Stallbygge!

Jane

Trådstartare
Har tittat på ett hus som har mycket mark och en rejäl garage. Saken är att jag behöver stall till hästarna. Byggnaden ser ut såhär. Från vänster. Först kommer stort vedbod ( hela byggnaden är på en brant lutning) där har de fyllt marken och använder gamla pallar som golv, inga dörrar, bara en öppning. Sedan kommer det en förråd med dörrar, gläs vägg emellan. Bakom det förrådet börjar andra byggnaden som har trägolv i luften ( alltså de har inte fullt marken, men byggnaden vilar på höga stolpar. Dörrarna är på framsidan. I samma stycke mot höger kommer dubbelgarage med fylld golv av kross och sand + betongplattor. Som jag ser det har jag två val. Göra om vedboden, gräva djupare fixa väggar, dörrar o. s. v eller göra om delen som hänger i luften. Som alla förstog så behöver jag göra stallet högre. Den delen som hänger i luften behöver man inte gräva i, det behövs bara ta bort golvet, jämna marken, flytta dörrarna på baksida och stänga framsidan. Mura upp till byggnaden på baksida eller där det behövs. Med det sistnämda behövs det inga rampar för att hästana skulle kunna gå in och ut. Förrådet som hamnar plötsligt mycket högre kan man göra trappa till och göra som sadelkammare, vedboden kan man isolera och göra om till förvaring av hö. Min fundering är timmerbjälkar som är under golvet, är de bärande på något vis, kan man bara kapa av de?
 
Har tittat på ett hus som har mycket mark och en rejäl garage. Saken är att jag behöver stall till hästarna. Byggnaden ser ut såhär. Från vänster. Först kommer stort vedbod ( hela byggnaden är på en brant lutning) där har de fyllt marken och använder gamla pallar som golv, inga dörrar, bara en öppning. Sedan kommer det en förråd med dörrar, gläs vägg emellan. Bakom det förrådet börjar andra byggnaden som har trägolv i luften ( alltså de har inte fullt marken, men byggnaden vilar på höga stolpar. Dörrarna är på framsidan. I samma stycke mot höger kommer dubbelgarage med fylld golv av kross och sand + betongplattor. Som jag ser det har jag två val. Göra om vedboden, gräva djupare fixa väggar, dörrar o. s. v eller göra om delen som hänger i luften. Som alla förstog så behöver jag göra stallet högre. Den delen som hänger i luften behöver man inte gräva i, det behövs bara ta bort golvet, jämna marken, flytta dörrarna på baksida och stänga framsidan. Mura upp till byggnaden på baksida eller där det behövs. Med det sistnämda behövs det inga rampar för att hästana skulle kunna gå in och ut. Förrådet som hamnar plötsligt mycket högre kan man göra trappa till och göra som sadelkammare, vedboden kan man isolera och göra om till förvaring av hö. Min fundering är timmerbjälkar som är under golvet, är de bärande på något vis, kan man bara kapa av de?
Foton skulle underlätta. :)

Men generellt är balkar alltid väsentliga. Det går extremt sällan att kapa något utan att det händer något med byggnaden. Det insåg inte de som hade min gård tidigare....
 
Foton skulle underlätta. :)

Men generellt är balkar alltid väsentliga. Det går extremt sällan att kapa något utan att det händer något med byggnaden. Det insåg inte de som hade min gård tidigare....
image_zps779ms09c.jpg
 
Mera jag tänker efter passar vedboden bättre och enklare att göra om. Gräva ur, Mura under hela väggarna, alt. stenblock. Öppna gläsväggen mellan förrådet och vedboden. Stänga öppningen. Gräva även utanför för att jämna till. Ideer?
 
Mera jag tänker efter passar vedboden bättre och enklare att göra om. Gräva ur, Mura under hela väggarna, alt. stenblock. Öppna gläsväggen mellan förrådet och vedboden. Stänga öppningen. Gräva även utanför för att jämna till. Ideer?
Känns också mest logiskt.

Glöm inte fönster. Min erfarenhet är att de flesta ångrar att de itne gjorde fler och större fönster.

Egentligen vore det bästa väl att slå ner och bygga nytt men att ha en stomme att utgå ifrån är enklare förstås.
 
Fönster ska man ha :)
Vill inte bygga nytt för jag kan inte, och måste ta in en massa hjälp för precis allting. Sedan gillar jag inte en massa oanvända utrymmen, som skulle bara stå där. Ved används inte längre, men markvärme.
 
Därför behövs det grävning :) lätt att jämna ut dock på utsidan för endå ligger byggnaden på en lutning. Lutningen börjar vid andra byggnaden. Grävmassor kan återanvändas på baksida att göra lutningen mindre brant eller fylla i under golvet på andra byggnaden.
 
En sak jag kom tänka på, lite off topic, men endå. När jag gick till visning som inte var öppen, men bokad, så dök det plötsligt upp en massa intresserade samtidigt trots att huset varit till salu ett år utan att säljas då ska absolut alla komma och titta på huset precis när jag skulle det. Tydligen var det även folk där vecka innan och dagen efter. Javisstja! De stog så fint i dörrgarmen när jag åkte därifrån. Måste ha gjort jävlans intryck, när de glömmde bort att vara inne och kolla på huset istället. Med sådant bulvanattack lär budgivning bli intressant. Glömde jag säga att mäklaren blev sur när jag sa att med så många intresserade är jag inte längre intresserad. Varför vara sur när man har så många andra som vill köpa?
 
Har tittat på ett hus som har mycket mark och en rejäl garage. Saken är att jag behöver stall till hästarna. Byggnaden ser ut såhär. Från vänster. Först kommer stort vedbod ( hela byggnaden är på en brant lutning) där har de fyllt marken och använder gamla pallar som golv, inga dörrar, bara en öppning. Sedan kommer det en förråd med dörrar, gläs vägg emellan. Bakom det förrådet börjar andra byggnaden som har trägolv i luften ( alltså de har inte fullt marken, men byggnaden vilar på höga stolpar. Dörrarna är på framsidan. I samma stycke mot höger kommer dubbelgarage med fylld golv av kross och sand + betongplattor. Som jag ser det har jag två val. Göra om vedboden, gräva djupare fixa väggar, dörrar o. s. v eller göra om delen som hänger i luften. Som alla förstog så behöver jag göra stallet högre. Den delen som hänger i luften behöver man inte gräva i, det behövs bara ta bort golvet, jämna marken, flytta dörrarna på baksida och stänga framsidan. Mura upp till byggnaden på baksida eller där det behövs. Med det sistnämda behövs det inga rampar för att hästana skulle kunna gå in och ut. Förrådet som hamnar plötsligt mycket högre kan man göra trappa till och göra som sadelkammare, vedboden kan man isolera och göra om till förvaring av hö. Min fundering är timmerbjälkar som är under golvet, är de bärande på något vis, kan man bara kapa av de?

Det går inte att höja byggnaden med hjälp av takstolar och lägga ett sadeltak?

Nu är inte jag arkitekt så kan inte svara på hur det rent praktiskt skulle fungera ihop med den andra byggnaden, bara en första tanke :)

Blir ju ett par timmars grävjobb för att gräva ur, samt gjutning. Kanske mer ekonomiskt om man kontaktar en byggfirma och får restriktioner och själv kan förbereda viss demontering själv?

Som sagt, bara lite tankar. Byggen är kul! Älskar att göra nåt bra av befintligt man har. Tycker som du, vill inte ha en massa byggnader som inte används :)
 
Jag är väldigt tveksam att det går att gräva ur den byggnaden så mycket som krävs. Hur ser grunden ut?

Hade nog hellre satsat på nya uteboxar och använt befintliga byggnader som foderförvaring, sadelkammare och skötselplatser.
 
Det finns inget grund där för tillfället. Bara vanligt mark.
Alltså de har lagt timmerbjälkar att stå på stenblockar eller betongstolpar. Höjningen av tak hade egentligen varit enklast, men timmerbjälkarna i taket låter det inte. Grävning ser jag inte som problem. Bara man stödjer up så länge man gräver.En ide kan vara också låta de som gjuter golvet, gjuta även under väggarna.
 
Ta in offerter på grävning, gjutning, fixa väggar och att bygga boxar i den befintliga byggnaden, och som alternativ att bygga uteboxar på gjuten platta intill den befintliga byggnaden.
Uteboxarna kan kanske sättas upp (med extra långt tak) med ingångarna mot en "vedbodens" väggar så att det blir en skyddad stallgång. Och så kan "vedboden" få en lite enklare makeover och fungera som förråd/skötplats/sadelkammare eller liknande.

Det kan mycket väl vara så att att det det blir mindre kostnadskrävande med nya uteboxar, än att bygga om en dåligt anpassad byggnad till stall. Been there, done that...
Gräva och gjuta golv kostar en hel del, och det krävs maskiner...

Det kanske går att använda "vedboden" som ligghall istället med en mindre arbetsinsats? Och bara ha en (ute)box som eventuell sjukbox?

Hur många hästar gäller det? Hur stor är ytan på "vedboden"?

Det går dock att ta bort bärande träbjälklag för golv, under förutsättning att man istället gjuter en hel platta i den delen av byggnaden för att stabilisera. Det har gjorts i många gamla ladugårdar och logar, när man byggt om dem för att fungera i modernare djurhållning eller t.ex. som maskinhallar.

Vi lät göra om logen till fårhus, och tog då bort det gamla tröskgolvet, alla golvbjälkar och stolpar, stärkte takstolarna, gjöt platta, murade lecaväggar upp till 120 cm, och drog in vatten och el...

Det kostade dock många hundratusen kronor, och var alldeles för komplicerat för att göra annat än hantlangning och lite traktorkörning med material själv.
 
Jag tror nog att det blir betydligt billigare att låta uppföra nya boxar och använda befintliga byggnader till förvaring och skötsel.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 529
Senast: Andromedae
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 294
Senast: majha
·
Anläggning Vi håller som bäst på att renovera vår gamla ladugård. I den del som vi ska inreda stall finns det idag ett gjutet betonggolv, i två...
Svar
6
· Visningar
4 822
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp