Stallbygge!

B

**BORTTAGEN**

Sitter här och skissar lite på mitt drömstall... Trots att det kommer att dröja år och dag innan det blir byggt, bor ju trots allt i en hyresrätt mitt i sta'n :angel:

Men det tar ju lång tid att planera hur man vill ha det, och när jag väl står där vill jag inte ödsla en massa tid på att planera... Så det jag undrar är, vad har ni för oumbärliga tips vad det gäller stall? Har ni några finurliga idéer eller lösningar som ni vill dela med er?

Stallet skall till en början rymma 4-5 hästar, det ska vara stora boxar, ca 12-13 meter i kvadrat. Stallet skall vara murat och boxarna likaså. Vill ha någon form av halvutebox ( :confused:) Alltså med en delad dörr direkt från boxen och ut, samt halvdörr på insidan in mot stallgången. Stallet skall vara lätt att bygga till när man behöver plats för fler hästar.

Tycker ni att mna skall ha separat foderkammare, tvätt och torkrum för täcken, sadelkammare, förvaringsutrymmen m.m.? Blir en väldans massa rum i sånna fall. Och höet? Vill ha ganska luftigt och öppet upp i nock, så jag tänkte förvara höet i en "Höbod" istället, hade det på förra stallet och det funkade super.

Spolspilta, inne eller ute... Ute under tak kanske?

Är det smidigast med IKEA-kassar att ha höet i?

Har tusen frågor, så bomba mig med information bara! Och beskriv gärna erat drömstall!

Men så fort pengarna börjar rulla in så blir det gård, stall och en massa amorteringar för min del! Jippie :bump:
 
En liten varning, jag vill inte att fler ska göra samma misstag som vi gjort.
Jag har stall med tre boxar, murade i tegel med en höjd på 150cm.
Trots att vi har stor boxa tyckte JAG att vi kunde skippa galler mot gången, det är mysigt om hästarna kan titta ut genom dörrarna (halvdörrar).
Nu har min ena häst varit sjuk en längre tid och han har gott om tid att hitta på dumheter.
Trots att allt är gediget armerat och svetsat har hästen lyckats kommit på att om man trycker med bogen och gungar inredningen kommer svetsarna att mattas ut och ge sig med resultat att det går att komma ut boxen (när väggar ger sig och dörrar faller :mad:).
Hade jag monterat galler på boxväggen hade han inte kunnat kommit åt med bogen och trycka med den kraften han gör idag. Min tips är alltså: galler, minst upp till två meter!
Jag har fö öppet till nock och jag tycker det är smidigare att hålla på med hö/halm på marknivå. :D
 
Tack för tipset... Men jag måste väl säga att jag ändå tänker ha ganska "öppna" boxar. Har själv haft hästar som haft lite problem med denna "frihet", men då är det ju något annat som är fel...

Däremot har jag tänkt att ha galler mellan boxarna, samt välvda galler mellan boxarna på frontsidan (fattar nå'n vad jag babblar om??? typ som en halvcirkel, halva halvcirkeln på varsin sida... Själv skulle jag inte förstå vad jag menar... :D)så att hästarna inte kan busa med varandra hur de vill, och att den häst som vill vara ifred kan vara det...

Några andra bra tips? Spolspilta inne eller ute? Fördelar och nackdelar med detta?
 
Välvda galler på boxdörrarna låter bra. Då kan de titta ut men inte bråka med varann. Men tänk på att om du ska använda stallgången som uppbindningsplats så kan hästarna som står i boxarna försöka sig på att nafsa efter den som står i gången. Men det beror ju på hur bred gången är och hur pass klar rangordningen är.

Enklast (och varamst) på vintern är att ha spolspilta inomhus. Men ha den i ett eget urtymme så att inte luften i hästarnas del blir allt för fuktig. Själv har jag inte spolspilta öht, använder vattenslangen från huset på sommaren :) På vintern spolar jag helst inte av hästarna alls och i brist på spolspilta så går det ju inte ens.

Hö har vi i en lada intill stallet. Funkar jättebra. Känns bra med tanke på brandrisk oxå.

En välordnad sadelkammare underlättar mycket. Blir den liten så se till att ha mycket krokar, och hyllor upp till taket. Ska olika hästägare ha sina saker där så vore nog en garderob per häst bra. Och ett visst antal krokar per skalle.

Ett speciellt torkrum för täcken vore ju suveränt. Speciellt om det är många hästar som går med täcke så att alla får plats att torka ordentligt.
 
Om jag hade möjlighet skulle jag ha två helt separata delar. Stallet vill jag ha isolerat men med BRA luftutbyte och gärna högt i tak och mycket fönster (ljus). Bred stallgång och så vill jag ha galler även i "nederdel" av boxarna så att hästarna kan se varandra utan att behöva höja huvudena, som "på riktigt" när de är lösa. Inte bara galler men en rejäl bit.

I stallet en uppvärmd sadelkammare med gott om plats och VÄL organiserat.

I separat byggnad täckestorkrum och spolbox, båda isolerade med värme så det inte fryser och så att täckena garanterat torkar över natten. Gärna tvättmaskin.

Andra delen kan vara oisolerad men cementgrund och tak för att kunna förvara hösilage bra samt äver foder i tunnor/lådor, organiserat och lättstädat för att minska antalet gnagare.

Uppbindningsplats ute med enkel vattenslang och cementbotten, gärna en del under tak för sämre väder. Vill inte stå inne pga allergi.

Inte nödvändigt med vattenkoppar, hellre rejäla hinkar/kar som fylls på med slang som går att dra till alla boxar för enkel påfyllning. Annars cirkulerande vatten och rejäla flottörkoppar.
 
Ska jag vara lite tvärtemot då?
Jag har börjat skissa i mitt lilla huvud och jag vill ha det såhär: en stor lösdrift där jag ska ha ca 2-3 hästar, gigantiska kuperade hagar med dungar etc. I lösdriften skall jag ha en vattenkopp för utomhusbruk, dvs med eluppvärming av vattnet så att det inte fryser.
I anslutning har jag ett stall med tre boxar (utifall att någon blir skadad eller så), stor stallgång där jag kan borsta och pyssla utan trängsel.
Ska nog även ha uppbindningsplats utomhus
Uppvärmd sadelkammare.
Både varmt och kallt vatten i kranen.
En praktisk lösning är att ha varmvattenberedaren i sadelkammaren, som därmed värms upp.
Fungerar ända till några minus! :)

Tycker om idén att ha separat hölada. En fördel med höloft är dock att det håller värmen litegrann om höet ligger löst. ungefär som isolering.
Brandfaran är nog viktigare att tänka på, särskilt som jag ändå ska ha hästarna på lösdrift :idea:
 
mmm
Men det kommer ju alltid till den där pengafrågan...

när jag blir rik! :angel:
 
Jadu det här med stallbygge är ett stort företag. Och även om man sitter å funderar ut alla lösningar nu och reder ut allt så dyker lika mycket till upp när man väl satt igång med bygget :smirk:

Stora drömmen för mig är att starta en ridskola med både hög klass och en varm stämmning. Många hästar, stora hagar, ridhus och utebana för större tävlingar. Ibland far tankarna iväg på att göra en tävlingsanläggning med både stor inomhusarena, utebana, derbybana, terrängbana körbana ovanlbana, travbana och sånt.. och att ha privatstall runitkring hela för att få det att gå runt och för att ha hästar där hela tiden.. men man får rycka sig tillbaka till ridskolan :D

Men så till mitt eget lilla privatstall.
Det vill jag helst bygga in till hälften i en backe för markvärmens skull, stallet håller sig svalt på sommaren och får markvärme på vintern så att det inte blir lika kallt.. På framsidan finns ingången och längst ut på ena långsidan skall det finnas en nersänkt gödselplatta där man ställer en container så det bara är att öppna en dörr från stallet å tippa ut skiten.

inne i stallet ska det finnas 4-6 boxar längs ena långsidan, krubborna ska vara stora så att man fodrar hö i dem oxå och de ska bara vara 50 cm upp från marken för att hästarna ska kunna äta i så naturlig ställning som möjligt och fr att man ska kunna slänga kraftfodret ovanpå höet så att dom inte slänger i sig kraftfodret på 2 sekunder innan de börjar med höet.

uppvärmd sadelkammare ska finnas i stalldelen där all utrustning finns. Och i sadelkammaren ska jag ha ett speciellt hörn med trädörrar där man hänger blöta täcken där de får torka lite efterra i värmen från ett extra element (vem bryr sig om pengar då, man har juh själklart ett jobb som ger 25'000 rent i månaden eller hur :D)
från andra sidan av stallet ska en täckt gång gå till en annan byggnad där spån, kraftfoder och hö förvaras, både spånet och höet är juh en brandrisk därför vill jag ha bort det från hästarna. och när höet ändå är där borta kan man likagärna ha kraftfodret där..

i hagen ska det finnas både en äng, en kulle, en bit skog och några terränghinder. och ett vindskydd eftersom att hästarna behöver vara ute länge så ska de kunna vara ute till åttatiden varje kväll utan att pinas av blåst och regn. vindskyddet (som även innehåller en elvattenkopp) ska vara ganska nära ingången till hagen..

det finns tusen saker att tänka på.. de bästa är att besöka massor av stall och skriva upp de fördelar du ser i stallen och de tydliga nackdelarna så du vet vad du ska sträva mot och vad du måste undvika..

Ha det jättebra och ja hoppas att du en dag har ditt alldeles egna stall :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 549
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 347
Senast: Habina
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 527
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp