Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Jag tycker att man som stallägare har ett visst ansvar att "slå larm" om något är uppenbart galet. Man kan inte bestämma över andras hästar, men man kan råda. Om någon är mager eller fet så kan man påtala det på ett snyggt sätt. Om en häst behöver veterinärvård, om den uppenbart fryser eller svettas etc så kan man påtala det också. Jag tycker att det vore ansvarslöst att INTE göra det. Ofta ser ju stallägaren hästarna i situationer som hästägaren kanske inte ens gör dagligen. Men man kan prata med folk på olika sätt. En vettig stallägare ser nog också oftast skillnad på okunskap och ren ignorans.
 
Men vad har du för strö som dammar så att det blir problematiskt?
Detta är ett urklipp från hästsverige och gäller alla strö vad jag vet.

"Det går att minska föroreningarna i stalluften genom en rad åtgärder:
Foder och strö av hygienisk toppkvalitet
Torra och rena ströbäddar i boxarna
Rensa bort andra källor till föroreningar i stalluften
Undvik att ha hästarna inne när det sopas, mockas och ströas.
Ha tillräckligt god ventilation (genom att ha mekanisk ventilation eller öppna fönster och dörrar)"
 
Förstår poängen med att inte ha hästar inne vid mockning men rent praktiskt blir det ohållbart. Tex på morgonen mockar jag oftast när en häst står inne och äter och senare på kvällen kan det igen mockas beroende på om det stått hästar inne under dagen eller inte och då medan nästa gäng kommit in för sin mat.
 
Detta är ett urklipp från hästsverige och gäller alla strö vad jag vet.

"Det går att minska föroreningarna i stalluften genom en rad åtgärder:
Foder och strö av hygienisk toppkvalitet
Torra och rena ströbäddar i boxarna
Rensa bort andra källor till föroreningar i stalluften
Undvik att ha hästarna inne när det sopas, mockas och ströas.
Ha tillräckligt god ventilation (genom att ha mekanisk ventilation eller öppna fönster och dörrar)"

Vad är hästsverige?
 
Ser det som en självklarhet att inte mocka när hästarna har tagits in från hagen, om det finns några andra där som har sina inne för att rida ser jag inte som ett problem då hästarna inte utsätts för det dagligen år efter år. Vid skada/sjukdom är det inte mycket att göra åt mer än att se till att det mockas så försiktigt som möjligt och bra med frisk luft (fönster i boxen öppet tex).

Vad andra jobbar med och deras arbetstider bryr jag mig föga om, kan det inte mockas någon time innan intag (dammet måste ju lägga sig oxå) så är det fel stall helt enkelt eller leta efter ett stall som inte bryr sig.
Men jösses, vilken petitessgrej.
 
Ser det som en självklarhet att inte mocka när hästarna har tagits in från hagen, om det finns några andra där som har sina inne för att rida ser jag inte som ett problem då hästarna inte utsätts för det dagligen år efter år. Vid skada/sjukdom är det inte mycket att göra åt mer än att se till att det mockas så försiktigt som möjligt och bra med frisk luft (fönster i boxen öppet tex).

Vad andra jobbar med och deras arbetstider bryr jag mig föga om, kan det inte mockas någon time innan intag (dammet måste ju lägga sig oxå) så är det fel stall helt enkelt eller leta efter ett stall som inte bryr sig.
Dom flesta är ju i stallet kvällstid när hästarna gått in för dagen. Så har det varit i princip alla boxstall jag varit i
 
Som jag skrev innan så är dom 2 ett icke problem nu med lösdrift 👍.

Lärde mig mycket av 2 äldre som ung, där var det ett big nono att göra dessa 2 saker, det var tänk på hästar luftvägar.
Det allra bästa är att inte stänga in hästarna på stall, då undviker man de flesta luftvägsproblem. Det näst bästa är att ha en bra stallmiljö och där ingår strö som inte dammar. Klart man kan lösa det med att ha hästarna ute vid mockning om man har strö som dammar mycket men hästarna ska stå ut med det resten av tiden inne och då är mockningen ett mindre problem. Det ligger för sjutton i ströet och andas in dammet på mycket nära håll om det är dammigt.

Jag har haft halm/spånpellets det dammar inte nämnvärt när man fuktat det (och minimalt i pelletsform) och låtit det svälla och strö gör man inte var dag. Mockning har varit ett icke dammande jobb utom möjligen på sommaren när det är kruttorrt, men då kan man använda vattenkannan och hästarna är i allmänhet ute mer.
 
Vem är det som står bakom denna sida?

Jag skulle vilja läsa just den forskningen att mockning har så stor betydelse, jag har svårt att tro det och tycker det känns lite verklighetsfrånvänt faktiskt.
Dessa

Vilka står bakom HästSverige? De myndigheter och organisationer som står bakom, värnar alla om behovet av kunskap om häst som vilar på vetenskaplig grund: Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) Stiftelsen Hästforskning (SHF) Svenska Djurskyddsföreningen Agria Djurförsäkring
 
Vem är det som står bakom denna sida?

Jag skulle vilja läsa just den forskningen att mockning har så stor betydelse, jag har svårt att tro det och tycker det känns lite verklighetsfrånvänt faktiskt.


Vilka står bakom HästSverige?
De myndigheter och organisationer som står bakom, värnar alla om behovet av kunskap om häst som vilar på vetenskaplig grund:
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)
Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS)
Stiftelsen Hästforskning (SHF)
Svenska Djurskyddsföreningen
Agria Djurförsäkring

Om de vet om att de står bakom sidan vågar jag inte sia om.

Klart att det är bättre för hästarna att vara ute ur stallet när man mockar, om inte annat för att det är bättre för dem att inte stå på stall alls ;)
 
Menar du på allvar att man inte får mocka när någon häst står inne? Då hade ju vinterhalvåret för oss på box med vanliga arbetstider haft en vinter utan mockande. :cautious: Och nu när boxvilande hästen står inne så avstannar mockandet? Måla mig konfunderad.

Den grundinställningen hade min stallägare också: man mockar och man sopar stallgången när stallet är tomt. Detta för att inte hästarna ska få en massa damm inandat.
Däremot fick man förstås borsta sin leriga häst när andra var inne.
Men det var ju en anläggning där mockning ingick: det var helinackordering (där även fodring och foderstat gällande grovfodret sköttes av stallägaren - mycket praktiskt för hästägarna!!!)
 
Den grundinställningen hade min stallägare också: man mockar och man sopar stallgången när stallet är tomt. Detta för att inte hästarna ska få en massa damm inandat.
Däremot fick man förstås borsta sin leriga häst när andra var inne.
Men det var ju en anläggning där mockning ingick: det var helinackordering (där även fodring och foderstat gällande grovfodret sköttes av stallägaren - mycket praktiskt för hästägarna!!!)

Det här med sopa när hästarna är ute hade jag när jag hade eget. Men tex nu i stort stall. Om det sopas 15.55 (hästarna kommer in 16), så det är ju hästar som borstas, går in och ut, foder som bärs osv. Det ser ut som rena kriget om ingen sopar efter kl 16.
 
Jag förstår inte. Om jag ska rida min häst så måste jag ju rykta och kratsa hovarna. Får jag inte rykta hästen innan ridning om jag kommer dit efter intag? Får jag inte sopa bort det jag kratsat ur hovarna och det min häst drar in? Gör stallägaren det åt mig på morgonen efter när hen släppt ut hästarna igen? Eller får jag inte rida hästen om jag kommer dit efter intag? Eller finns det skötselplatser med skydd för vädret någon annanstans än i stallet? Så många praktiska frågor dyker upp.
 
Den grundinställningen hade min stallägare också: man mockar och man sopar stallgången när stallet är tomt. Detta för att inte hästarna ska få en massa damm inandat.
Däremot fick man förstås borsta sin leriga häst när andra var inne.
Men det var ju en anläggning där mockning ingick: det var helinackordering (där även fodring och foderstat gällande grovfodret sköttes av stallägaren - mycket praktiskt för hästägarna!!!)
Mockning medan alla hästar är ute kan i princip endast genomföras i små inackorderingsstall alternativt om mockning ingår. I större stall är det ofta någon som har sin häst inne, det är hovslagare/veterinär som ska komma eller håller på att sko, hästen har boxvila, man håller på att göra i ordning hästen före eller efter ridning. Någon häst kanske får massage osv. Också är det många som mockar på kvällen då de jobbar dagtid och då är det sällan man är ensam.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp