Stallhyra avdrag?

cello

Trådstartare
Hur gör ni när ny hyresgäst flyttar in, om de tex flyttar in mitt i månaden? Gör ni avdrag på hyran?
Om de tex flyttar in en vecka efter månadsskiftet, tycker ni det ska vara avdrag då eller ska det vara mer som med boende att man betalar från den förste oavsett?
 
Jag har fått avdrag när jag flyttat, eller bara betalat för den tid jag stått. Tycker det är rimligt om man inte kan flytta i månadsskiftet :)
 
Jag har också bara betalat för de dagar jag stått i stallet, både när jag flyttade in och ut.
 
I min erfarenhet har stallhyran betalats för hela månaden men visst avdrag gjorts för foder och service de dagar som platsen inte användas. Gemensamma stalluppgifter har jag kollat med de andra i stallet, om jag förväntas utföra dem före/efter flytten. I mina kontrakt har det stått att man betalar förgyll hyra (där foder, strö och förbjöds service ingår) för hela månaden men i praktiken har detta kunnat förhandlas något med stallägaren.
 
Om stallplatsen finns tillgängligt från månadsskiftet så är det i mina ögon rimligt att hyresgästen betalar för hela månaden oavsett när den väljer att flytta in. Avdrag på hyran hade jag bara förväntat mig om platsen blir tillgänglig senare än månadsskiftet.
Så är det ju med allt annat när man hyr, om det är avtalat att man hyr/betalar per månad.
 
Hur gör ni när ny hyresgäst flyttar in, om de tex flyttar in mitt i månaden? Gör ni avdrag på hyran?
Om de tex flyttar in en vecka efter månadsskiftet, tycker ni det ska vara avdrag då eller ska det vara mer som med boende att man betalar från den förste oavsett?
Det beror helt på tycker jag, om det är så att man medvetet väljer att flytta mitten av månaden men har ändå så att säga bestämt sig för stallplatsen innan månaden börjar så tycker jag nästan att man bör betala hela månaden. Kanske inte foder osv då men kallhyran iallafall.

Hittar man stallplatsen i mitten av månaden och även flyttar in då så kan jag dock tycka att det är mest rimligt att betala den tiden som är kvar av månaden.
 
Jag har I alla fall utom ett fått betala full om det så bara handlat om några dagar. Dvs flytta in den 28 så fått betala hela månaden, flyttat ut den 3e fått betala hela.

Där jag står nu så betalar bara för dagarna man står. Åt båda håll.
 
Jag fick betala kallhyra de månader jag "paxade" boxen men inte flyttat in. Den kallhyran var ca 1/5 av Stallhyran så det var ok för mig.

Står det "månad" eller kalendermånad i kontraktet?
 
I gamla stallet betalde jag för de dagar jag stog där, dvs flyttade jag in den 9onde betalde jag inte för 1-8onde. Flyttade ut tidigare men orkade inte bråka om pengar tillbaka pga andra anledningar.

I nuvarande stall får vi inga avdrag, om det inte flyttar in någon i samma veva så det inte blir tomt. :)
 
Huruvida man betalar eller inte för månader man inte står, mycket kan jag tänka mig beror på hur den förra som hade platsen betalar, dom flesta stall har ju uppsägningstid och stallägaren bör inte få betalt av två personer.
 
Jag skulle göra såhär: avdrag vid inflytt, inget avdrag om hyresgästen väljer att flytta före uppsägning, förutom eventuell foderkostnad, om inte den nya hyresgästen skulle komma samma dag. Dvs, man betalar hyra hela sin uppsägningstid.
 
Jag har betalat från inflyttning/kontraktskrivande. Vid utflyttning betalat hela uppsägningstiden även om jag flyttat tidigare. I de fall stallägaren fyllt boxen innan min uppsägning är slut, har jag betalat fram till dagen nya gästen flyttar in.

Man kan ju avtala lite olika men detta verkar vara "standard" häromkring.
 
Jag skulle bli skitsur om jag tecknar ett kontrakt från mitten av månaden men får betala från den 1:e. Givetvis betalar jag efter kontrakt oavsett om hästen är på plats eller inte och några dagar åt ena eller andra hållet tycker jag man kan bjuda på för enkelhetens skull. Tecknar jag kontrakt från den 3:e i månaden är det bara jobbigt att räkna ut 2 dagars avdrag.

Till senaste stället så flyttade vi in några dagar i förtid, tror inte vi debiterades för dem. Det var inte planerat men det blev akut problem som riskerade att gå ut över hästarna där vi stod och, vi fick komma lite tidigare, dock fick vi inte tillgång till boxen förrän förre innehavaren flyttat ut.
 
Jag ser det som självklart att man får betala från och med dagen man har möjligt tillträde. Får man möjlighet att tillträda boxen den första i månaden, ja då får man vackert betala från den första även om man väljer att flytta in senare. :) Möjligtvis med ett avdrag på mellanskillnaden mellan varm- och kallhyra om sådant tillämpas (dvs inte betala för sådant jag inte har förbrukat, typ hö och spån). Och givetvis omvänt - får jag inte flytta in förrän den 10e skall jag såklart inte betala för 1-9e.
 
Vi flyttade in vår häst den 15:e nu när vi köpte i vår och då betalade vi en halv månad första månaden. Jag kan tycka att halv/hel avgift är rimligt men har förståelse för att man inte meckar med exakta dagar hit och dit.
 
Jag ser det som självklart att man får betala från och med dagen man har möjligt tillträde. Får man möjlighet att tillträda boxen den första i månaden, ja då får man vackert betala från den första även om man väljer att flytta in senare. :) Möjligtvis med ett avdrag på mellanskillnaden mellan varm- och kallhyra om sådant tillämpas (dvs inte betala för sådant jag inte har förbrukat, typ hö och spån). Och givetvis omvänt - får jag inte flytta in förrän den 10e skall jag såklart inte betala för 1-9e.
Möjlighet till tillträde spelar väl ingen roll? Det är väl när man avtalar om som spelar roll. Det blir väldigt konstigt om jag ska byta stall, det blir ledigt 1 april men jag vill inte flytta in förrän 1 juni och tecknar avtal från den dagen. Inte tänker jag betala 2 månader extra för att det är ledigt.
 
Möjlighet till tillträde spelar väl ingen roll? Det är väl när man avtalar om som spelar roll. Det blir väldigt konstigt om jag ska byta stall, det blir ledigt 1 april men jag vill inte flytta in förrän 1 juni och tecknar avtal från den dagen. Inte tänker jag betala 2 månader extra för att det är ledigt.

Alltså, vi tycker egentligen inte olika. Jag ser "möjligt tillträde" som den avtalade dagen från vilken jag FÅR beträda boxen enligt avtalet. Har stallägaren avtalat från 1a juni är det ju inga konstigheter. Men om avtalet gäller från 1a april och jag inte flyttar in från 1a juni får jag ju skylla mig själv. Helt bisarrt att försöka undkomma betalning då (men jag har flera exempel på när hyresgäster försökt!).
 
Alltså, vi tycker egentligen inte olika. Jag ser "möjligt tillträde" som den avtalade dagen från vilken jag FÅR beträda boxen enligt avtalet. Har stallägaren avtalat från 1a juni är det ju inga konstigheter. Men om avtalet gäller från 1a april och jag inte flyttar in från 1a juni får jag ju skylla mig själv. Helt bisarrt att försöka undkomma betalning då (men jag har flera exempel på när hyresgäster försökt!).


Det blir mindre problem med missförstånd om man använder termer som inte går att misstolka. Möjligt tillträde är inte alltid samma sak som enligt avtal, man kan tolka det som jag - från dagen då platsen är ledig. Det kan lätt bli missförstånd då.
 
Man betalar under kontraktstiden. Vilket datum det är kvittar ju, det är vilket datum det står på kontraktet som gäller. Står det 1/1 så betalar man från 1/1 även om man flyttar in den 8/3. Står det den 20/3 så betalar man från den 20/3. Så är det ju på bostäder med. Inte betalar man för någon annan tid än det som står i kontraktet! Detsamma gäller vid avflyttning. Flyttar man innan uppsägningstidens slut så betalar man ändå hyran under hela uppsägningstiden även om man flyttar innan. Kommer det en annan hyresgäst som vill in tidigare betalar hen istället och man slipper betala för hela uppsägningstiden.

Det är ju först när det handlar om kostnader som beror på om man står där eller inte som man kan förhandla men precis som man inte kan räkna med att slippa betala värmen om den ingår i en lägenhet eller den del av hyran som går till underhåll av fastigheten bara för att man har flyttat ut tidigare så kan man inte räkna med att slippa foder eller personalkostnader eftersom det kan vara kostnader som stallägaren har eller har lagt ut för även om man inte står där alla dagar. En stallägare kan ju inte ta hem mindre foder för att en hyresgäst eventuellt flyttar innan uppsägningstiden är slut och inte heller säga till sin personal att hen inte har så många timmar som är sagt för att någon flyttar innan uppsägningstiden är slut utan kostnaderna finns ju ändå.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: soom
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp