Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

silverblom

Trådstartare
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
 
Stallägaren i det stallet jag hade min häst, sa samma sak, ja la bara på ett tunt regntäcke ett tag sedan åkte det av. Har de god vinterpäls, hull och tillgång till grovfoder klarar de väldigt sträng kyla, vindskydd gör det ännu bättre.

Om en häst fryser eller inte, vet att hästar med tjock vinterpäls som är blöt, tror vissa att hästen måste ha täcke för att inte frysa, likaså om det är snö på ryggen, men då bör man känna under pälsen närmast huden om den är blöt eller torr, är den fortfarande torr är det inga problem.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Jag tycker att du ska säga att du tackar för omtanken men instämmer inte med hennes åsikt och önskar ingen mer input i frågan.

Sen hade jag inte diskuterat saken mer. Om jag visste att hästen i fråga inte hade ngt behov av täcke. Var jag osäker hade jag bett henne utveckla vad som gör att hon bedömer att den behöver det. Sen hade jag frågat min veterinär om min häst var i dålig kondition på ngt dätt och därför behöver ha täcke.

Men jag gissar att du är kunnig nog att avgöra det själv och då hade jag som sagt bara sagt ifrån att jag tar det beslutet själv och vill inte diskutera det med henne.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Fråga var i kontraktet det står att stall ägaren ska bestämma huruvida hästen ska ha täcke?
 
Stallägaren i det stallet jag hade min häst, sa samma sak, ja la bara på ett tunt regntäcke ett tag sedan åkte det av. Har de god vinterpäls, hull och tillgång till grovfoder klarar de väldigt sträng kyla, vindskydd gör det ännu bättre.

Om en häst fryser eller inte, vet att hästar med tjock vinterpäls som är blöt, tror vissa att hästen måste ha täcke för att inte frysa, likaså om det är snö på ryggen, men då bör man känna under pälsen närmast huden om den är blöt eller torr, är den fortfarande torr är det inga problem.
Snö på ryggen som inte smälter tyder ju på väl isolerad päls. Så den som har det argumentet har ju minst sagt fel tänk 😇.
 
Det var det jag menade, kanske var lite rörigt i mitt inlägg. Ibland blir det inte så bra i text, tänker en sak, skriver något annat för jag trott att jag skrivit det jag tänkte. Shit happens. 😅
:)
Min isis brukar ha frost i manen vid väderomslag :D
Tyvärr måste jag ha den klippt och täckad pga väldigt lätt att få regnskållor (fått två år i rad om än lindrigt).
Annars hade jag fått se det där härliga med snö som inte smälter på rumpan också.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Den stallägaren kan ju börja med att läsa på lite om ämnet för det finns forskning som säger att många är täckade helt i onödan. Och att täcka bara för täckandes skull ska man undvika finns ju fler anledningar till varför. En häst med tjock vinterpäls och med rätt förutsättningar behöver inget täcke. Ett tunt täcke eller ett som sitter dåligt ger dessutom sämre skydd då pälsen trycks ner genom tyngden av täcket.
Att övertäcka är inte heller bra. Hästen kan bli för varm och få följder av det istället.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Jag hade skrivit ut någon av alla de artiklar som finns i ämnet och stoppat i näven på hen.
 
Jag har stått i ett sånt stall där stallägaren lägger sig i för mycket. Endel/mycket saker var harmlösa men tillslut gick det inte.

Så om det inte ger med sig när man sagt själv hur något ska skötas så hade jag letat ny stallplats.
 
Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Jag hade nog faktiskt flyttat direkt om stallägaren började komma med sådan ideér. Det är ingen idé att försöka förklara och hålla på med sådana människor, dom är som dom är. Lättare att flytta. Din häst, du bestämmer.
 
@silverblom kan det inte vara så att stallägaren sett hästen frysa i hagen vid några tillfällen?

Jag står uppstallad hos min tränare och hon och hennes make sköter alla in och utsläpp av hästarna 7 dagar i veckan. Vi har en inackorderad här vars nya häst gick otäckad i hagen (full vinterpäls osv) men när den flertalet gånger fanns frysa rejält när de tog in på eftermiddagarna så upplyste stallägarna tjejen om detta och rekommenderade täcke. Tjejen jobbar långa dagar och ser oftast själv inte sin häst dagtid eller vid insläpp i regel medans stallägarna är hemma hela dagarna och har god observation på hästarna i hagarna.
 
@silverblom kan det inte vara så att stallägaren sett hästen frysa i hagen vid några tillfällen?

Jag står uppstallad hos min tränare och hon och hennes make sköter alla in och utsläpp av hästarna 7 dagar i veckan. Vi har en inackorderad här vars nya häst gick otäckad i hagen (full vinterpäls osv) men när den flertalet gånger fanns frysa rejält när de tog in på eftermiddagarna så upplyste stallägarna tjejen om detta och rekommenderade täcke. Tjejen jobbar långa dagar och ser oftast själv inte sin häst dagtid eller vid insläpp i regel medans stallägarna är hemma hela dagarna och har god observation på hästarna i hagarna.

Antagligen är det så. Vore väldigt märkligt annars att lägga sig i en sådan sak kan man tycka.
 
@silverblom kan det inte vara så att stallägaren sett hästen frysa i hagen vid några tillfällen?

Jag står uppstallad hos min tränare och hon och hennes make sköter alla in och utsläpp av hästarna 7 dagar i veckan. Vi har en inackorderad här vars nya häst gick otäckad i hagen (full vinterpäls osv) men när den flertalet gånger fanns frysa rejält när de tog in på eftermiddagarna så upplyste stallägarna tjejen om detta och rekommenderade täcke. Tjejen jobbar långa dagar och ser oftast själv inte sin häst dagtid eller vid insläpp i regel medans stallägarna är hemma hela dagarna och har god observation på hästarna i hagarna.
Kan ju vara så men det är minst lika troligt att de bara tror hästen fryser eftersom de fryser själva. Min vackra vita hittade jag ofta med täcke i ett par stall vi stod trots att hon inte skulle ha det. En sak vet jag, att frös gjorde hon inte (jag tog själv in varje dag men hade hjälp med utsläpp). Den hästens favoritväder var snöstorm :confused: det var mer än en gång jag fick släpa in henne på kvällen när hon nöjt stod med rumpan mot vinden och sov.
 
Kan ju vara så men det är minst lika troligt att de bara tror hästen fryser eftersom de fryser själva. Min vackra vita hittade jag ofta med täcke i ett par stall vi stod trots att hon inte skulle ha det. En sak vet jag, att frös gjorde hon inte (jag tog själv in varje dag men hade hjälp med utsläpp). Den hästens favoritväder var snöstorm :confused: det var mer än en gång jag fick släpa in henne på kvällen när hon nöjt stod med rumpan mot vinden och sov.

Som sagt - det var bara en tanke/reflektion i sammanhanget då jag helst inte i första hand, som endast någon som läser en tråd på sociala media, vill dra slutsatsen att stallägaren är helt galen 👍

Jag har aldrig f.ö nånsin stått i något stall där nån stallägare agerar på eget bevåg ang att klä på andras hästar några täcken. Känner heller inte några som utsatts för det, och min bekantskapskrets i hästvärlden är ganska stor. Det kan inte vara särskilt vanligt det du upplevt känner jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp