Stallägare från hell?

Sv: Stallägare från hell?

Självklart så flyttar man om man hamnar i ett sådant stall, men i bland kan det ta tid innan man märker saker.. Faktiskt.
Så visst finns det hemska stallägare likaväl som att det finns hemska hyresgäster.

Det problemet har jag just nu. Jag har hamnat i ett stall som enligt MITT tycke har en stallägare from hell. Naiv och blåögd som jag är så har det tagit ett tag innan jag märkt allt skit som vart/är. Har efter mycket letande hittat en ny stallplats så jag flyttar om en månad. :bump:

Det står dock människor i mitt stall som verkar tycka att det är okej med mögligt hö, oregelbundna tider osv osv. Dom anser att jag är "bortskämd" och att det är såhär om man står i ett icke tävlings/tränings inriktad stall. Dom menar alltså att anledningen till att jag tycker tex möglig mat inte är bra för hästarna är för att jag vill tävla. Inte visste jag att "skogs mulle" ryttare tycker det är okej med möglig mat.

Kan ju ge ett ex till (ha i åtanke att jag är "bortskämd" så jag kanske överreagerar) 7 av 10 hästar hostar i stallet jag är helt övertygad om att detta beror på dålig ventilation (stavning?), JÄTTE dammig halm, att man ALLTID sopar stallgolv när hästarna är inne och alltid stängda dörrar. Stallägarn i sin tur tror att det beror på leran ute... Hmmm. Inte visste jag att man kan bli hostig av blöt lera, man lär sig nått nytt varje dag.
 
Sv: Stallägare från hell?

Det problemet har jag just nu. Jag har hamnat i ett stall som enligt MITT tycke har en stallägare from hell. Naiv och blåögd som jag är så har det tagit ett tag innan jag märkt allt skit som vart/är. Har efter mycket letande hittat en ny stallplats så jag flyttar om en månad.

Stort Grattis!! Men du...glöm inte att kontakta kommunen och kolla upp det nya stallets §16-tillstånd.. ;)
Som sagt, man lär sig något nytt varje dag!! :D


Tack Sammet! Det känns betryggande att ens mentala status inte ligger helt utanför ramarna.. :crazy:

Petra86: Tydligen verkar det inte vara tilräckligt vanligt att "svartstallen" kontrolleras av skatteverket eller av andra myndigheter heller för den delen. Ett "svartstall" är förmodligen just precis så dolt i dunkel för myndigheterna som namnet avslöjar.. :crazy:


//Cinnamon
 
Sv: Stallägare från hell?

Hejsan.

Har precis som du upplevt detta med att det är psykiskt dyrt för stallplatsen.

Hade rel låg hyra men :mögligt/dåligt hö, regler som ändrades från dag till dag, skillnad på folk och folk, överpris på spån men det var sagt att det skulle vara självkostnadspris ( vi i stallet betalade hela kalaset- ägaren inget )
humörsvängningar på både han och hon, saker ute och inne som var farligt för hästarna ( plåt,spikar,sågar,virke, burar) var som en byggarbetsplats, + mycket mer.

Valde att flytta, blev betydligt dyrare men jättebra foder, fasta regler, fasta foder tider för hästarna, trevliga stallägare som ser mina hästar, jättefina sommarbetet, fina hagar med hus + mycket mer.

Men nu har jag ro i själen, kan släppa tanken på stallet när jag inte är där, vat att mina hästar har det super och trivs som fisken i vattnet :banana:

Ångrar inte flytten, bara att jag väntade så länge.

Hälsningar Nisse
 
Och vad händer och gäller när väl konflikten ligger i dagen? Kan hästägaren säga upp avtalet och fortfarande ha rätt till att ha hästen i stallet under uppsägningstiden och med det fodra och sköta om den (tills annan stallplats under berörd tid dyker upp). Kan stallägaren under uppsägningstiden neka hästägaren tillgång till hästen och ställer? Ja, till och med neka hästägaren att hämta häst och utrustning?
 
Och vad händer och gäller när väl konflikten ligger i dagen? Kan hästägaren säga upp avtalet och fortfarande ha rätt till att ha hästen i stallet under uppsägningstiden och med det fodra och sköta om den (tills annan stallplats under berörd tid dyker upp). Kan stallägaren under uppsägningstiden neka hästägaren tillgång till hästen och ställer? Ja, till och med neka hästägaren att hämta häst och utrustning?
Du borde ha någon slags överenskommelse iallafall. Muntligt eller skriftlig. ??? Du verkar ju ha ett avtal? Det finns hästjurister som kan hjälpa till. En del har enkel rådgivning gratis. Ibland finns det juridisk rådgivning gratis från studenter och ibland har kommun någon som kan hjälpa till med gratis rådgivning. Du har förmodligen juridisk hjälp på din hemförsäkring om du ska betala.

Nu kommer lite förmAning, jag tycker att man ska se till att ha avtal med stallplats över vintern med behov av hö. Det kan bli riktigt komplicerat om man måste skaffa eget grovfoder sent på vintern. Jag tycker heller inte man säger upp folk under vinterhalvåret pga grovfodret. Min åsikt.

Stallbyte sker enklast sommartid. November är bara att grotta in sig, uppträda schysst och tåla varandra.
 
Och vad händer och gäller när väl konflikten ligger i dagen? Kan hästägaren säga upp avtalet och fortfarande ha rätt till att ha hästen i stallet under uppsägningstiden och med det fodra och sköta om den (tills annan stallplats under berörd tid dyker upp). Kan stallägaren under uppsägningstiden neka hästägaren tillgång till hästen och ställer? Ja, till och med neka hästägaren att hämta häst och utrustning?

Är det vitt eller svarthyrning?
Är det svart så är väldigt suddiga godtyckliga hemmagjorda regler....
 
Är det vitt eller svarthyrning?
Är det svart så är väldigt suddiga godtyckliga hemmagjorda regler....

Självklart vit med avtal. Men det betyder inte att det är enkelt när det handlar om oseriösa aktörer. Det finns ju rätt många exempel på när det uppstått konflikter. Inte ovanligt med utnyttjande, trackasseri, lögner och förtal. Vi har ju nyligen sett en sådan situation med en tränare uppe i domstol i en process gentemot Svenska Ridsportförbundet.

För den som står där i situationen med ett avtal med två månaders uppsägningstid är det inte direkt enkelt när eller om stallägaren kommer med hot. Eller rent av vägrar hästägaren tillträde till den egna hästen...
 
Självklart vit med avtal. Men det betyder inte att det är enkelt när det handlar om oseriösa aktörer. Det finns ju rätt många exempel på när det uppstått konflikter. Inte ovanligt med utnyttjande, trackasseri, lögner och förtal. Vi har ju nyligen sett en sådan situation med en tränare uppe i domstol i en process gentemot Svenska Ridsportförbundet.

För den som står där i situationen med ett avtal med två månaders uppsägningstid är det inte direkt enkelt när eller om stallägaren kommer med hot. Eller rent av vägrar hästägaren tillträde till den egna hästen...

Då är det en extra fråga om det är fråga om hyreslagen eller "hyra av förråd" angående uppsägningen. Resten är väl hur mycket man orkar bråka/har pengar till advokat...
En som hyr ut kan om det står i avtalet låsa in alla grejer/djur om hyresgästen är sen med betalningen. Och glöms något kvar så har de i vissa fall rätt att sälja efter att hyrestiden gått ut 🤷‍♀️
 
Då är det en extra fråga om det är fråga om hyreslagen eller "hyra av förråd" angående uppsägningen. Resten är väl hur mycket man orkar bråka/har pengar till advokat...
En som hyr ut kan om det står i avtalet låsa in alla grejer/djur om hyresgästen är sen med betalningen. Och glöms något kvar så har de i vissa fall rätt att sälja efter att hyrestiden gått ut 🤷‍♀️

Här handlar det inte om någon sen betalning. Tvärtom har stallägaren inte gjort rätt för sig för utförda tjänster men det är en historia i sig.
 
Men!? Hur kan den här tråden ha flera trådstartare?!

För mig så står det trådstartare under: Petra86, Ylva86, Cinnamon Girl, Nisse liten, ANonym_3, Ancor och Jeeves!?
Troligen för att dom inte längre är medlemmar och då ”vet” inte forumet vem som är trådskapare.
 
Det finns ju ett par trådar där stallägare kan berätta skräckhistorier om inackoderingar. Men jag skulle vilja höra om ni har erfarenhet av det omvända - stallägare som inte sköter sig?

Hade en ridtravare för en massa år sen. Hade just köpt honom och han kom precis från banan (såg ut som en spinkis, ja som varmbloden gärna gör). Hästen blev skitkonstig och knäpp efter ett tag, han skenade ich bockade och jag åkte av gång på gång. Det kröp fram att stallägaren tyckte att hästen var för tunn och gav honom ett kilo havre om dagen, utan att säga någonting..

i ett annat stall hade ägaren som princip att aldrig hälsa först, det skulle vi hyresgäster göra. Dvs alltid vara den som sa hej först.
 
Som blivande hyresvärd läser jag och begrundar. Tänker INTE bli stall-hitler :nailbiting:
Nää, det är ju inte så trevligt. Samtidigt kan jag ju säga att otydliga stallägare får mig att vilja slita mitt hår. :D

Tar tusen gånger hellre en stallägare som är bestämd och tydlig med vilka regler hen vill ha (även om jag inte skulle hålla med), än en som slår knut på sig själv för att göra alla så att det i slutänden istället blir någon av de inackorderade som styr och ställer. Sett det ett antal gånger tyvärr.
 
Nää, det är ju inte så trevligt. Samtidigt kan jag ju säga att otydliga stallägare får mig att vilja slita mitt hår. :D

Tar tusen gånger hellre en stallägare som är bestämd och tydlig med vilka regler hen vill ha (även om jag inte skulle hålla med), än en som slår knut på sig själv för att göra alla så att det i slutänden istället blir någon av de inackorderade som styr och ställer. Sett det ett antal gånger tyvärr.
Eller som jag sett, någon som försöker behaga alla vilket gör att folk får löften som inte är kompatibla med varandra :crazy:
 
Senaste stallägaren: utövade psykiska härskartekniker i form av baktalande, ignorerande av vissa utvalda stallgäster (typ inte heja på en person men ignorera en annan när vi kom till stallet), tydligt visa att hen inte godkände hur någon skötte sin häst/red/intention i stallet och återkommande påpeka hur fel denna var... kunde systematiskt droppa "ultimatum" på sms en sen lördagkväll i stil med "passar det inte dig finns andra stall i närheten!" , framställde sig själv i bra dager o vägrade blankt att ta sig tid att lyssna på hyresgästers frågor och/eller önskemål (rimliga sådana )... Nej jag är så glad att jag nu inte står kvar i det stallet! 😅
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 180
Senast: Unhappy
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp