Stallbygge igen...

C

Cinzano

ni som har byggt stall, tjänar man på att köpa färdiga boxar eller bygga egna? Från grunden circus vad kan ett stall med 3-4 boxar + sadelkammare kosta från grunden?
 
Nu kan jag inga exakta priser..man kan iaf säga att bygger man ett stall själv från grunden behöver det inte bli så dyrt om man fjäskar rundor lite :smirk:
De flesta byggvarohusen el dylikt skänker/dumpar trä hemma hos en som kanske bara har ett litet skönhetsfel.
Skulle jag vara du skulle jag kolla upp det först..för att köpa färdiga boxar kan nog bli riktigt dyrt.
 
VI kommer köpa färdiga boxar då vi anser att detta blir mycket bättre än om man gör dem själv. Ska man göra likadant med galler och rejäla plank i så skiljer det inte så väldans mycket i pris...
 
Vi gör boxarna själva, men min man är svetsare och gör gallren själv. Materialet till galler får han köpa till rabbatterat pris genom sitt jobb. Blir billigare än att köpa färdiga boxar.

/Lizzie
 
Det beror ju lite på hur stallet ska se ut, hur designen är på boxarna m m.
Men är det så att man verkligen kan bygga själv, så blir det billigare än att köpa nytt färdigt. Man kan ha turen att hitta begagnade sektioner som passar en stall och då brukar det bli det billigaste alternativet.
Något man ofta glömmer när man tittar på färdiga boxar är att de flesta firmorna inte har räknat med fyllnade i de färdiga sektionerna. Så även här varierar priserna mycket beroende på vad man sätter i ramen och till vilket pris man får tag i det.
En sak att tänka på oavsett om har köpt färdigt eller bygger själv är att det billigaste träet, gran, är det som hästar tycket är godast.
Sedan att om man har ek som håller länge så är enklast att jobba med den färsk, den är inte så hård då. Men skulle man få en häst som äter på den, kan man råka ut för samma sak som om hästarna får tag i ekollon i hagen. Att dom blir beroende och äter upp stallet och blir förgiftade. Så om man ska använda ek är det bäst om man inte tar stallet i bruk med en gång, vilket ju kan var svårt att undvika.

Man kan väl säga så här:
Billigast = att bygga själv i trä.
Hållbarast = att mura upp boxarna.
Snyggast = färdig köpta design boxar.
 

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 414
Senast: Johannna1
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 307
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 326
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp