Stallavtal, kostnader

Enhästmänniska

Trådstartare
Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig.
I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en ändring, att gå från 4 veckor (under semestern) till 3 hela månader (1 juni- sista aug) där ingen service ingår. Vi ska alltså sköta oss helt själva var och en med utsläpp, fodring, insläpp osv osv. Det jag reagerade på är att vi trots utebliven service ändå förväntas betala full hyra.
Har jag rätt att kräva en längre kostnad denna period? Eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet, betala dyra pengar och ändå göra allt jobb?
 
Ska kontraktet alltså göras om? Om de gett er tillräcklig lång förvarning/uppsägning av gamla kontraktet så ja, då kan det absolut vara lagligt och korrekt att ingen service ingår i kontraktet under en längre period. Varför skulle det inte vara lagligt?
 
Kontraktet ska göras om och det fanns ingen förvarning alls. Vi fick reda på det samma dag som det förväntades gälla.
Det är jag dock medveten om att de inte har rätt att göra, då viss förvarning krävs.


Frågan var om kostnaden bör vara densamma de månader full service ingår och när de inte gör det.
 
Jag har begränsad juridisk kunskap, men om en service står i kontraktet ska den ju finnas. Däremot kan ju kontrakt göras om men det får såklart inte ske hur som helst. I teorin innebär det att nuvarande kontrakt sägs upp och ett nytt skrivs på, vilket innebär att kontraktet inte kan ändras på mindre än en uppsägningstid (om inte båda parter är överens om något annat såklart)

Att service är olika olika månader är ju i sig inget konstigt, och det kan vara samma pris för alla månader ändå. Men då ska det såklart framgå i kontraktet.
 
Det kan ju vara ett alternativ till att inte höja hyran, många har ju gjort det nu under senaste åren. Att istället för höjd hyra, ta bort en del service kanske?
 
Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig.
I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en ändring, att gå från 4 veckor (under semestern) till 3 hela månader (1 juni- sista aug) där ingen service ingår. Vi ska alltså sköta oss helt själva var och en med utsläpp, fodring, insläpp osv osv. Det jag reagerade på är att vi trots utebliven service ändå förväntas betala full hyra.
Har jag rätt att kräva en längre kostnad denna period? Eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet, betala dyra pengar och ändå göra allt jobb?
Tyvärr får du bita i äpplet. Även muntliga kontrakt gäller.
 
Kontraktet ska göras om och det fanns ingen förvarning alls. Vi fick reda på det samma dag som det förväntades gälla.
Det är jag dock medveten om att de inte har rätt att göra, då viss förvarning krävs.


Frågan var om kostnaden bör vara densamma de månader full service ingår och när de inte gör det.
Man kan ju antingen ha olika hyra för perioderna med service och ickeservice eller slå ut allt på årets alla månader så priset är detsamma hela året. Troligen blir årskostnaden densamma oavsett vilken modell stallägaren väljer.
 
Man kan ju antingen ha olika hyra för perioderna med service och ickeservice eller slå ut allt på årets alla månader så priset är detsamma hela året. Troligen blir årskostnaden densamma oavsett vilken modell stallägaren väljer.
Så gjorde flera av de stall där jag hade Fatima, samma hyra hela året... Men begränsad service sommarhalvåret. Annars hade vinterhalvåret varit betydligt, betydligt dyrare... Så för mig, passade det bättre med samma kostnad över hela året. så att jag i stället kunde stoppa undan ett par hundra varje månad till veterinär- och annan hästbuffert.
 
Jag funderar i samma banor för stallplatsen hos min häst. Slår jag ut grovfoderkostnaden över året blir den drygt 1000 kr/månad. Det är var jag själv sparar undan till min hästs del per månad. Att istället ta 3000 kr någon månad mitt i vintern när de äter som mest och 0 kr 5 sommarmånader känns svårare. Vill någon betala exakt vad hästen äter så måste de också acceptera mängen som går åt (här är lösdrift), då känns det lättare att bara ha ett fast pris.
 
Jag funderar i samma banor för stallplatsen hos min häst. Slår jag ut grovfoderkostnaden över året blir den drygt 1000 kr/månad. Det är var jag själv sparar undan till min hästs del per månad. Att istället ta 3000 kr någon månad mitt i vintern när de äter som mest och 0 kr 5 sommarmånader känns svårare. Vill någon betala exakt vad hästen äter så måste de också acceptera mängen som går åt (här är lösdrift), då känns det lättare att bara ha ett fast pris.
I detta fall är det endast kallhyra. Foder och liknande fixar vi själva.
 
Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig.
I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en ändring, att gå från 4 veckor (under semestern) till 3 hela månader (1 juni- sista aug) där ingen service ingår. Vi ska alltså sköta oss helt själva var och en med utsläpp, fodring, insläpp osv osv. Det jag reagerade på är att vi trots utebliven service ändå förväntas betala full hyra.
Har jag rätt att kräva en längre kostnad denna period? Eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet, betala dyra pengar och ändå göra allt jobb?

Vanligtvis, en förändring informeras (minst) inom avtalad uppsägningstid av kontraktet från att den ska slå igenom t.ex. en månad innan (om 30 dagar är det som anges i kontraktet i det här fallet).

De som vill skriver på det det nya och går över på det avtalet, och de som inte vill får flytta (då de blir uppsagda).

Förändringen kan möjligen bero på att slippa höja hyran utslaget på ett år. (Med tanke på att priserna gått upp på i princip allt så är det inte helt orimligt.)

Det du möjligen har rätt till är att förändringen kan genomföras tidigast från när uppsägningstiden gått igenom. Men du behöver läsa igenom vad som står i gamla kontraktet för att veta helt säkert.
 
Vanligtvis, en förändring informeras (minst) inom avtalad uppsägningstid av kontraktet från att den ska slå igenom t.ex. en månad innan (om 30 dagar är det som anges i kontraktet i det här fallet).

De som vill skriver på det det nya och går över på det avtalet, och de som inte vill får flytta (då de blir uppsagda).

Förändringen kan möjligen bero på att slippa höja hyran utslaget på ett år. (Med tanke på att priserna gått upp på i princip allt så är det inte helt orimligt.)

Det du möjligen har rätt till är att förändringen kan genomföras tidigast från när uppsägningstiden gått igenom. Men du behöver läsa igenom vad som står i gamla kontraktet för att veta helt säkert.
Tack för svar! :)
 
Du har fått bra råd ang det juridiska, men tänker ändå flika in lite.
Har du pratat med stallägaren?
Även om du inte har rätt att kräva något så kan det ändå vara möjligt att hen håller med om att en ngt lägre hyra dessa månader är rimligt om du förklarar din sak?
Oxå möjligt att hen står på sig men det skadar ju inte att kolla först. 😊
 
Som stallägare själv kan jag inflika att det verkligen är svindyrt att ha stall idag. Sen att minska på servicen på sommaren från 1 till 3 månader kommer väl inte spara några större pengar för stallägaren. Nu vet jag dock inte hur just erat kontrakt eller situation ser ut. Kan ju vara så att stallägaren förlorar pengar på att ha service dessa månader som nu tas bort? Däremot ska det ju meddelas i god tid och minst uppsägningstiden så man har chans att hitta annat.
 
Vi har samma kostnad året runt ( kallhyra), vill man inte ha sin häst på bete så får man ta alla pass på sina hästar tills alla är inne från betet igen. Det gör att kostnaderna smetas ut hela året och vi kan också hålla nere priset pga det, för stallägaren har det inte blivit dyrare nu när mycket har gått upp så det är skönt (det är infört restriktioner istället på vintern) Jag har ju fånghäst och kan inte ha bete så jag sköter mina hästar 100% nu, från maj till oktober ungefär.
Men oavsett så ska ju förändringar meddelas i tid.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 648
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 848
Senast: svea
·
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 319
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 148
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp