Stallägare från hell?

Sv: Stallägare från hell?

.... stallägaren får till slut sista ordet...

Visst är det så.
Men den skall ändå följa de lagar och regler som gäller kring hästhållning.

En stallägare från Hell gör sällan det.
Och i det läget får Djurskyddet sista ordet.
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag behöver inte skriva någon egen "värsta" den är identisk med din "värsta".
Den hästen fick sedan avlivas - kanske p.g.a. den undermåliga uppstallningen.
 
Sv: Stallägare från hell?

Fy vad tragiskt! Jag beklagar å det djupaste och ber till hästgudarna att det inte ska behöva gå så långt i mitt fall! :(

Jag kan ju inte bevisa svart på vitt att det enbart beror på "Hellägaren" eftersom min häst tyvärr inte kan prata.:grin:
Jag ser dock inget annat samband till varför hans hälsa, beteende och utseende förändrades så radikalt..:mad:
Men som sagt, vi kämpar på för att blicka framåt och där vi står nu har jag full koll på vad han får i sig och allt annat funkar jättebra!! :love:

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Hejsan.

Har läst alla inlägg och känner hur upprörd jag blir av alla olika historier.

Har själv stått i ett stall där det serverades mer el mindre mögligt/dåligt hö och vi fick inte köpa in eget, utan fick betala 500 kr i månaden för sådant som hästen ratade och inte åt :mad:

Stallgång med burar och annat skräp, men det skulle stå kvar trots risken för olyckor. Två ggr höll det på att gå illa vid utsläpp. Det försvann när vi flyttade från stallet , var bara en maktdemonstratition från stallägaren att ha det kvar eftersom jag vid flertat tillfällen talade om att det var en stor skaderisk att det stod där.

Barnen fick på skallen om dom inte sopade efter sig trots att ägarens barn + en annan inhyrd lämnade skit mm kvar efter sig, det skulle mina tjejer städa bort :mad:

Lämnade vi dörren öppen så kunde dom skrika att vi för h-vete skulle stänga, medans dom själv lämnade öppet trots kyla och regn.

Kunde inte fodra lunch men var hemma på dagarna, det fick vi andra göra och gud nåde om inte "alla" fick lunch.

Började att låta gårdens djur vara lösa i boxarna när det var vi som hade intag av hästarna, det var bara att jaga runt och fånga innan vi kunde släppa in hästarna, men det slutade dom med när vi gjorde likadant när det var deras tur att ta in hästarna :angel:

Blev "upprörd" om ngn tog in hästarna tidigt på kvällen men kunde själv ta in vid 18-18.30. Var annars ute till 20-21 tiden

Kom ut till stallet på kvällen när vi var där och sa att h*n hade lovat den som hade kvällsintaget att h*n + vi skulle det, tog in sina och gick sedan, med andra ord var det vi som fick göra det :mad:

Ska tala om att där vi står nu bor det änglar :laugh: ja det är sant, dom finns på jorden också. Vi trivs ypperligt och det gör pållarna också :rofl:

Ha det gott / Nisse
 
Sv: Stallägare från hell?

Det där kan jag verkligen skriva under på! Mitt nuvarande stall är bäst, helt klart, helt fantastiska människor och hästarna kan inte ha det bättre. Men på förra stället... Suck ja...
Var 13 år när jag kom dit med min B-ponny, då verkade det jättebra. Box, hage med kompis, tillgång till paddock, spån, hö, betfor, mineraler & vitaminer, in-och utsläpp, mockning alla dagar i veckan, alla fodringar sköttes av ägaren, allt detta för 700 kronor i månaden! Är detta sant tänkte vi? Det enda vi behövde köpa själva var pelletsen, eftersom de andra hästarna stod på havre.
Första året var det helt okej. Men sen skaffade vi en till häst (c-ponny), för henne blev hyran 1300/månad. Fortfarande okej från vår sida.
Sen försvann all maten utom höet. Pelletsen tog slut på en vecka (25 kg till två små ponnyer i vintervila), höet var så blött så hästarna mådde dåligt av det, spånet var konstant slut, jag mockade själv alla dagar (och jag vill poängtera att jag absolut inte har något emot att mocka åt mina egna hästar, men att sköta sju hästar varje dag samtidigt som man går i skolan, när det bara är två som är ens egna, det är liiite mycket.)
Så fort jag red i paddocken var ägaren där och föreläste om allt jag gjorde fel. Hade lite problem med hoppningen med storponnyn och hon erbjöd sig att hålla lektioner med mig en gång i veckan. De gick ut på att hon råskällde ut mig för att hon tyckte att jag sopade stallgången på fel sätt i en och en halv timme.
Annars syntes hon aldrig till när nått "jobbigt" skulle göras, det var för det mesta hennes föräldrar som skötte hästarna. Dem hade jag oftast inga problem med.
Hon bantade ner min lilla ponny efter en fångattack så att han såg ut som ett skellet, gav jag honom hans normala mängd mat tog hon bort det. Till slut mådde både jag och hästarna så dåligt (hästarna fysiskt, jag psykiskt) att det inte gick att vara kvar.

Då kom vi till detta stallet där vi varit i tre år och vi har aldrig haft det så bra. Det är över en mil dit, men det är det värt!

Så hemska stallägare finns det, tro mig.
 
Sv: Stallägare från hell?

Ja det var tråkigt.
En ung häst som inte hade fått tillräckligt med mat.
Eller ens rätt mat.
Trotts att det påstods så.

Skelettet tog stryk.
 
Sv: Stallägare från hell?

Man undrar ju om dessa människor på allvar tror på det de gör. :confused:
Visst kan man ha olika åsikter om triviala ting, men när det kommer till basläran vård & skötsel finns det tyvärr alltför stora brister hos en del.
Följer man tråden här så verkar det finnas många som har stött på de som profithungrigt tar emot intet ont anande hästar (och dess ägare)och utlovar något de uppenbarligen inte behärskar i praktiken. I de fallen ter sig "stalldiktatorns" hemmagjorda regler tämligen överflödiga..
Jag menar, vad spelar det för roll vilka stallregler som skrivs i ett avtal om man sen inte praktiserar de fundamentala "hästreglerna"..? :crazy:


/Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Man har alltid ansvaret för sin häst och vad som händer med den. Vet man att stallägaren inte är att lita på så är det din skyldighet att flytta hästen omgående. Det är som att lämna sina barn till en dagmamma som man misstänker vansköter dom, det spelar ju ingen roll om det finns ett kontrakt som säger annorlunda, skadan drabbar ju lika illa. Så flytta era hästar, försök inte omvandla en idiot. Har man varken kunskap eller ansvar för hur man sköter djur så spelar det ingen roll att man påtalar detta. Flytta era hästar innan det är för sent och skadan är för stor.
 
Sv: Stallägare från hell?

Självklart har jag som hästägare det yttersta och största ansvaret, och handlar därefter, dvs flyttar ögonaböj om/när jag märker att det är en idiot jag råkat ut för. Det som förvånar mig är hur dessa med rent samvete kan utlova guld & gröna ängar när de i själva verket skiter i vilket när det gäller att leva upp till sin tro på god hästhållning. :confused:

Som spekulant på en stallplats är nog de flesta noga med att känna av vad det är för folk, hur deras hästar ser ut, hur de resonerar kring hästeriet och vilka erfarenheter de besitter. Om det då överensstämer med ens egna värderingar och allt ser bra ut f.ö så finns det ju föga anledning att misstänka falsk marknadsföring, eller hur? Vad mer ska man gå på menar du?

Det är ju först när man bott in sig ett tag och skrapar under ytan som bristerna uppdagas och då kanske hästen redan har börjat ta stryk. Sånt märks ju tyvärr inte över en natt..
Det som gör mig så förb*** är att de dessutom har mage att försvara sitt agerande och själva bli paragrafryttare när man tar sitt ansvar och för hästens talan genom att ta den därifrån innan det är för sent!

Det handlar således inte om att konvertera ett pucko, utan hur man ska komma tillrätta med oseriösa stallägare som utger sig för att vara något de inte är.. djurvänner. :mad:
Är det dags att inskaffa licens för hästhållning måntro? :idea:

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Det finns verkligen en hel del stallägare som kommer direkt from h*ll. Har inga tidigare erfarenheter eftersom jag haft eget stall fram tills nu i höstas då jag började hyra in min häst i ett stall.
Stallet jag hyr box i nu är fint, boxarna stora och hyran rimlig. Problemet är att stallet inte är helt klart och en del finns kvar att bygga. Stallägaren vill väl, men ack så fel det blir ibland.
Mannen som har stallet tar god tid på sig att fixa saker och under tiden får man stå ut med allt byggbråte som ligger i vägen. Det hade kunnat vara ok om man visste att sakerna blev klara, men nu kan det ta veckor innan t ex en halvdörr blir lagad. Under tiden lägger han verktyg, skruvar, spik, sågar och annat mitt i stallgången. Han har inte en tanke på att häst + såg inte är någon bra kombination. Vareviga dag finns det något i stallgången som inte ska vara där.
Kan också bli vansinnig på att han inte tillfrågar oss som hyr in oss (som är de som använder stallet mest då han ej har mer än två sällskapshästar) vad som skulle vara praktiskt/användbart. Nyligen gjordes sadelkammaren och den är verkligen inte användarvänlig. Hängare på tok för trångt, ingen plats att hänga täcken - trots att det skulle finnas gott om plats till det egentligen och putsbocken för sadlar får inte längre plats då det blev för trångt.
Nu ska arbetet med att snygga till foderkammaren göras och då har gubben fått för sig att dela ett litet utrymme i två delar med en vägg emellan. Jag förstår inte hur det ska gå till att få in ca tio fodertunnor i det nya utrymmet - men han är fast förvissad om att det kommer att bli bäst att dela utrymmet. Med det nuvarande rummet hade man haft vask/vatten i samma rum som fodret - vilket hade varit det mest praktiska eftersom man vill kunna skölja hinkar, blöta foder etc på samma ställe. Men han lyssnar inte - utan bara gör.
Förhoppningsvis kan man väl kunna styra lite, men det är inte så lätt med en envis jäkel som inte lyssnar. Tänker förvisso inte stanna länge i detta stall, men jag tänker på efterkommande inackorderingar som kanske vill ha ett stall som är användarvänligt.
 
Sv: Stallägare från hell?

Det handlar således inte om att konvertera ett pucko, utan hur man ska komma tillrätta med oseriösa stallägare som utger sig för att vara något de inte är.. djurvänner. :mad:
Är det dags att inskaffa licens för hästhållning måntro? :idea:

//Cinnamon

Det finns ju redan krav på $16-tillstånd om man har en yrkesmässig hästhållning. Problemet är att det känns som en papperstiger.
 
Sv: Stallägare från hell?

Det finns ju redan krav på $16-tillstånd om man har en yrkesmässig hästhållning. Problemet är att det känns som en papperstiger.

Jag tänkte mer på mörkertalet av alla små "godsägare" som gärna tjänar en liten hacka på uthyrning, utan att bedriva yrkesmässig verksamhet. Där borde man väl också kunna kräva nån typ av tillstånd / licens, i synnerhet när man läser här om folks skräckhistorier där hästarna farit illa.

Jag skulle ju vilja se den stallägare som öppet går ut med att de inte är att lita på. :grin: Då skulle kanske en annons om ledig stallplats se ut nåt i stil med:

" Ledig boxplats finns i fullservicestall med 10 boxar varav 8 läcker in. Spolspilta med öppen brunn finns. Sadelkammare/snickarbod, fodringar (ej vatten), in-utsläpp ingår på varierande tider som behagar oss. Hö, havre, korn & betfor ingår men kvalité och tillgång garanteras ej. Hyra 2.300:-/mån. Vi skriver kontrakt men förbehåller oss rätten att ändra reglerna som vi vill under hyrestiden. Vi kan inget om hästar men har haft marsvin en gång. Nu när vi har köpt hästgård vill vi gärna se din häst bland våra traktorer så vi får en lantlig idyll! Varmt välkommen! För mer info om oss ring: 11414 och begär BR"

Nån som känner sig sugen?? :angel:

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag tänkte mer på mörkertalet av alla små "godsägare" som gärna tjänar en liten hacka på uthyrning, utan att bedriva yrkesmässig verksamhet. Där borde man väl också kunna kräva nån typ av tillstånd / licens, i synnerhet när man läser här om folks skräckhistorier där hästarna farit illa.

Jag skulle ju vilja se den stallägare som öppet går ut med att de inte är att lita på. :grin: Då skulle kanske en annons om ledig stallplats se ut nåt i stil med:

" Ledig boxplats finns i fullservicestall med 10 boxar varav 8 läcker in. Spolspilta med öppen brunn finns. Sadelkammare/snickarbod, fodringar (ej vatten), in-utsläpp ingår på varierande tider som behagar oss. Hö, havre, korn & betfor ingår men kvalité och tillgång garanteras ej. Hyra 2.300:-/mån. Vi skriver kontrakt men förbehåller oss rätten att ändra reglerna som vi vill under hyrestiden. Vi kan inget om hästar men har haft marsvin en gång. Nu när vi har köpt hästgård vill vi gärna se din häst bland våra traktorer så vi får en lantlig idyll! Varmt välkommen! För mer info om oss ring: 11414 och begär BR"

Nån som känner sig sugen?? :angel:

//Cinnamon

Jo men redan när man hyr ut 4 stallplatser krävs ju ett §16-tillstånd. Sen har vi massor med regler som ganska detaljerat beskriver hur hästar får hållas.

Problemet är ju att de som är oseriösa struntar i reglerna! Så fler regler gör ingen nytta alls. Det blir bara mer byråkrati och fördyringar för de som sköter sig.

Det som förvånar mig är att folk trots allt hyr in sig i svartstall som saknar erforderliga tillstånd. varför inte kolla med kommunen om stallet har tillstånd innan man ställer dit sin häst tex?

Jag tror det är snålheten som avgör ofta tyvärr. Ett stall som struntar i alla regler och som struntar i skatten blir givetvis billigare.
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag uppfattar dig som att du försöker skydda dåliga stallägare väldigt mycket i denna post.
Att det är hästägares eget ansvar att se till hästens bästa är en självklarhet, men det betyder inte att stallägarna handlar rätt, eller står utan skuld!

Kan vi ntee försöka att hålla oss till vad tråden handlar om, skräckhistorier om dåliga stallägare, inte att försvara sallägare som titel.

Kan ha missförstått dig men så uppfattar jag det.
 
Sv: Stallägare från hell?

Jag uppfattar dig som att du försöker skydda dåliga stallägare väldigt mycket i denna post.
Att det är hästägares eget ansvar att se till hästens bästa är en självklarhet, men det betyder inte att stallägarna handlar rätt, eller står utan skuld!

Kan vi ntee försöka att hålla oss till vad tråden handlar om, skräckhistorier om dåliga stallägare, inte att försvara sallägare som titel.

Kan ha missförstått dig men så uppfattar jag det.

jag håller med. Även juridiskt är det så att man som stallägare är ansvarig för djurhållningen på sin anläggning. Det går inte att ducka för det och säga att allt ansvar ligger på hästägaren.
 
Sv: Stallägare från hell?

Jo men redan när man hyr ut 4 stallplatser krävs ju ett §16-tillstånd. Sen har vi massor med regler som ganska detaljerat beskriver hur hästar får hållas.
Problemet är ju att de som är oseriösa struntar i reglerna! Så fler regler gör ingen nytta alls. Det blir bara mer byråkrati och fördyringar för de som sköter sig.
Det som förvånar mig är att folk trots allt hyr in sig i svartstall som saknar erforderliga tillstånd. varför inte kolla med kommunen om stallet har tillstånd innan man ställer dit sin häst tex?
Jag tror det är snålheten som avgör ofta tyvärr. Ett stall som struntar i alla regler och som struntar i skatten blir givetvis billigare.

Hmm..där har du sannerligen en poäng! :bow:
Visste faktiskt inte om att det krävs tillstånd vid 4 stallplatser.. :o och har inte haft en tanke på att kolla upp §16-tillståndet med kommunen. Det man inte vet är ju inte så lätt att veta.. :confused: Undrar om jag är den enda som är så puckad..:angel:

//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Det finns garanterat fler som inte har stenkoll på pappersarbetet. ;) Måste bara fråga, hur vanligt är det att skatteverket kollar upp "svartstall"? Hur många är det som åker dit på det?
 
Sv: Stallägare från hell?

Heh puckad??? Du är snarare normal... hru ska man kunna hålla reda på alla regler som finns? Det är ju olika från kommun till kommun!
Pratade med en klasskompis i förra veckan och fick veta att hennes kommun gör varje år ett besök till alla stallen, du måste ha tillstånd för att ha stall Och du måste betala 3000:-/år för att ha stall!
Hon har ridskola, men jag tror att desas regler gällde alla, oavsett privatstall eller verksamhet! För mig känns det som om kommun försöker mjölka ut så mycket de kan från hästägare... För i slutändan är det ju vi som får betala det även om vi inte äger stallet.

Som om vi inte redan hade ont om pengar när man äger en häst...

Aja men det hörde väll egentligen inte till saken/tråden. Ville bara säga att du knappast är puckad för att du inte kan alla regler. :)



/Sammet som fortfarande sitter på en dator med urdåligt tangentbord, ursäktar sig stavningen i förväg...
 
Sv: Stallägare från hell?

Man har alltid ansvaret för sin häst och vad som händer med den. Vet man att stallägaren inte är att lita på så är det din skyldighet att flytta hästen omgående. Det är som att lämna sina barn till en dagmamma som man misstänker vansköter dom, det spelar ju ingen roll om det finns ett kontrakt som säger annorlunda, skadan drabbar ju lika illa. Så flytta era hästar, försök inte omvandla en idiot. Har man varken kunskap eller ansvar för hur man sköter djur så spelar det ingen roll att man påtalar detta. Flytta era hästar innan det är för sent och skadan är för stor.

Självklart har man som hästägare ansvar över sin egen häst! Ingen här har sagt något annat.

Dock verkar du tycka att det omöjligen finns 'stallägare från hell'.
Men det finns det.
Det kan vara så att stallägaren inte sköter inackorderingarna enligt kontraktet =kontraktsbrott. Inte ger hästen det foder den ska ha utan plockar bort utan hästägarens vetskap även fast stallägare + hästägaren kommit överrens om fodergivan och vad som ingår i hyran.
Har också förekommit i stall där alla köper in sitt eget foder att stallägaren stulit mat av sina inack till sina egna hästar.
Släpper ut och in och fodrar lite som det passar inte alls enligt dom tider som angavs, inte heller har något sagts om att tiderna ändrats.

Självklart så flyttar man om man hamnar i ett sådant stall, men i bland kan det ta tid innan man märker saker.. Faktiskt.
Så visst finns det hemska stallägare likaväl som att det finns hemska hyresgäster.
 
Sv: Stallägare från hell? långt och svamligt

Från hell... hmm, riktigt så drastiskt är det väl inte i vårt stall men ibland undrar man varför man står kvar.. lite bakgrund då. Stor gård i mellansverige, utanför medelstor svensk stad. Många egna hästar på gården, hästverksamhet bedrivs bl a enklare form av ridskola på vardagskvällar. 7 inackorderingar i stallet, gårdens egna hästar går samtliga på lösdrift. I stallet finns 10 boxar, 3 st disponeras av gårdens hästar vid behov, sjukdom, veterinärbesök etc, de övriga 7 hyrs ut.
På ytan låter det ju som en dröm, vi har ridhus, belyst utevolt och fantastisk ridterräng till ett för regionen lågt pris. I priset ingår fri tillgång till hösilage i hagarna, halm eller spån så mycket man vill ha, plus havre, kornkross, betfor och Krafft. Så långt är ju allting frid och fröjd. Verkligheten är dock inte lika rosenröd... just pga stallägarna. Fru stallägare är minst sagt ojämn i humöret, ibland är det lugnt flera veckor i sträck, sedan bryter helvetet löst och det blir ett liv utan like för någon "förseelse" av privathästarna, någon som lämnat en dörr öppen t ex eller missat att ta upp en skithög på gårdsplanen.. (bara privathästägare som begår såna synder förstås).Stor utredning påbörjas, alla hästägare idiotförklaras, alla privathästar är ouppfostrade, felridna, felskötta etc etc i all oändlighet. Summan av kardemumman - det är BARA fru stallägare som egentligen kan rida och sköta hästar på ett korrekt sätt. Detta kunde man kanske acceptera, jag anser att man SKA ta upp efter sin häst, stänga dörrar etc men det borde väl inte bli jordbävning varje gång någon råkar glömma, dessutom kan det ju lika gärna vara någon av ridskolans elever som "syndar"? Det som känns värst är det tråkiga fakta att fru stallägare är en sån skitsnackare, hon far runt och pratar strunt med alla, jag får höra hur korkad NN är som rider si och så och som fodrar sin häst alldeles på tok för mycket och hur YY som rider för tränare ÖÖ absolut inte har någon koll på någonting. Vad hon säger om mig till mina stallkamrater vill jag inte ens veta, jag som är vuxen men har en ponny, använder bett och sadel med bom! Huga! Som tur är har vi en underbar gemenskap oss privathästägare emellan men det är så tråkigt med allt detta skitsnack. Allt det som på papperet ska ingå i stallhyran måste man be om. Herr Stallägare har också ett häftigt humör, råkar du nämna att t ex hösilaget i hagen är slut, att spånbalarna behöver köras upp från förrådet, att havren snart är slut så får du omedelbart en föreläsning om hur mycket man har att göra med allt övrigt på gården, utan att behöva serva bortskämda privathästar... suck. Summan av kardemumman då, vi betalar ett ganska lågt pris i kronor, men en hög grad av "ont i magen" pga stallägarnas uppträdanden. Jag tror inte jag är speciellt känslig av mig, vi upplever nog saken likadant alla som står i stallet. Många funderar på att flytta, jag själv tvekar, jag tycker om gården, plus att det är på vägen till mitt jobb så jag slipper köra extra. Å andra sidan är det massor med saker man vill slippa, t ex släpps gårdens hästar gärna in i våra nymockade fräscha boxar och lämnas nedpissade och nedskitna och med insläppsfodret uppätet av ridskolans elever som inte har någon koll på vilka boxar som är uthyrda (trots tydliga skyltar). Ridhuset får vi disponera när ridskolan inte är där men man vet aldrig när dom utan förvarning lägger in extra kurser på t ex helger och lov, lite framförhållning kunde man ju önska sig, men det har hänt flertalet gånger att folk bokat tränare och när de kommer ner till ridhuset så har gården en extrainsatt kurs varvid du åker ut för - verksamheten går ju alltid före :-(
Är det flera som i dagsläget upplever att priset i "psykiskt välbefinnande" är högt?
/Topflite
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·
Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 177
Senast: Unhappy
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp