Stallgång - mått

K

Krabban

Vad är minimimåtten för stallgång? Jag läser i Jordbruksverkets Djurskyddsbestämmelser bör stallgång vara 2,5 m mellan box och vägg. Måste man ha det eller är det bara en rekommendation och att det finns ngt annat minimimått?

Skulle vara så glad över ett svar, det blir lite knepigt att få ihop nya stallet :).
 
Hej Krabban! Nästan komiskt att du ställt denna frågan här! :) Skulle precis fråga samma sak. När vi fixat klart i vårt stall så blir stallgången 2,2 m. Mer finns det inte plats till. Med tanke på att det är islandshästar och en shettis som mest kommer att vistas i stallet känns det fullt tillräckligt.
 
Åh en stallbyggar-kompis! :D

Ja, jag har jättesvårt att få till 2,5 m, istället blir det ngt liknande ditt mått. Vi har iofs oxå en ganska stor pålle, men ändå. Men sen när vi nu ändå bygger nytt så vill vi ju ha ett stall med godkända mått som sagt var.

Har ni redan börjat bygga ert stall? Då kanske du har några tips? :)
 
Det finns inget krav på hur bred stallgången ska vara, utan det är bara en rekomendation. Om du vill kan du ha en stallgång på 1 m, men sen kan man ju diskutera hur praktiskt det är. ;)

Av egen erfarenhet skulle jag nog aldrig vilja ha en stallgång som är smalare än 2 m, men helst 3 m.

Lycka till med stallbygget.
/ Digge
 
Ska det gå att arbeta på gången så är allt över 2.5 meter ett plus!
 
Är ingen nybyggar utan snarare en ombyggare. :D Vi har ett gammalt kostall som var inrett med ett par boxar när vi flyttade hit. Nu har hela stallet blivit utblåst på sin inredning förutom bärande stolpar. Ska bli en lösdrift i ena änden på ca 40 kvm och sen fyra boxar på drygt 9 kvm. Det finns plats för två boxar till men, vet inte om vi ska slå upp dem nu också. Kanske en av dem i alla fall. Sen ska det bli en stor sadelkammare inne på logen med dörr in från stallet. Framförallt ser jag fram emot att få ordentlig belysning i stallet. Framförallt till när hovslagare o liknande kommer. Nu har jag fått sätta in en halogenstrålkastare så att han ser hyfsat bra i alla fall.

Ser verkligen fram emot att få det i ordning. :) Tyvärr är kassan ganska skral så det är lite av en budgetrenovering men, hellre det än att ha det så trist som vi haft det hittills.
 
Har haft samma problem! Kostall till häststall. När man bygger om så har man inte så stor valfrihet. Vi var tvugna att välja: antingen ha en på tok för smal gång eller mindre boxar..... Vi löste det genom att ta bort 8 meter foderbord, gjuta nytt golv och sätta de 3 stora boxarna på ena långsidan och shettis boxen, spolspiltan & sadelkammaren på den andra. Tyvärr är det ekonomin som styr byggandet så allt får ta sin lilla tid....
 
Ytterligare en kostall till häststall här :D
Såhär är det hos mig:
Stallgångarna är runt 2,5 m. Har en uppställningsplats att jobba på om stallgången känns trång. Bla för att veterinären och hovslagaren skall kunna göra sitt arbete.

Men inga täcken eller dylikt skall hänga på boxdörrarna för det ser bara stökigt ut och tar upp plats på stallgången. Har gjort speciella platser för täckeshängare i stallet för täcken som används dagligen. Andra täcken skall vara i sadelkammaren. Brr, jag är en stallHitler, jag vet men det skall vara ordnung! :cool:

Man slåss med konstiga mått ex har jag inga boxar som är lika de andra vad sägs om att de flesta är 2,5 m djupa men mellan 3,8 och 4,7 långa? Så minsta boxen är på 9,5 kvm och den största på 11,7.

Ja, det har varit ett himla pysslande att få iordning ritningen men nu är den hos Länssyrelsen för prövning. Byggstart är veckan 9 så drar murare mfl in här för att skapa ett kaos under ett par veckor.
Skall försöka lägga ut ritningen på nätet så småningom om någon tycker att det är intressant.
 
Först och främst: tack för alla svaren! :)

jennyjenny: Hur går det då med boxar som har den formen eller vad man ska säga? Alltså att de är avlånga? Jag är själv lite inne på den formen på boxar då stallet inte är så brett (eller stall och stall - ladugårdsbyggnad).

JAg vill jättegärna se ritningarna! :idea:
 
Det finns ett minsta mått för en boxsida och det är 2,5 meter för stor häst. Så därför är boxarna helt ok i djurskyddssynpunkt.
Men en häst på 180cm kanske inte passar så bra i dem. Men jag har 2 boxar som är 11 kvm och som har minsta sidan 3m och det är minsta måttet för fölningsbox för stor häst och där kan jag sätta en riktigt stor häst.
I övrigt kommer boxarna att funka utan problem. Vad säger att alla boxar måste vara kvadrater ? :smirk:
Jag skall försöka scanna in ritningen ikväll och skicka länken. Där ser du hur boxarna är planerade.
 
Jag står just nu i ett stall med boxar på båda sidorna (stort stall) och en stallgång på ca 2,7 meter.
Detta upplever jag som för smalt! Alla hästar har täckeshängare utanpå boxen och alla hästar kan sträcka ut huvudena när man går förbi och då kan jag lova att stallgången känns smal :crazy: Speciellt om man kommer med foder, har sura hästar, eller hästar som biter efter hästar som går förbi :mad: Det är också lite knöligt att komma förbi en uppställd häst med mockakärra, men det går.


Men jag ska byta stall om 2 månader.
Vi håller på och bygger om ett gammalt svinstall till häststall och det mesta är nog klart nu.
Ritning
Såhär ser ritningen ut för stallet ungefär. Dock kommer duschspiltan nedanför nedersta boxen istället, gick inte att lösa med avloppet annars. Den ytan på ritningen där duschspiltan skulle vara blir istället hörna för rykthinkar, sadelhängare så man kan smörja, en diskbänk och i hörnet ett litet rum med en toalett, ja den står visst redan med. Visa små ändringar som var dörren till sadelkammaren blev, djupet på torkrummet osv har givetvis också gjorts under byggandets lopp, men i stort sett såhär blir det :)

NU
INNAN

Våra stallgångar blir som du ser som smalast 3 meter och som bredast 4,6 meter. Eftersom vi även har boxarna på bara en sida blir gången också bredare då det inte kan hänga ut hästhuvuden från båda hållen. Det känns väldigt brett och luftigt när man går där!
Snart klart

Jag har varit i ett ministall en gäng där de hade 3 boxar (till hbl) byggt i en litet garage och det var absolut max 1 meter stallgång, man fick klaustrofobi! Usch! men det var bara sommarstall och de stod bara där om det krisade..

Lycka till!
 
Ja, det vore jättekul att se/ höra hur allt framskrider för er!
 
Här är nu ritningarna. Ber om ursäkt för lite dålig kvalitet men jag står gärna till tjänst med beskrivningar för att göra det hela lite klarare :)
Stallet är öppet till nock för det var för lågt i tak och själv loggolvet var inte i någon vidare kondition. Det blir ett ganska kallt stall eftersom det inte är isolerat, men frisk luft har nog aldrig dödat en häst :smirk:
På med ett tjockare täcke bara :D
I övrigt är boxarna murade skall putsas vita tror jag. Det som inte syns på ritningen är att jag planerar att lägga varannan sten på sidan på nedersta raden i fronten, så att det blir ventilation nere vid bädden.
Boxgallren skall vara mörkgröna och träet i dörren skall vara ek. Kanske, kanske slår jag på stort och klämmer fast en mässingskula på var sida dörren också...
Det finns 2 sadelkammare. Jag ville ha min egen... :cool:
boxfront

Översikt
 
Jag tror att det blir härligt när det blir klart! :bow:
Både för er & hästarna. Kul att se hur andra tänker när de ska bygga om stallen. Har man tur så kan man snappa upp några goda ide'er..... :idea:
 
Bilderna visar upp ett stall som jag utan tveka kunde "ta med mej hem"! :bow:
Vilken enorm förändring från hur det såg ut på innan-bilden....
Härligt! :love:
 
:) :) :bow:

Ja det är knappt jag själv förstår det är samma byggnad nu som det var vi tittade i första gången vi var där. Då var dessutom all gammal grisskit kvar så det luktade nåt förfärligt :crazy: Å nu är det så ljust, rymligt, rent och snyggt! Det känns som om vi tagit ner golvet mer än vi gjort, känns högre i taket!

Bara 2 månader kvar tills allt ska vara klart, för då flyttar vi in! :d
 
Kan tänka mig att du längtar! :bow:
Visade gubben min bilderna igår & gnällde lite..... :(
 
Gud vad fint ert stall blir! :love: Såå avundsjuk! Så himla roligt att få se ritningar både på ert och jennyjennys stall. Man får precis som ngn skrev, himla bra idéer :)!

Grejen med vårt stall (om det nu blir så) är att det bara ska rymma två hästar. Det är väldigt litet, men vi pusslar och pusslar och än så länge så har jag fått stallgången till 2 m. Men då har vi en annan möjilghet att binda upp hästarna på ett annat ställe där det är minst 3 m brett (ca 3,3 m) där hovslagaren el. veterinär kan komma till som eg är uppställningsplats för bil. Har man litet utrymme måste man vara påhittig :D!
 
Förresten :idea:! Jag skulle vara så tacksam för idéer om hur man kan bygga. Stallet är ca 5,3m x 6,5 m - alltså JÄTTELITET :crazy:. Om det är ngn som har tips på hur man kan bygga så skriv gärna!!! :bow: På ena kortsidan är det en dörr ca 2 m från varje sida.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 828
Senast: Fetaost
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
591
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 882
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp