Stallhyra eller ej?

Emmilou

Trådstartare
Jag har äntligen blivit med häst igen och har eget stall med lösdrift på gården. Som sällskap har min mor och syster stallat in sin häst här. Vi delade på stängsel, foder, strö och lite nödvändiga stallgrejer när hästarna flyttade in. Jag står för matning, täckning och vattning. De kommer varannan/var 3e dag. Fyller ibland hönät och sopar och pysslar med sin häst som jag får hämta åt dem i hagen... Jag hade inte tänkt på att ta någon hyra men börjar nu känna när jag fixar till mer och mer i stallet, lägger ut pengar på inredning etc och sköter allt att det är väl lite väl lyxigt för dom att bara lalla hit när det passar...
Hur gör ni som har nära släktingar inhyrda i ert stall? Är jag småaktigt?
 
Jag tycker absolut att dels ska betala det det kostar att ha deras hästar hos dig (sen om du vill tjäna lite på det är upp till dig) men också att de faktiskt ska sköta sina hästar själva! Om ni inte har avtalat annat.
 
Jag har äntligen blivit med häst igen och har eget stall med lösdrift på gården. Som sällskap har min mor och syster stallat in sin häst här. Vi delade på stängsel, foder, strö och lite nödvändiga stallgrejer när hästarna flyttade in. Jag står för matning, täckning och vattning. De kommer varannan/var 3e dag. Fyller ibland hönät och sopar och pysslar med sin häst som jag får hämta åt dem i hagen... Jag hade inte tänkt på att ta någon hyra men börjar nu känna när jag fixar till mer och mer i stallet, lägger ut pengar på inredning etc och sköter allt att det är väl lite väl lyxigt för dom att bara lalla hit när det passar...
Hur gör ni som har nära släktingar inhyrda i ert stall? Är jag småaktigt?
Varför tar du inte hästen åt dem, kan det inte göra det själva? Är hästen där för din skull eller för deras? Ta betalt för foder och strö och det som slits, jag hoppas du får hjälp med hagar och om du behöver resa bort men även om hästen står hos dig som sällskap till din egen så behöver ni komma överens om hur ni ska ha det i fortsättningen så du inte blir utnyttjad istället.
 
Har inte delat med släktingar men har stallat upp häst på annat ställe för att folk ha viljat ha sällskap till sin häst. Hade flyttat hem min häst på dagen om det började pratas om stallhyra.
 
Har inte delat med släktingar men har stallat upp häst på annat ställe för att folk ha viljat ha sällskap till sin häst. Hade flyttat hem min häst på dagen om det började pratas om stallhyra.

Ja, det beror ju på varför hästen står hos TS och vad de avtalat om det. Om den står där för att de behöver en stallplats så ska de ju betala men om den står där för att TS behöver sällskap till sin och de har en annan stallplats de gärna hade använt istället men är snälla och lånar ut sin häst till TS är det en helt annan grej.
 
Lånar jag häst för att jag behöver sällskap åt min häst = ingen stallhyra

Om jag har häst och stallar upp den hos min syster för att hon har stall = betalar foder mm (symbolisk summa men ändå billigare än "vanlig" stallplats)
 
De köpte sin häst för sin egen skull samtidigt som jag fick hem min, annars hade jag tänkt skaffa en shettis som sällskap bara. Vi delar på strö och foderkostnad men stallet är oinrett så dit behövs en hel del inredning vilket jag också får höra varje gång de är här. Anledningen till att jag blev lite less på att göra allt gratis var att mamma klargjorde att det är ju mitt stall 😏( innan var det "vi delar på allt" sen när jag påtalade att det kostat en hel del att dra el och fixa belysning i stallet då hon ville ha betalt för dyra kättingarna hon köpt till stallet där jag redan hade en annan lösning) Ja tjafsigt, jag vet... Hon visade sig inte vara en drömgäst att ha i stallet helt enkelt vilket jag borde vetat då hon är snål😅
 
Jag har äntligen blivit med häst igen och har eget stall med lösdrift på gården. Som sällskap har min mor och syster stallat in sin häst här. Vi delade på stängsel, foder, strö och lite nödvändiga stallgrejer när hästarna flyttade in. Jag står för matning, täckning och vattning. De kommer varannan/var 3e dag. Fyller ibland hönät och sopar och pysslar med sin häst som jag får hämta åt dem i hagen... Jag hade inte tänkt på att ta någon hyra men börjar nu känna när jag fixar till mer och mer i stallet, lägger ut pengar på inredning etc och sköter allt att det är väl lite väl lyxigt för dom att bara lalla hit när det passar...
Hur gör ni som har nära släktingar inhyrda i ert stall? Är jag småaktigt?
Hur gamla är ni? Om du köpt hus med mark som har tillgång till lösdrift kan du väl inte vara alltför ung? Jag kan tycka att viss del beror på inkomster vs kostnader/arbetsmängd. Tid är också pengar. Kan du inte tänka att ert förhållande måste utveckla sig. Kommunikation är nog det enda målet, eller?
 
Jag tycker det vore fullt rimligt att de betalar stallhyra, men det beror ju på vad ni kommit överens om innan.
Men du kan ju alltid lägga fram att du vill att de betalar. Sen får du väl fundera lver hur viktigt det är för dig - Får de stå kvar även om de inte vill betala eller ska du då be dem att flytta?
Du står ju med kostnaden själv även om du köper en egen sällskapshäst.
 
Hur gamla är ni? Om du köpt hus med mark som har tillgång till lösdrift kan du väl inte vara alltför ung? Jag kan tycka att viss del beror på inkomster vs kostnader/arbetsmängd. Tid är också pengar. Kan du inte tänka att ert förhållande måste utveckla sig. Kommunikation är nog det enda målet, eller?

Varför har inkomster med det att göra? Man betalar fr något vad det kostar och inte i relation till vad man tjänar. Om inte den som säljer/står för tjänsten känner för att subventionera delar/hela kostnaden.
 
Jag och min mamma delade stall hemma hos mig. Hon betalade strö och foder (eller, vi köpte hem varannan gång). Jag skötte mockning för mina och hon för hennes. I övrigt skötte jag in och utsläpp och sånt. Skillnaden mot din mamma är väl att min mamma inte bangade för att köpa med sig en stängselstolpe på eget initiativ när det behövdes.
Jag hade nog inte krävt någon hyra utöver betalning för hö och strö utan hanterat saken som att det var mitt stall och min sällskapshäst. Stängsel och sånt skulle du ju behöva fixa med även om det var en shettis du hade som sällskapshäst.
Kanske ett generöst resonemang, men jag hade inte velat bråka om en sån sak.
Nu finns inte min mamma i livet längre så mitt resonemang kanske färgas av saknaden lite också.
 
De köpte sin häst för sin egen skull samtidigt som jag fick hem min, annars hade jag tänkt skaffa en shettis som sällskap bara. Vi delar på strö och foderkostnad men stallet är oinrett så dit behövs en hel del inredning vilket jag också får höra varje gång de är här. Anledningen till att jag blev lite less på att göra allt gratis var att mamma klargjorde att det är ju mitt stall 😏( innan var det "vi delar på allt" sen när jag påtalade att det kostat en hel del att dra el och fixa belysning i stallet då hon ville ha betalt för dyra kättingarna hon köpt till stallet där jag redan hade en annan lösning) Ja tjafsigt, jag vet... Hon visade sig inte vara en drömgäst att ha i stallet helt enkelt vilket jag borde vetat då hon är snål😅
Om din mamma vill ha högre standard på stallet får hon vara med och betala, annars får de väl flytta till ett stall som passar henne bättre och du får ta in en annan sällskapsponny/-häst.
 
Varför har inkomster med det att göra? Man betalar fr något vad det kostar och inte i relation till vad man tjänar. Om inte den som säljer/står för tjänsten känner för att subventionera delar/hela kostnaden.
De är släkt. Nära släktingar,man försöker väl hjälpas åt iallafall och visa hänsyn då tycker jag att man hjälps åt efter förmåga, dvs ekonomi ingår i efter förmåga.

@Lingon du är verkligen cynisk om du inte tror att din mamma har gett dig mer än du någonsinkan betala till din mor. Har du mer pengar än din mor, betalar du mer.
 
De är släkt. Nära släktingar,man försöker väl hjälpas åt iallafall och visa hänsyn då tycker jag att man hjälps åt efter förmåga, dvs ekonomi ingår i efter förmåga.

@Lingon du är verkligen cynisk om du inte tror att din mamma har gett dig mer än du någonsinkan betala till din mor. Har du mer pengar än din mor, betalar du mer.
Så för att någon har valt att skaffa barn en gång i tiden så står man i skuld resten av livet till sin förälder, hur egoistisk och snål denne än är?
 
De är släkt. Nära släktingar,man försöker väl hjälpas åt iallafall och visa hänsyn då tycker jag att man hjälps åt efter förmåga, dvs ekonomi ingår i efter förmåga.

@Lingon du är verkligen cynisk om du inte tror att din mamma har gett dig mer än du någonsinkan betala till din mor. Har du mer pengar än din mor, betalar du mer.

Det beror på tycker jag. Det beror så mycket på hur ens relation är och har varit.

Min mamma är otroligt generös och jag hade gladeligen hjälpt henne ekonomiskt i det läget TS är i. Men, min mamma hade aldrig lämnat mig att sköta hennes häst, hämta hennes häst åt henne i hagen. Hade hon haft en häst hade hon hämtat den i hagen när hon skulle pyssla med den. Inte tusan hade jag behövt göra det åt henne. Hon hade definitivt gjort sin del och mer så jag hade aldrig hamnat i situationen att jag kände att jag blev utnyttjad. TS skriver dessutom att hennes mamma är snål.

Så som TS beskriver det (jag inser att det enbart är TS historia), så beskrivs mamman och systern som om de utnyttjar TS. Jag tolkar det som om TS är missnöjd med den mängd jobb de lägger på skötseln av stallet/hästen och därför funderar på att ta ut en summa pengar för att kompensera för skötseln av deras häst. Och jag tolkar det också som att om de hade lagt mer tid och energi på stalljobb/hästen så att det gett mindre jobb för TS så hade TS aldrig funderat på att ta betalt. TS, rätta mig om jag har fel!

Jag kan också förstå mamman och systern om de inte vill betala pengar för att TS ska inreda sitt stall. Det tycker jag att TS får göra på egen hand. Däremot kan de ju bidra med arbetstimmar om nåt behöver göras/byggas/renoveras.

Min åsikt är:

-TS äger stallet = TS betalar för stallets inredning
-Mamman och systern äger sin häst = de betalar för hästens foder och strö osv samt hjälper till proportionerligt med t.ex. mockning av lösdrift, packning av höpåsar och annat som ingår i den dagliga skötseln.

Kvar av kostnaderna finns bl.a. slitaget och gödselhanteringen. Det kan man ju diskutera. En vanlig inackordering får ju betala även för det (d.v.s. med en summa/månad som ska täcka normalt slitage och gödselhantering). Men eftersom det är släktingar kan man ju låta dem bara betala för foder och strö och andra förbrukningsvaror som deras häst använder. Jag tar för givet att det betalar skoning/verkning/veterinärvård osv.

Jag ser ingen anledning till att TS ska sponsra dem med både pengar, arbetstid och energi om de inte visar tillräckligt uppskattning för det och i det ingår att göra sin egen del. Vad den delen består av får man ju prata om och komma överens om.
 
I den bästa av världar, vilket jag naturligtvis hoppas TS lever i, så uppträder väl familjen bättre mot varandra och utnyttjar inte varandra. Har en i familjen bättre ekonomi så betalar väl den generöst. Ingen tvingar väl någon annan att jobba ideellt för att ha råd med ett dyrt schampoo, typ.

Samtidigt utnyttjar man väl inte varandra om man respekterar varandra oavsett släktskap.

Så otroligt synd om er som aldrig upplevt generositet, ingen nämnd och ingen glömd.

Lösningen på TS problem är nog kommunikation.
 
I den bästa av världar, vilket jag naturligtvis hoppas TS lever i, så uppträder väl familjen bättre mot varandra och utnyttjar inte varandra. Har en i familjen bättre ekonomi så betalar väl den generöst. Ingen tvingar väl någon annan att jobba ideellt för att ha råd med ett dyrt schampoo, typ.

Samtidigt utnyttjar man väl inte varandra om man respekterar varandra oavsett släktskap.

Så otroligt synd om er som aldrig upplevt generositet, ingen nämnd och ingen glömd.

Lösningen på TS problem är nog kommunikation.

Ja, alltså, men generostiteten ska ju inte bara gå åt ett håll. Gör den det så blir det ju till sist utnyttjande av någons generositet. Man kan bidra med annat än pengar för att få den andra att inte känna att hen blir utnyttjad. Visa uppskattning för visad generositet är en riktigt bra grej i de flesta sammanhang, släkt eller ej. Att bara ta generositeten för givet är oftast inte att rekommendera.
 
Det beror på tycker jag. Det beror så mycket på hur ens relation är och har varit.

Min mamma är otroligt generös och jag hade gladeligen hjälpt henne ekonomiskt i det läget TS är i. Men, min mamma hade aldrig lämnat mig att sköta hennes häst, hämta hennes häst åt henne i hagen. Hade hon haft en häst hade hon hämtat den i hagen när hon skulle pyssla med den. Inte tusan hade jag behövt göra det åt henne. Hon hade definitivt gjort sin del och mer så jag hade aldrig hamnat i situationen att jag kände att jag blev utnyttjad. TS skriver dessutom att hennes mamma är snål.

Så som TS beskriver det (jag inser att det enbart är TS historia), så beskrivs mamman och systern som om de utnyttjar TS. Jag tolkar det som om TS är missnöjd med den mängd jobb de lägger på skötseln av stallet/hästen och därför funderar på att ta ut en summa pengar för att kompensera för skötseln av deras häst. Och jag tolkar det också som att om de hade lagt mer tid och energi på stalljobb/hästen så att det gett mindre jobb för TS så hade TS aldrig funderat på att ta betalt. TS, rätta mig om jag har fel!

Jag kan också förstå mamman och systern om de inte vill betala pengar för att TS ska inreda sitt stall. Det tycker jag att TS får göra på egen hand. Däremot kan de ju bidra med arbetstimmar om nåt behöver göras/byggas/renoveras.

Min åsikt är:

-TS äger stallet = TS betalar för stallets inredning
-Mamman och systern äger sin häst = de betalar för hästens foder och strö osv samt hjälper till proportionerligt med t.ex. mockning av lösdrift, packning av höpåsar och annat som ingår i den dagliga skötseln.

Kvar av kostnaderna finns bl.a. slitaget och gödselhanteringen. Det kan man ju diskutera. En vanlig inackordering får ju betala även för det (d.v.s. med en summa/månad som ska täcka normalt slitage och gödselhantering). Men eftersom det är släktingar kan man ju låta dem bara betala för foder och strö och andra förbrukningsvaror som deras häst använder. Jag tar för givet att det betalar skoning/verkning/veterinärvård osv.

Jag ser ingen anledning till att TS ska sponsra dem med både pengar, arbetstid och energi om de inte visar tillräckligt uppskattning för det och i det ingår att göra sin egen del. Vad den delen består av får man ju prata om och komma överens om.

Wow, tack för ett bra och insiktsfullt svar! Min tanke med att de skulle ha sin häst här var att det skulle bli trevligt och alla gjorde sitt. Men när de kommer sporadiskt (det ska vara bra väder osv) och dessutom ska ha så mycket hjälp så blev jag förvånad och känner mer besvär än glädje när de kommer nu... Mamma har haft häst hela sitt liv med några pauser så hon är ju inte oerfaren, men väldigt bekväm och duktig på att prata för sin sak.
Men ja, det är nytt det här så det tar väl tid att komma in i ett arrangemang som fungerar. Jag får bli tydligare med vad jag förväntar mig av dem och det innebär då en hel del diskussion med kära mor😅
 
Det är nog dax att ha THE TALK. Men gör det inte när du är arg eller irriterad. Tänk noga igenom vad du har för förväntningar, och lämna utanför vad du INTE vill ha och vad du tycker INTE har fungerat. Det blir lätt pajkastning.

Mitt tips är att titta framåt, kommunicera förväntningar och vad du själv har för tankar kring upplägget. Kanske vill du ha sovmorgon på helgerna? Kanske en fridag i veckan?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett stall med inhyrda och runt den 15 aug kommer det ytterligare en inhyrning, min fråga är då: Hur gör jag med dennes...
2
Svar
20
· Visningar
2 796
Senast: Eme_liie
·
I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
2 977
Senast: ironlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp