Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Vem är det som står bakom denna sida?

Jag skulle vilja läsa just den forskningen att mockning har så stor betydelse, jag har svårt att tro det och tycker det känns lite verklighetsfrånvänt faktiskt.
Vem är det som står bakom denna sida?



Jag skulle vilja läsa just den forskningen att mockning har så stor betydelse, jag har svårt att tro det och tycker det känns lite verklighetsfrånvänt faktiskt.

Det står ganska tydligt på hemsidan vilka som står bakom den så det är ju ingen random person utan belägg som harplar ur sig åsikter.
Brukar annars läsa direkt på SLU:s hemsida (dvs utan mellanhänder) men den är inte helt klockren tycker jag navigationsmässigt (rörig hemsida bitvis).

Här tex tar de även upp mockningen i samband med studien

https://stud.epsilon.slu.se/9464/1/Rhodiner_L_160713.pdf
 
Det här med sopa när hästarna är ute hade jag när jag hade eget. Men tex nu i stort stall. Om det sopas 15.55 (hästarna kommer in 16), så det är ju hästar som borstas, går in och ut, foder som bärs osv. Det ser ut som rena kriget om ingen sopar efter kl 16.

Det störde inte min stallägare, att det blev skräpigt igen när alla var klara för dagen. Han sopade igen dagen därpå.
 
Mockning medan alla hästar är ute kan i princip endast genomföras i små inackorderingsstall alternativt om mockning ingår. I större stall är det ofta någon som har sin häst inne, det är hovslagare/veterinär som ska komma eller håller på att sko, hästen har boxvila, man håller på att göra i ordning hästen före eller efter ridning. Någon häst kanske får massage osv. Också är det många som mockar på kvällen då de jobbar dagtid och då är det sällan man är ensam.

Det stall jag syftar på, har 38 boxplatser. Om du sedan tycker att det är ett litet inackorderingsstall, så, visst.
Men jo, mockning ingick och därför fungerade det utmärkt.
 
Det står ganska tydligt på hemsidan vilka som står bakom den så det är ju ingen random person utan belägg som harplar ur sig åsikter.
Brukar annars läsa direkt på SLU:s hemsida (dvs utan mellanhänder) men den är inte helt klockren tycker jag navigationsmässigt (rörig hemsida bitvis).

Här tex tar de även upp mockningen i samband med studien

https://stud.epsilon.slu.se/9464/1/Rhodiner_L_160713.pdf

Känns ju inte som om det var något de tryckte hårt på att man inte ska ha hästar inne när man mockar. Det en mening om detta, som ett alternativ till att inte mocka alls :D

Vad jag far efter är att det är ganska orimligt att kräva av sina inackorderingar att man inte får mocka när hästar finns inne.
 
Det stall jag syftar på, har 38 boxplatser. Om du sedan tycker att det är ett litet inackorderingsstall, så, visst.
Men jo, mockning ingick och därför fungerade det utmärkt.
Jag tror du missförstod mig, jag skrev "Mockning medan alla hästar är ute kan i princip endast genomföras i små inackorderingsstall alternativt om mockning ingår ", inte något om storleken i "ditt" stall.
 
Det störde inte min stallägare, att det blev skräpigt igen när alla var klara för dagen. Han sopade igen dagen därpå.

Fast vad är lite skräpigt? Lite skräpigt kan nog de flesta stå ut med. Men det blir kopiöst skräpigt ”här”. Sen dammar det inte särskilt mycket när det sopas, kanske för det sopas kontinuerligt?

Och ”din” stallägare mockar som jag begrep det. Det borde bli väldigt mkt mindre nedskräpat än när ett antal personer kommer och mockar, går in och ur boxarna själva och med häst osv?
Något jag dock tycker fler stall borde ha är trösklar i boxarna. Minskar skräpighet enormt mycket.
 
Dom flesta jag träffat har inte varit varken eller utan helt vettiga trevliga människor , dessutom med bra social kompetens kanske haft tur :)

Alltså alla har varit trevliga i stort annars skulle jag aldrig ställt mig där från början, bara för att man är slarvig eller pedant behöver man inte vara otrevlig! Iof så blir ju ofta dom pedanta lite mer otrevliga iom gnället men i grund och botten så har alla varit trevliga människor med några undantag.
 
Jag tycker det är stor skillnad på hur dammigt det blir när man mockar. I stora stall där det mockas till alla samtidigt, där drar in halm med grepen från storbal och efter det sopar gör stallet otroligt dammigt trots att det är öppet stall med bra luft generellt sett.
I mindre privata stall där det mockas lite då och då, några står på bädd, halm tas in med säck som hälls ut, upp och ner dammar väldigt lite om man samtidigt har öppet. Inte så att det stör någon annan.

Till TS jag får också många kommentarer om mina hästar går utan periodvis. Fråga om stallägaren har sett den frysa och hur det i sådana fall sett ut? Annars förklara hur du tänker, där är t.ex. träd i hagen som skydd, har lite mer mat än de andra o.s.v. Det är ju för att hen bryr sig och säkert inget annat.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte. Om jag ska rida min häst så måste jag ju rykta och kratsa hovarna. Får jag inte rykta hästen innan ridning om jag kommer dit efter intag? Får jag inte sopa bort det jag kratsat ur hovarna och det min häst drar in? Gör stallägaren det åt mig på morgonen efter när hen släppt ut hästarna igen? Eller får jag inte rida hästen om jag kommer dit efter intag? Eller finns det skötselplatser med skydd för vädret någon annanstans än i stallet? Så många praktiska frågor dyker upp.
Hur kom rykta in i bilden? det jag skev om är att borsta lerig häst, som denna https://goo.gl/images/N8KezK och då står jag ute eller använder dammsugaren fast ofta både och om väder tillåter.
Kratsa hovar utan är behöva ta fram sopkvast är enkelt, bara är ha en hink under hoven under tider👍
 
Hur kom rykta in i bilden? det jag skev om är att borsta lerig häst, som denna https://goo.gl/images/N8KezK och då står jag ute eller använder dammsugaren fast ofta både och om väder tillåter.
Kratsa hovar utan är behöva ta fram sopkvast är enkelt, bara är ha en hink under hoven under tider👍
Fast leriga hästar dammar det inte om, det är först när leran torkat och stängt taget inte är lera som det dammar. Och hästar som går utan täcken är ordentligt dammiga utan torkad lera. Oc förmodligen damm som är mycket finare och virvlar runt mer.

Kratsa hovar med med hink låter opraktiskt och bökigt, och inte blir det så värst dammigt att sopa undan det man kratsar. Det är knappast dammet som fastnar i hoven.
 
Känns ju inte som om det var något de tryckte hårt på att man inte ska ha hästar inne när man mockar. Det en mening om detta, som ett alternativ till att inte mocka alls :D

Vad jag far efter är att det är ganska orimligt att kräva av sina inackorderingar att man inte får mocka när hästar finns inne.
Ja jo :p
Finns ju annars mycket man kan göra för att hålla luften ok i stallet.
Vilket strömedel man använder, ta bort allt urin, se till att set är bra luftgenomströmning osv. Jag försöker vara noga med det. Har i regel alltid en halv dörr öppen på morgonen om det inte är skitväder. Är det inte för många minus så även en springa i dörren.
Ett fönster är borttaget året runt med vindnät för istället och sen takventil.
När jag flyttade hit för några år sedan var det igenbommat. Extremt dålig luft fattar inte hur man kan bomma igen minsta lilla hål och ventil :crazy:
Har isolerat och värmekablar i alla rören.
Sopar inte speciellt ofta annat än på morgonen (när den hästen som stått inne och är färdigtränad fått gå ut)
Annars har vi en liten plastbalja under greparna, har den oftast under hovarna just för att slippa sopa. Tycker det är väldigt praktiskt. Placerar bara hinken under och kratsar som vanligt.
 
Steg 1 till att ha bra luft i stallet är ju att se till att det inte är för tätt. Det jag står i nu har fantastisk luft! Det "läcker in" in luft både här och där även när dörrarna är stängda. De tänkte verkligen på luften när de byggde det!
 
Jag tycker man ska undvika att damma upp ordentligt när hästar är inne. Som att sopa så dammet ryker eller lägga in nytt spån som dammar. Gillar heller inte när det i stallgången sopas in i boxarna, men den uppfattningen verkar jag vara ensam om. Men jag har inget emot att man mockar när hästarna är inne, så länge det inte dammar! Och i så fall är tvärdrag en lösning.

Har också alltid hört att man ska mocka så man själv kan lägga sig i boxen. Dock tolkat det som ett uttryck om att man ska göra det bästa man kan, inte att man faktiskt ska kunna lägga sig där. 😁
 
Fast alltså, det är näst intill omöjligt att hitta det perfekta stallet och en kan knappast flytta varje gång det dyker upp något som en som hyresgäst inte är helt nöjd med.
Visst är det så. Jag skulle ändå låta stallägaren få ha sina egna rutiner kring sitt stall. Om rutinen strider mot min egen övertygelse att hästen inte mår bra av någon rutin skulle jag flytta. Men, jag skulle inte flytta över ett täcktes vara eller inte vara. Andra mera irriterande rutiner skulle jag försöka ignorera.
Stallägaren i detta fall verkar övertygad om att täcke på gäller. Jag tror dennes övertygelse inte går över för att hyresgästen kommer med sina motargument.
 
Om stallägaren vill att min häst ska ha täcke skulle jag acceptera det. Jag ser det lite som stallägaren rutin gäller. Gillar jag inte rutinerna skulle jag flytta.
I så fall ska stallägaren upplyst om det från början. Upplyser man om att man anser att flertalet hästar behöver täcke och att stallägaren avgör håller jag med.

Den springande frågan här är om hästen fryser eller inte, det går inte att avgöra utan att ha sett själv. Det låter sannolikt att den inte fryser men det är inget vi egentligen kan veta.
 
Jag tycker man ska undvika att damma upp ordentligt när hästar är inne. Som att sopa så dammet ryker eller lägga in nytt spån som dammar. Gillar heller inte när det i stallgången sopas in i boxarna, men den uppfattningen verkar jag vara ensam om. Men jag har inget emot att man mockar när hästarna är inne, så länge det inte dammar! Och i så fall är tvärdrag en lösning.

Har också alltid hört att man ska mocka så man själv kan lägga sig i boxen. Dock tolkat det som ett uttryck om att man ska göra det bästa man kan, inte att man faktiskt ska kunna lägga sig där. 😁

Inte ensam. Jag gillar inte eller när man sopar in i boxarna från stallgången.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 233
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp