Stallcafeteria

Krockodil

Trådstartare
Vet inte om jag ligger på rätt forum? :crazy:

I alla fall har jag börjat fundera på att ta mig an ridskolans cafeteria som i nuläget håller väldigt dålig standard och det finns nästintill bara godis. Den har alla möjligheter till mat och annat då det finns kök och frys och kyl osv.
Så jag tänkte höra med er vad som serveras i eran ridskolas cafeteria?
Vad skulle ni vilja att det fanns?
Förslag på maträtter som går att göra snabbt?

Alla tips och förslag välkomnas! :idea:
 
Sv: Stallcafeteria

Kolla först upp med hälsa på kommunen så att du får tillaga mat där.
Det krävs mycket för att man ska få tillaga mat men mindre för att bara värma.
Det är nog bäst att börja i den änden så att du inte lägger en massa tid och pengar och sedan blir inte verksamheten godkänd.

Annars är pajer, piroger, pizzabitar, sallader osv, mat som går hem på sådana ställen.
Även mackor och varma/kalla drycker så klart.

Gör en marknadsundersökning på din ridskola så vet du vad som efterfrågas just där.
Tänk också på att många vill ha men utnyttjar inte sedan tillräckligt ofta ändå för att det ska gå runt.
 
Sv: Stallcafeteria

Håller med om att du nog inte i första hand ska satsa på att tillaga maten där, utan främst värma. Matiga baugetter (gärna hembakade!) tror jag går åt som smör i solsken, muffins, pizzabullar och liknande brukar också försvinna. En sallad (kyckling kanske?) är också rätt att ha på menyn tycker jag.

Att tjäna pengar är nog rätt kört, vi hade något liknande på vår ridskola men det var inte tillräckligt underlag för att det ska räcka till.
 
Sv: Stallcafeteria

Som sagt var så är det högre krav på ett utrymme där man tillagar mat än där man serverar färdig mat.

Dock krävs alltid egen toalett för personalen och det är endast personalen som får ha tillträde dit.

Vidare krävs det tvättställ i direkt anslutning till köket och eget "skal" så att endast personal har tillträde till köket utan att beblanda sig med gästerna.

Inga husdjur får vistas i lokalerna, inte ens en katt...

För att laga mat tillkommer dessutom att ni måste ha ett separat "grovkök" så att ni kan tvätta och skala tex potatis utan att dra in jordiga och smutsiga rotfrukter/grönsaker i det vanliga köket.

Sen finns kravet på att personalen ska genomgått hygienutbildning, vilken kan ordnas via tex restaurang.

Det är ju inte några jätteproblem med att uppfylla de byggndastekniska kraven men det kostar ju en del pengar, i många fall 100 000 lappar.

Vem är det som äger byggnaden ?

Om du inte måste betala hyra så kan det löna sig även om du inte blir rik på det, du behöver ju få ut minst 300 000 per år efter att lokaler och råvaror m.m. är betalt för att det ska vara någon mening att sluta sitt vanliga jobb.
 
Sv: Stallcafeteria

Hej å hå, här drar vi iväg i fjärran! ;)

Jag har absolut inte tänkt det hela som ett jobb med lön osv. Utan bara bredda ut sortimentet och se till att det går att få lite mat i ungarna på ridskolan. :laugh: Men tack endå för faktan. :) Det är föresten komunen som äger anläggningen.

Det verkar komplicerat det där med att få tillstånd att tillaga mat, eftersom det alltid är katter och hundar inne i cafeterian så är det nog kört. :crazy: Men är det samma håra bud om man bara värmer upp mat som man tillagat någon annan stans?

Om det är någon här som är insatt i sin ridskolas cafeteria så får ni gärna komma med tips på vad som säljs och hur man kan spara på pengarna, ex. vad serverar ni på? Papper eller porslin?
 
Sv: Stallcafeteria

Jag har besökt flera ridskolor där dom serverar baugetter, frallor, sallader mm. Enkel mat som man blir mätt på. Ingen lagad mat som köttbullar och potatis ;) Men tillräckligt för att man ska bli mätt om man är där en hel dag :)

Hade jag själv designat en cafeteria till en ridskola hade det varit som ovan, med en mikro där man själv kan få värma upp mat.
Hade även haft yoghurt, risifrutti eller liknande som mellanmål.
Hade också haft "dagens erbjudande" där man kan köpa dagens macka, "kaffe och kaka" för ett par kronor billigare än om man köper det separat - allt för att folk ska lockas att handla.
En annan grej skulle vara att man kan kan köpa frukt - Har alltid saknat frukt i cafeterior!
 
Sv: Stallcafeteria

På vår serveras pizza och piroger som man värmer i micron. Varma mackor, pastasallad av olika sorter, och vanliga mackor med ost eller skinka.
Inte nåt stor utbud alltså. Och så finns det för det mesta frukt att köpa.
Ibland på helger serveras lagad mat, lasagne, spagetti ó köttfärssås osv. Men då är det ofta mer folk som hittar till cafeterian än på vardagarna.
 
Sv: Stallcafeteria

Jag åker runt mycket på tävlingsplatser runt om i mellan Sverige och jag vill i alla fall ha riktig lagad mat när jag är ute.Det är sällan man kan få det utan det är hamburgare,korv varma mackor och godis.

På ridklubben vill jag också ha nåt matigt när man tex åker dit på träningar.I en av föreningarna som jag är aktiv i så har vi satsat på riktig mat,bröd och fikabröd.
 
Sv: Stallcafeteria

Som flera andra har skrivit får man inte laga mat hur som helst. Vi säljer "riktig" mat på tävling med annars är det billypizzor, piroger, pannkakor, mackor, kakor/bullar och godis som säljs. Ibland smoothies eller frukt.
 
Sv: Stallcafeteria

Hej å hå, här drar vi iväg i fjärran! ;)

Jag har absolut inte tänkt det hela som ett jobb med lön osv. Utan bara bredda ut sortimentet och se till att det går att få lite mat i ungarna på ridskolan. :laugh: Men tack endå för faktan. :) Det är föresten komunen som äger anläggningen.

Det verkar komplicerat det där med att få tillstånd att tillaga mat, eftersom det alltid är katter och hundar inne i cafeterian så är det nog kört. :crazy: Men är det samma håra bud om man bara värmer upp mat som man tillagat någon annan stans?

Om det är någon här som är insatt i sin ridskolas cafeteria så får ni gärna komma med tips på vad som säljs och hur man kan spara på pengarna, ex. vad serverar ni på? Papper eller porslin?

OK, vi har dock tillstånd att laga mat i vår cafeteria, men det sker nästan bara vid tävlingar och clinics och läger. (Har hund- och kattförbud i cafeterian). Vi har en kioskdel med kök som går att låsa, där försäljning sker och en köksdel med mikro för värmning av egen matsäck. I kiosken säljs i veckorna äggsmörgåsar och ostfrallor. Vi köper billigt från ett bageri vi har kontakt med, en del färskt och en del fryst som inte blivit sålt under dagen (ännu billigare). Det serveras även fryspizzor, hamburgare och kokt korv med bröd. I veckorna görs detta mot beställning eftersom maten lätt blir liggande annars och måste kastas. Godis har vi såklart och chips och annat onyttigt.
Vi har diskmaskin så vi serverar allt på porslin, vilket är både billigare och mer miljömässigt. Vi gör stora inköp när priserna är låga och fryser ganska mycket. (Vi har 3 stora frysar). T ex förra veckan handlade vi mängder med köttfärs för 29 kr/kilot och sedan gjorde vi köttfärssås och lasagne för ett helt regemente och frös in i portionsbitar.

Det som kan vara svårt i början är att få ungarna att förstå att det inte går att bara leva på godis:D. Vi har pratat mycket om matens betydelse för att orka rida, mocka etc. och om hur blodsockret spelar oss spratt om vi inte äter bra mat. Vilket utmynnar i dåligt humör i stallet och avsaknad av tålamod mot hästarna. Det har faktiskt givit resultat och de flesta äter bättre på eftermiddagarna efter skolan. (En del handlar i cafeterian och en del har matsäck).
Eftersom alla medlemmar ansvarar en eftermiddag eller kväll per termin i cafeterian (tillsammans med förälder om du är under 16) så har cafeterian blivit allas intresse. Ibland är det ngn som gjort en tårta för försäljning och ibland är det ngn som lagat hemgjord pizza. Och så är det stallets mötesplats också, många kommer och tar en kopp kaffe och macka och tittar på när lektioner hålls eller bara träffar kompisar. Tyvärr blir man oftast sittande för länge..:angel:/Arrak
 
Sv: Stallcafeteria

Mat och husdjur går inget bra ihop... inte om man frågar myndigheterna i varje fall ;)

Det är ju också så att om man hanterar mer än 4 basbelopp (har jag för mig) i kontanter så måste man ha ett certifierat kassasystem, det kanske inte är någon risk för det heller med i alla fall.

Det är ju idag "vilda västern" när det kommer till ridklubbar och hur deras matservering ser ut, så vad som sker på andra ställen och vad som är riktigt lagligt är inte samma sak...

På de flesta klubbar skulle man sannolikt få slå igen cafeteriaverkasmheten på stört vid en inspektion, det saknas tillstånd, det är undermåliga lokaler, det är bristfällig bokföring, kassahanteringen sker i konsumkassar, kökspersonal utan hygienutbildning m.m. - det är tur att det är långt mellan kontrollerna och att myndigheterna i många fall blundar när det gäller ridklubbar.

Satsa på typ Billy´s och liknande, lådor m mikromat kostar som regel väldigt mycket även om man köper dom hos grossist så det är svårt att få någon avans på dem.

Frukt är svårt att lagra så det kan vara problem även med att sälja det.

Det finns ju dessvärre anledning till att det mest säljs godis på klubbarna, det är lätt att lagra och enkelt att få avans på.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallcafeteria

Vet inte om jag ligger på rätt forum? :crazy:

I alla fall har jag börjat fundera på att ta mig an ridskolans cafeteria som i nuläget håller väldigt dålig standard och det finns nästintill bara godis. Den har alla möjligheter till mat och annat då det finns kök och frys och kyl osv.
Så jag tänkte höra med er vad som serveras i eran ridskolas cafeteria?
Vad skulle ni vilja att det fanns?
Förslag på maträtter som går att göra snabbt?

Alla tips och förslag välkomnas! :idea:

man kan ha mackor med nåt gott pålägg, toast, risifrutti, varma koppen, yougurt, snabbt enkelt å gott!
 
Sv: Stallcafeteria

I cafeterian på ridskolan där jag red fanns det mackor (med sallad, ost, skinka, köttbullar m.m), toast (VÄLDIGT omtyckt!), kakor m.m, godis , "sandwich" (tror jag det, knäckebröd med fyllning), festisar, läsk, kaffe.mm. Det jag saknade var micro att värma medhavd mat i . Även risifrutti m.m som någon nämnde tycket jag skulle vara toppen!
 
Sv: Stallcafeteria

Ibland på helger serveras lagad mat, lasagne, spagetti ó köttfärssås osv. Men då är det ofta mer folk som hittar till cafeterian än på vardagarna.

Smart idé! Då kan man ju vara i stallet hela helgerna utan att behöva bli hungrig:laugh:
 
Sv: Stallcafeteria

Håller med om att du nog inte i första hand ska satsa på att tillaga maten där, utan främst värma. Matiga baugetter (gärna hembakade!) tror jag går åt som smör i solsken, muffins, pizzabullar och liknande brukar också försvinna. En sallad (kyckling kanske?) är också rätt att ha på menyn tycker jag.

Att tjäna pengar är nog rätt kört, vi hade något liknande på vår ridskola men det var inte tillräckligt underlag för att det ska räcka till.

Delvis KL

Men om man nu inte har tillstånd för att laga mat på plats, utan tar med hembakat etc, måste inte även det vara bakat/tillagat i godkänt kök?
 
Sv: Stallcafeteria

*kl*

Helt riktigt, all matlagning måste ske i godkända utrymmen och av personal som har hygienutbildning.

Att servera hembakat kan man bara göra i samband med tex möten där man bjuder på hemgjord mat inom ett slutet sällskap, inget som ska säljas mao.
 
Sv: Stallcafeteria

Det serveras dagens middag ibland.
Annars serveras det färdigmat som paj, panpizza. Även toast, macka, godis, läsk, korv och sådant :)
 
Sv: Stallcafeteria

Och till matlagning räknas även bakning, bre mackor, hacka grönsaker/frukt, göra toast, osv eller räknas det som undantag?
 
Sv: Stallcafeteria

Min klubb serverar tacos vid tävlingar. Iaf då det var nationella tävlingar i fälttävlan med folk från sverige/norge/finland/danmark.
Annars så är det Toast,mackor,panpizza,godis,läsk,paj och sådant säljer dem där.
 
Sv: Stallcafeteria

På vår ridskola gick toast, läsk, kaffe, korv med bröd, kanelbullar och kexchoklad åt mest. Fördelen med toast är ju att rostebrödet som används blir lika gott fast man frusit det. (tycker jag men visst är det så?) En dag gammal baguette skulle jag inte vilja köpa till fullpris. Frysta kanelbullar är också okey tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: Bismark
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp