Stallgolv - jordad armering?

S

Sork

Hej!

Jag undrar lite över det här med armering i stallgolv. Vissa som jag pratat med anser att det är jätteviktigt att jorda armeringen i golvet och vissa anser att det är överkurs. Hur ser ni på detta?

Om ett stall inte har jordad armering, kan man komma runt ett eventuellt problem genom att lägga gummimattor i boxarna?

Tacksam för era synpunkter!

Mvh Sork
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Om det är överkurs eller inte har jag ingen aning om.
Men när vi gjorde våran lösdrift var vi tvugna att jorda golvet för att få det godkänt.
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Du skriver lite olika armering eller jordad armering... Men jag antar att du menar jordad rakt igenom...

Sk jordad armering, heter egentligen potentialutjämning, måste du ha i djurstallar om du bygger nytt idag.

Om du har Länsförsäkringar som försäkringsbolag så rekommenderar jag dig att ringa till dem och be att få broschyren "Handbok i elinstallationer" hemskickad. I den står det en hel del tänkvärt om just potentialutjämning.

Om du har ett befintligt stall utan potentialutjämning kan du komma runt detta genom att gräva ner en ringlina runt byggnaden. Hör med en duktig elektriker så kan han förklara varför det är viktigt att potentialutjämna och hur du kan gå tillväga.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Det är inte bara armeringen som ska jordas utan principen är att all metall i hela stallet ska jordas - dvs boxgaller, vattenledningar, armering m.m.

Detta är för att minska olycksrisken både för byggnader och djur vid tex åskväder eller olika krypströmmar/läckströmmar genom att utjämna potentialer/spänning mellan olika delar i byggnaden.

Så detta är inte överkurs utan snarare grundkurs.
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Hej igen!

Är det p g a hästarnas skor som jordningen är så viktig, eller hur kommer det sig? Jag menar i t ex ett bostadshus är ju inte all metall jordad...

Mvh Sork
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Om du bygger nytt idag är allt jordat, gamla hus har ju oftast inte betongplatta utan torpargrund, men annars är ju allt jordat även i gamla hus. Som någon annan skrev så är potentialutjämning ett krav idag för att få en byggnad godkänd. Läste för inte så länge sen om en bonde som inte hade jordat metallstommen i sin lada, han lutade sig mot en av pelarna när åskan slog ner utanför och pang så va han stendöd, så nej, det har inte att göra med hästars järnskor. Råkar man vara nära en icke jordad metalldel i en byggnad när olyckan är framme så är man ganska friterad vare sig man har metallskor eller gummistövlar.
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Så du menar att ALLA betonggrunder som byggs idag jordas? Även t ex garage? Jag har fått uppfattningen att detta är något specifikt för stallbyggnader...

Jag förstår att åskan kan slå ner i vem som helst, oavsett skor, så det var mest krypströmmarna jag tänkte på när det gäller hästskorna... Om vi bara pratar åsknedslag, funkar inte en åskledare då?

Sedan tycker väl jag att det tillhör sunt förnuft att inte stå lutad mot en metallpelare när åskan går och jag hade inte gjort det oavsett om den var jordad eller ej...

Mvh Sork
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Ja, alla betonggrunder med armering jordas idag, det är ett krav från 2006 och krävs för att få slutbevis på byggnaden.
www.byggahus.se har många bra trådar om just potentialjorning, det finns många duktiga personer där som vet mer om detta än jag, om du är fundersam över något mer kan du ju alltid slänga in en tråd där :).
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Som andra redan skrivit så är det ett krav på potentialutjämning för att få ett bygge godkänt. Det man gör då är att all utrustning/ elektriskt ledande pryttlar i en byggnad jordas genom att de ansluts till en huvudpotentialskena.

Med detta system slipper man de stötar etc som man kan få om det är inte är potentialutjämnat. Ni vet samma som ni kan få när ni går omkring i skor med gunnisula och sen tar i tex en bil. Har man otur kan dessa små stötar orsaka en brand.
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Om du har Länsförsäkringar som försäkringsbolag så rekommenderar jag dig att ringa till dem och be att få broschyren "Handbok i elinstallationer" hemskickad. I den står det en hel del tänkvärt om just potentialutjämning.

Om det är DEN HÄR du tänker på så behöver man inte ens ringa nånstans, bara att ladda ner och skriva ut :laugh:
 
Sv: Stallgolv - jordad armering?

Vissa som jag pratat med anser att det är jätteviktigt att jorda armeringen i golvet och vissa anser att det är överkurs.
Det är knappast överkurs, eftersom det är ett lagkrav som flera redan skrivit:
”I utrymmen för husdjur ska anordnas kompletterande potential-utjämning för att förbinda installationens skyddsledare med alla utsatta delar samt främmande ledande delar, som husdjur kan beröra”, enligt Elinstallationsreglerna. Detta innebär, något för-enklat, att alla metalldelar i djurstall ska bindas samman elektrisktoch anslutas till en huvudjordningsskena.
Citat från "Handbok för elinstallationer i lantbruk", kan hittas här:
http://74.125.77.132/search?q=cache...ntialutjämning+stall&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Och det är inte bara järnskor eller gummimattor som det gäller, utan att djur i de flesta fall är långt känsligare än människor för krypströmmar. Det finns en skrift som tar upp mycket bra säkerhetstänk för hästar och stallar, du kan se den själv här:
http://www.lrf.se/pagefiles/1463/hästhusesyn 2009.pdf?epslanguage=sv
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 942
Senast: bollen__
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
802
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp