Stallgolvet under vatten.

M

M-Meduza

Efter tre dagars regnande möttes jag idag på morgonen av en stallgång full med vatten, samt att halva boxarna va dygnsura :cry:

Bara att köra ut all spån och köra in helt nytt. Men då är frågan. Kollade precis vädret och det ska regna hela dagen och imorgon också, vilket gör att mitt arbete kommer vara ogjort om jag inte får bort vattensamlingen utanför stallet.. Stallgången sluttar inåt och hela stallet ligger ganska lågt..

Men slutar det bara regna så rinner alltid vattnet undan väldigt fort. Hade inga såna här problem förra vintern när all snön smällte..

Det ja skulle kunna göra är att få bort vattnet genom att dra en slang över en kulle så det rinner ner i sluttningen på andra sidan.. Men hur gör man detta? Pump med slang? Eller hur fungerar det?

Alla råd och lösningar tages emot tacksamt. Vill ju inte att hästarna ska stå blöta om fötterna:angel:
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Om slangen kan ligga så den inte går så mycket uppåt utan mer neråt så kan du lyckas få "självtryck". Vatten vill rinna neråt och en välplacerad slang kan "hjälpa vattnet". Fast det krävs att du är modig och vågar "suga i slangen" för att skapa första självtrycket :d Annars kan du behöva en pump som skapar trycket.

Vi har en teori om att marken har blivit mättad samt att de få minusgrader som varit har bromsat ner markens möjlighet att transportera bort vattnet. Vi har översvämmningar både i trädgården och en av våra hagar :grin:
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Hagar och åkrar ligger under vatten på sina ställen här. Min hage utanför stallet e ganska torr på sina ställen då det är som en kulle..

Tyvärr kan ja inte få "självtryck" utan behöver ha en pump av något slag.. annars hade det varit himla smidigt.. Hade inte varit något problem att suga för att skapa ett flöde annars :laugh:
Men då e frågan vad för pump. e ju inte rent vatten..

och om man kan köpa till överkomligt pris eller hyra någonstans..

Vi har inte haft några minusgrader här än, men som sagt regnat ordentligt i tre dygn.. :cry:
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Jag har funderat lite på om det inte finns några som utför sådana här jobb, om någons garage har blivit översvämmat måste det ju finnas hjälp att få. Fast det enda jag kommer på är typ de som tömmer avloppsbrunnar :rofl:
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Det lättaste är att gräva ett dike och leda bort vattnet, men det är väl hårdgjord yta på stallplanen. En pump behöver ofta en viss nivå för att suga, så frågan är om du har någon grop att sätta ner den i?

Det går att köpa en billig pump (slang brukar vara det dyraste) och se till att det är ett filter innan pumpen, som fångar upp det värsta skitet.

Annars är det sugbil som gäller, c a 1600 kr/timme exkl. moms
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Hehe blir himla dyrt om jag ska ta ut någon annars finns det säkert =)
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Problemet e bara att försöker ja gräva ett litet dike så kommer det köras sönder direkt och hästarna mina kommer få hoppa över diket och jag får hoppa med skottkärran och vatten hinkar =(
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Däm det och led bort det, alternativt pumpa bort det. Är nog de två alternativen du har, om du ska åtgärda.
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Ja jag ska ner nu.. Får se hur det ser ut.. Hoppas på att stallägaren har en pump..
 
Sv: Stallgolvet under vatten.

Finns det möjlighet att gräva kan man gräva ner en vanlig trädgårdsslang som dränering.

Se bara till att det är lite fall på slangen. Alltså gräv lite lutning fram till ett dike eller slänt.

Så gjorde vi provisoriskt när dräneringsrören i kompisens trädgård blivit igenväxta av rötter.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 668
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp