stallgång, hur bred?

S

snorkan

Jag har tänkt att bygga stall.

Funderar på stallgången, vad tror ni om en stallgång på 2 meter bred? är det för snålt? funkar det att rykta å fixa å dona på dom metrarna?
 
Sv: stallgång, hur bred?

Från Jordbruksverket:

Mått för stallgångar Typ av stallgång Bredd (m)

mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5
mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg 2,5
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5
bakom hästar som hålls i spilta 3,0




Som jag tolkar det bör du ha 3,5m bred stallgång...
 
Senast ändrad:
Sv: stallgång, hur bred?

Finns det inte normer för hur bred stallgången skall vara?

Vår är två meter och jag kan tycka den är i smalaste laget när ett lerigt halvblod står på gången. Hon kommer lätt åt att kladda lera på väggen om jag vill ha mitt utrymme.

Känns lite trångt de gånger hovis,veterinären eller stallkompisen också är där och man vill passera med skottkärra el dyligt.

Hade nog valt en halv meter till i alla fall. Nu kanske du har mindre hästar men man vet ju aldrig hur stora hästar som ska bo i stallet längre fram.

Mvh Voff
 
Sv: stallgång, hur bred?

Läste åxå detta....men jag förstod inte om det var en rekommendation eller ett måste?
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag ska ha 3 platser, en till en ponny den andra till en lite större häst, men inte större än 1,60.

den tredje fixar jag enbart i framtida syfte om jag ev vill ha en häst till, eller hyra ut.

Ja en halvmeter till hade nog kanske inte skadat, men nu kanske jag inte har nåt val ang måtten? vet inte det än vi är två om bestämmandet.....så jag tänkte bara höra om det funkar eller om det var helt uteslutet med 2 meter :)
 
Sv: stallgång, hur bred?

Själv tycker jag ju som sagt att 2 m är lite trångt. Min pålla är 162 cm. I alla fall om man vill ha lite grejjer hängandes i gången. Jag eller en häst river dagligen ner nån grimma eller grimskafft och som sagt, när de kommer in med leriga täcken kommer de lätt åt nån vägg :(

Sen kan det vara lite svårt att vända en äldre och lite stelare häst som jag har på vår gång.

Kul med stallbygge. Lycka till :laugh:


Mvh Voff
 
Sv: stallgång, hur bred?

Läste åxå detta....men jag förstod inte om det var en rekommendation eller ett måste?

Jag tror det är ett måste när man bygger ett nytt stall men man kan nog få dispens om man har ett äldre stall.

Dock är det bara vad jag tror, från jordbruksverket står det såhär:

"Mått i stall och byggnader för hästar
Här nedan kan du se vilka mått som gäller för inredningen i stallet. Dessa mått är minsta mått för normal inredning."

"Mått för stallgångar
För att din stallgång ska vara säker bör den ha de mått som står nedan."

Det är lite luddigt, hur som helst hade iaf jag om jag varit i dina kläder och ska bygga nytt stall satsat på 3,5m stallgång för att slippa eventuella problem i framtiden.
Kan ju bli knepigt att bredda gången om man skulle vara tvungen till det.
 
Senast ändrad:
Sv: stallgång, hur bred?

KL

Vi har en stallgång på 2,60 ca...räcker alldeles utmärkt....=)
 
Sv: stallgång, hur bred?

Två meter känns lite på gränsen... Visst går det, men har du möjlighet så skulle ju en halvmeter till inte vara så dumt. Det blir lättare att vända hästarna i gången t.ex. :)
 
Sv: stallgång, hur bred?

Min stallgång är ca 3 meter bred. Helt underbart att slippa trängas på något sätt.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Det är ju över halvmetern mer ;)
 
Sv: stallgång, hur bred?

Desto bredare = snyggt = mer plats = mindre risk för kläm = mer utrymme för vet, hovis etc. = får plats att hänga täcken etc. i gången.
Om du kan så tycker jag att du ska ha det bredare än 2 m :D

Rolig (eller torr) notis: Pojkvännen som gör lumpen på K1 i Sthlm var med ner i stallet och skulle låna ena hästen, när jag står och borstar hör jag "men hallå, sväng då, sväng då!".
Han hade lärt sig att man går på utsidan när man vänder hästen på stallgången, vår lite bökiga tjej fattade NOLL utav vad han gjorde och bara klämde honom hela tiden.. jag fattade problemet och kunde bara skratta åt honom ett par gånger till innan jag fick klämma ur mig att vi nog hade en mindre stallgång än K1.. män alltså.. ;)
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag tror att du klarar dig med en smalare stallgång.
Om man läser texten så står det bör inte skall.

Mått för stallgångar
För att din stallgång ska vara säker bör den ha de mått som står nedan.

Bör är en rekommendation och inget som måste följas, hade det stått skall så hade man varit tvungen att följa det.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag tror att du klarar dig med en smalare stallgång.
Om man läser texten så står det bör inte skall.



Bör är en rekommendation och inget som måste följas, hade det stått skall så hade man varit tvungen att följa det.

Dock står det högst upp på Jordbruksverkets hemsida att det anges MINSTA tillåtna mått nedanför och att de gärna får vara större.

Så man bör nog använda sig av de måtten som står..

Blir luddigt när det står två olika saker på samma sida, men om man följer de mått som står där så kan det ju åtminstone inte bli fel.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Själv måste jag öppna en boxdörr så Kelly kommer runt. Sista året vägrar hon vända i gången. Tror det kom efter dräktigheten. Ska vi till spolspiltan får vi backa genom hela stallet :D

Måste vara ciceron-genen i henne....
 
Sv: stallgång, hur bred?

Det räcker inte. Om du inte har lust att bygga om stallet senare.
Är det ingen här som läser ridsport?
Står en hel del om detta i senaste numret.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Det som Pulkaskurk säger är det mest korrekta. Vid befintligt stall rekommenderas minst 2,5 meter. viss avvikelse kan vara okej men då får ingenting hängas upp utanpå boxdörrar. Uppbindning i gången ska också undvikas. Vid ny- och ombygge krävs minst 2,5 meter. Dels för skaderisken och dels för brandutrymning. Sedan är det ju klart att hovslagaren behöver gott om utrymme för sin säkerhet också.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag skulle hellre göra den bredare än smalare, när man ändå ska bygga nytt.
Kan ju bli irriterande om man står där sen, och känner att det inte funkar pga för litet.


Här är min stallgång :D

30590365.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 253
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Corax
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 381
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 418
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp