutom att flytta. Går stallägarens rutiner dessutom emot djurskyddslagen, ja då hoppas jag att ni anmäler denne. Men att ändra på någon annan, det går inte.
 
Sv: Stallägare från hell?

För att utgå från ursprungsfrågan. Ja, jag har varit med om många stallägare som inte skött sig. Stallägare som lovat runt och hållit tunt när det kommit till kritan. Löften om stor hage har förändrats inom ett par veckors tid. In- och utsläpp har helt plötsligt fallit på hästägarna från att från början varit införhandlat i kontrakt. Hästarna har stått utan foder pga att man har glömt ge dem kvälls- och morgonmat etc etc.

Det har tagit ett antal år att hitta ett ställe där jag trivs. Här görs det som ska göras, utan gnäll från vare sig inackorderingar eller stallägaren. Det är bara att vara tacksam så länge det varar.:love::love:
 
Sv: Stallägare från hell?

Då är vi helt överens i frågan tror jag, för så resonerar jag med:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·
Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 178
Senast: Unhappy
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp