Stallbygge

F

fia_mstd

Vi har ett stall på tomten, som är byggt -99 eller så, så det är riktigt nytt. Tyvärr är det inte indraget el eller vatten, men det skall vi ordna med så småningom. Sen funderar jag på sadelkammaren. Eller det utrymme som är tänkt att ha som det, rättare sagt. Stallet är liksom inte färdigbyggt...

Detta lilla rum är inte isolerat, det måste det väl rimligen vara för att man skall kunna förvara sadlar och grejer där eller?

Sen undrar jag över taket, man kan nämligen se rakt in under taket, alltså det är fritt drag. Är det så bra egentligen? Draget kommer ju uppe på skullen, men ändå? Förstår ni hur jag menar? Tänkte att det kanske bildas kondens som droppar ner på höet där om det ser ut som det gör nu...

Nån med bra tips på stallfixeri??? :)


:bump: :bump: :bump: :bump:
 
För att kunna förvara läder i sadelkammaren bör du isolera den. Om du behöver någon ytterligare värmekälla där beror nog på var i landet du bor. Läder tål ju inte fukt.

Så länge det inte drar rakt på hästarna så är det för deras del inget problem, snarare tvärt om. Det blir ju bättre luft i stallet.

Jag tror inte heller att höet blir dåligt. Om du inte bor så till att ni har väldigt fuktiga vintrar. Våran hölada är långt ifrån tät (gammal timrad lada) och vi har inga problem med höet.
 
Har ett stall som láter som ditt.
Har du öppna boxar ocksá?
Jag hade lite höbalar uppe pá skullen som ocksá har en öppen stripa. Höet blev lite fuktigt, sá jag fick flytta det.... men dá hade vi i och för sig haft regn i veckor.

Angáende drag, när jag stängde mina över dörrar vid dáligt väder, sá blev det för mycket drag frán olika háll och hästarna fick lite rinniga ögon. Har man däremot öppna dörrar sá kommer mestadels av luften frán ett háll och dá blir det som när de är ute. De har varit ok i ögonen sedan dörrarna varit öppna.
Lycka till med inredningen.
M V H Lotta
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 199
Senast: Angel
·
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 901
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp