stallbandage mot lymfangitsvullnad?

FeatherCloud

Trådstartare
...tror ni att det kan vara en bra idé?
min häst drabbades ju av lymfangit i mitten av januari. hela benet svullnade upp till nästan 3dubbel storlek, och spred sig sedan ner under buken.
nu har det smalnat betydligt, hon är tjock upp strax över hasen ungefär såhär, fast man ser lite av formerna på själva hasen också och pälsen har växt ut. (ta bort http:// )

funderar på om man kan lägga stallbandage över natten för att öka blodcirkulationen i benet (benen)... motion och massage av benet har hjälpt massor, men att öka blodcirkulationen under natten när hon måste stå stilla kanske vore en bra idé också...
vad tror ni, kan det hjälpa, eller gör det mer "skada" än nytta att bandagera ett så svullet ben?

hur har ni gjrot med era lymfangithästar, förutom att motionera dom?
 
Jag hade stallbandagerat, men bara nattetid när pålle står stilla. Det kan iaf inte skada att höja blodcirkualtionen.Lycka till!
 
Jag hade stallbandage i ca ett halvår efter att min förra häst fick lymfangit. Sen så gick han ute i hage ca 10 timmar om dagen + att jag varje morgon gick en promenad med honom för att få igång cirkulationen, och sen på kvällen var det ridning som vanligt. Vid själva sjuktillfället så stog han inne på klinik (och det var nog tur det för det var ett fasligt passande... då gick dom med honom ca 10min varannan timme... även nattetid fick han ut och promenera).
 
Ursäkta en okunnig..
Att försöka öka blodcirkulationen är jag med på, det förstår jag är det som eftersträvas.. men hur är tanken att bandage skall öka blodcirkulationen?
 
Min häst har fått lymfangit ca 5 gånger under sitt 8 åriga liv. Lymfangit är blodförgiftning och om jag har förstått der hela rätt så krävs det en penicillinkur för att få bort det. Låter man hästen gå med det för länge kan den få kronisk lymfangit.
När min häst har drabbats av lymfangit har han fått penicillin och jag har lindat alla benen dygnet runt tills svullnaden gått bort och det har tagig ca 3-6 dagar.
Eftersom min häst väldigt lätt får lymfangit så förebygger jag alltid med jodopaxomslag när han får ett sår på exempelvis ett ben. Det brukar förhindra lymfangit! Det är klart billigare än veterinärbesök och penicillin!!!
 
Värmen som ett stallbandage ger ökar blodcirkulationen. Stallbandage lindas med padd och fleece eller yllelinda, och ska inte dras åt hårt utan bara så att det sitter. Drar man åt för hårt blir effekten omvänd - man minskar cirkulationen
 
tack för alla svar!
lindade första gången med stallbandage inatt, men jag funderar på att köpa s.k. snabbandage, eller ett par andra paddar (har "vanliga" nu).. någon som vet några bra?

min häst fick så mycket penicillin vi vågade ge henne precis när hon fått lymfangiten. (t.o.m. mer)
först fick hon en vanlig penicillinkur precis när hon skadat sig, men när lymfangiten utvecklades rekommenderade skara ett annat penicillin med bredare spektra, som eg. bara fick ges i max 5 dagar, men pållan var så dålig att vi hade det i 11 (!) dagar, men det hjälpte liksom inte ner svullnaden till några underverk. mer penicillin vgåade vi inte ge just då pga. att njurarna tog stryk..

eftersom min häst har gått med svullet ben nu i ca 2 månader så gissar jag på att den blir kronisk, eller iaf tar minst ett halvår tills den är borta helt. det är också vad vet. tror.

jag fortsätter väl linda benen, så får vi se om det kan hjälpa något...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 919
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 254
Hästvård Är det så att en häst som en gång fått lymfangit lättare får tillbaka detta, även på andra ben än de först drabbade?? Jag hade tills jag...
Svar
6
· Visningar
802
Senast: aramis
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp