Stallhyra för detta stall - vad tycker ni är rimligt?

Nokke

Trådstartare
Frågar för en väninnas räkning här nu.

Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård. De har gjort om allt på insidan, det är bara själva "stommen" som är gammal.
Hon har funderat lite på att hyra ut den ena boxen, men då är det ju det här med en rimlig stallhyra som hon grubblar på. Hon har ingen skillnad på om det är hel- eller halvpension, eftersom hon ändå har eget som också ska skötas i stallet, så kan hon lika bra sköta andras på samma gång också. Hon som skulle sköta hästarna (stallägaren då alltså) har 25 års erfarenhet av hästar, hovslagare och tidigare jobbat som hästskötare både i rid- och travstall. Gården är belägen endast ca 10km från centrum (en lite större stad) så det är ett bra läge för de som bor i stan, men vill ha nära till stallet.
Det som skulle ingå i t.ex. helpension är följande:

Box på 10 kvadrat.
Daglig utevistelse hela dagen (ca kl. 6-22).
In/Utsläpp.
Mockning 7 dagar/vecka, 1 gång/dag.
Analyserat hösilage/torr hö (fri tillgång).
Strö (fri tillgång).
Täcken på/av och kontroll av hästen (i samband med in- och utsläpp).
Skötselplats.
Uppvärmd sadelkammare.
Kraftfoder får ägaren köpa själv, men stallägaren ger detta till hästen morgon och kväll.
Ingen ridplan/manege, men fina terrängvägar utan/med endast lite trafik.
Just nu endast kallt vatten, men varmt vatten kommer att dras in till våren. Varmt vatten finns dock att tillgå i annan byggnad som är bredvid stallet.

Tilläggas ska också att ca 1-2 km från stallet så finns det ett större stall där man kan delta i olika träningar för duktiga tränare, men detta betalar man då själv.
Och, som sagt, allt är nytt och fräscht i stallet, luftigt och alla mått m.m. enligt lagen.
Ägaren skulle alltså i princip bara behöva komma och rida och sen åka hem igen. Resterande sköter stallägaren.

Vad skulle ni kunna tänka Er att betala för en sådan plats? Vad är en skälig hyra tycker ni? Och är det något som ni skulle lägga till/ta bort från det som skulle ingå? Eller annat som ni skulle ändra på?
 
Det finns hästägare som gråter om dom inte får mocka boxen själva...
Alla kanske inte vill ha allt serverat och klart när det gäller egna hästen, många gillar att gå i stallet och pyssla i timmar. Vilket jag kan tycka är sunt, man häst ska man gilla allt runtomkring hästen också.

Det enklaste sättet att ta reda på vad hon kan ta i hyra, är att titta på annonser i närheten. Att det inte finns ridbana är ett stort minus om man vill hyra ut, tycker jag. Stallägarens erfarenhet och kunskap ett stort plus. Det är sånt som påverkar vem man kan attrahera till att vilja hyra.

Här omkring ligger kallhyran på 700-1000 kr. Foder och strö till (nästintill) självkostnadspris, annan sevice tex utsläpp ger 200 kr/månad.
 
Frågar för en väninnas räkning här nu.

Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård. De har gjort om allt på insidan, det är bara själva "stommen" som är gammal.
Hon har funderat lite på att hyra ut den ena boxen, men då är det ju det här med en rimlig stallhyra som hon grubblar på. Hon har ingen skillnad på om det är hel- eller halvpension, eftersom hon ändå har eget som också ska skötas i stallet, så kan hon lika bra sköta andras på samma gång också. Hon som skulle sköta hästarna (stallägaren då alltså) har 25 års erfarenhet av hästar, hovslagare och tidigare jobbat som hästskötare både i rid- och travstall. Gården är belägen endast ca 10km från centrum (en lite större stad) så det är ett bra läge för de som bor i stan, men vill ha nära till stallet.
Det som skulle ingå i t.ex. helpension är följande:

Box på 10 kvadrat.
Daglig utevistelse hela dagen (ca kl. 6-22).
In/Utsläpp.
Mockning 7 dagar/vecka, 1 gång/dag.
Analyserat hösilage/torr hö (fri tillgång).
Strö (fri tillgång).
Täcken på/av och kontroll av hästen (i samband med in- och utsläpp).
Skötselplats.
Uppvärmd sadelkammare.
Kraftfoder får ägaren köpa själv, men stallägaren ger detta till hästen morgon och kväll.
Ingen ridplan/manege, men fina terrängvägar utan/med endast lite trafik.
Just nu endast kallt vatten, men varmt vatten kommer att dras in till våren. Varmt vatten finns dock att tillgå i annan byggnad som är bredvid stallet.

Tilläggas ska också att ca 1-2 km från stallet så finns det ett större stall där man kan delta i olika träningar för duktiga tränare, men detta betalar man då själv.
Och, som sagt, allt är nytt och fräscht i stallet, luftigt och alla mått m.m. enligt lagen.
Ägaren skulle alltså i princip bara behöva komma och rida och sen åka hem igen. Resterande sköter stallägaren.

Vad skulle ni kunna tänka Er att betala för en sådan plats? Vad är en skälig hyra tycker ni? Och är det något som ni skulle lägga till/ta bort från det som skulle ingå? Eller annat som ni skulle ändra på?
Tror de drar ner på att de inte ens finns paddock. Beror på vilken större stad? Men 2500 kanske?
 
Om det är bra ridväg till det stora stallet och det finns ridhus där skulle jag kunna betala 3000kr
Är det sämre ridväg eller inte ridväg alls alt. bara finns paddock vid det stora stallet skulle jag kunna tänka mig att betala max 2500kr.
För det priset förväntar jag mig också bra utrymme i uppvärmd sadelkammare.
 
låter jätte härligt :) häromkring där det finns fler inaccorderings stall än inaccorderingar så kan 2500- vara ett lagom pris. fri tillgång på hö och strö är ju drömmen :D.

ett tips om det finns plats är att göra en gräs ridbana, dvs gränsa av en hage på 20×60kvm och plocka sten dagligen så man kan rida lite dressyr och markarbete där vid bra väder.
otroligt härligt att ha en plan att rida på hemma om man inte vill betala anläggnings kort sommartid.
 
Det finns hästägare som gråter om dom inte får mocka boxen själva...
Alla kanske inte vill ha allt serverat och klart när det gäller egna hästen, många gillar att gå i stallet och pyssla i timmar. Vilket jag kan tycka är sunt, man häst ska man gilla allt runtomkring hästen också.
Det finns många som önskar fullskötsel också pga. familjesituation och/eller jobbsituation. Jag tar mig själv som exempel:
Jag har större delen av mitt liv haft eget stall och en till två egna hästar, har även haft inackorderingar. Jag gillar allt stallarbete och vill helst göra allt själv. För tillfället ser min livssituation ut som så att jag har en stor familj och jobb som ska skötas. I valet mellan att inte ha någon häst och att ha hästen uppstallad med fullservice har jag valt det senare alternativet.
Jag kan åka ut när det passar mig och ägna min dyrbara tid i stallet åt min häst och inte åt stallarbetet. Om jag inte har möjlighet att åka ut pga. sjukt barn, barnens aktiviteter eller pga. att det kört ihop sig rent allmänt, så vet jag att min häst blir omhändertagen på bästa sätt och jag behöver inte känna att jag står i skuld till någon stallkompis för att denna tar sig ann min häst. Jag slipper stallpass på helger etc.
För mig låter stallplatsen perfekt! Jag tror många med mig föredrar mycket utevistelse för hästen och bra ridvägar framför ridbana vid stallet (även om det såklart är ett stort plus). Många åker ändå iväg och tränar.
När det gäller prissättning är det såklart svårt att ge ett generellt svar. 2000-2500 kr skulle jag vara villig att betala om jag utgår från prissättningen i mitt närområde.
 
Det finns många som önskar fullskötsel också pga. familjesituation och/eller jobbsituation. Jag tar mig själv som exempel:
Jag har större delen av mitt liv haft eget stall och en till två egna hästar, har även haft inackorderingar. Jag gillar allt stallarbete och vill helst göra allt själv. För tillfället ser min livssituation ut som så att jag har en stor familj och jobb som ska skötas. I valet mellan att inte ha någon häst och att ha hästen uppstallad med fullservice har jag valt det senare alternativet.
Jag kan åka ut när det passar mig och ägna min dyrbara tid i stallet åt min häst och inte åt stallarbetet. Om jag inte har möjlighet att åka ut pga. sjukt barn, barnens aktiviteter eller pga. att det kört ihop sig rent allmänt, så vet jag att min häst blir omhändertagen på bästa sätt och jag behöver inte känna att jag står i skuld till någon stallkompis för att denna tar sig ann min häst. Jag slipper stallpass på helger etc.
För mig låter stallplatsen perfekt! Jag tror många med mig föredrar mycket utevistelse för hästen och bra ridvägar framför ridbana vid stallet (även om det såklart är ett stort plus). Många åker ändå iväg och tränar.
När det gäller prissättning är det såklart svårt att ge ett generellt svar. 2000-2500 kr skulle jag vara villig att betala om jag utgår från prissättningen i mitt närområde.
Ja, om man vill ha full skötsel är det ju ett idealiskt stall och då tycker jag det är värt 2000-2500 kr

Men var rider man under höst och vinter om man kommer till stallet och det är kolmörkt?
Får man låna den andra anläggningen under vinterhalvåret?
 
Jag betalar nu 2500kr och har fullskötsel, samt tillgång till både paddock och ridhus precis utanför dörren.
Jag kanske är snål men 1800- 2000kr skulle jag kunna tänka mig och betala, då jag måste åka iväg varje gång jag vill rida i paddock/ridhus.
 
Frågar för en väninnas räkning här nu.

Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård. De har gjort om allt på insidan, det är bara själva "stommen" som är gammal.
Hon har funderat lite på att hyra ut den ena boxen, men då är det ju det här med en rimlig stallhyra som hon grubblar på. Hon har ingen skillnad på om det är hel- eller halvpension, eftersom hon ändå har eget som också ska skötas i stallet, så kan hon lika bra sköta andras på samma gång också. Hon som skulle sköta hästarna (stallägaren då alltså) har 25 års erfarenhet av hästar, hovslagare och tidigare jobbat som hästskötare både i rid- och travstall. Gården är belägen endast ca 10km från centrum (en lite större stad) så det är ett bra läge för de som bor i stan, men vill ha nära till stallet.
Det som skulle ingå i t.ex. helpension är följande:

Box på 10 kvadrat.
Daglig utevistelse hela dagen (ca kl. 6-22).
In/Utsläpp.
Mockning 7 dagar/vecka, 1 gång/dag.
Analyserat hösilage/torr hö (fri tillgång).
Strö (fri tillgång).
Täcken på/av och kontroll av hästen (i samband med in- och utsläpp).
Skötselplats.
Uppvärmd sadelkammare.
Kraftfoder får ägaren köpa själv, men stallägaren ger detta till hästen morgon och kväll.
Ingen ridplan/manege, men fina terrängvägar utan/med endast lite trafik.
Just nu endast kallt vatten, men varmt vatten kommer att dras in till våren. Varmt vatten finns dock att tillgå i annan byggnad som är bredvid stallet.

Tilläggas ska också att ca 1-2 km från stallet så finns det ett större stall där man kan delta i olika träningar för duktiga tränare, men detta betalar man då själv.
Och, som sagt, allt är nytt och fräscht i stallet, luftigt och alla mått m.m. enligt lagen.
Ägaren skulle alltså i princip bara behöva komma och rida och sen åka hem igen. Resterande sköter stallägaren.

Vad skulle ni kunna tänka Er att betala för en sådan plats? Vad är en skälig hyra tycker ni? Och är det något som ni skulle lägga till/ta bort från det som skulle ingå? Eller annat som ni skulle ändra på?

Skulle inte valt ett stall utan ridbana med så liten box öht men är man ett äkta skogsmulleekipage och har tight om tid låter det ju kanon, kanske 2000kr i månaden någonting? :)
 
Frågar för en väninnas räkning här nu.

Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård. De har gjort om allt på insidan, det är bara själva "stommen" som är gammal.
Hon har funderat lite på att hyra ut den ena boxen, men då är det ju det här med en rimlig stallhyra som hon grubblar på. Hon har ingen skillnad på om det är hel- eller halvpension, eftersom hon ändå har eget som också ska skötas i stallet, så kan hon lika bra sköta andras på samma gång också. Hon som skulle sköta hästarna (stallägaren då alltså) har 25 års erfarenhet av hästar, hovslagare och tidigare jobbat som hästskötare både i rid- och travstall. Gården är belägen endast ca 10km från centrum (en lite större stad) så det är ett bra läge för de som bor i stan, men vill ha nära till stallet.
Det som skulle ingå i t.ex. helpension är följande:

Box på 10 kvadrat.
Daglig utevistelse hela dagen (ca kl. 6-22).
In/Utsläpp.
Mockning 7 dagar/vecka, 1 gång/dag.
Analyserat hösilage/torr hö (fri tillgång).
Strö (fri tillgång).
Täcken på/av och kontroll av hästen (i samband med in- och utsläpp).
Skötselplats.
Uppvärmd sadelkammare.
Kraftfoder får ägaren köpa själv, men stallägaren ger detta till hästen morgon och kväll.
Ingen ridplan/manege, men fina terrängvägar utan/med endast lite trafik.
Just nu endast kallt vatten, men varmt vatten kommer att dras in till våren. Varmt vatten finns dock att tillgå i annan byggnad som är bredvid stallet.

Tilläggas ska också att ca 1-2 km från stallet så finns det ett större stall där man kan delta i olika träningar för duktiga tränare, men detta betalar man då själv.
Och, som sagt, allt är nytt och fräscht i stallet, luftigt och alla mått m.m. enligt lagen.
Ägaren skulle alltså i princip bara behöva komma och rida och sen åka hem igen. Resterande sköter stallägaren.

Vad skulle ni kunna tänka Er att betala för en sådan plats? Vad är en skälig hyra tycker ni? Och är det något som ni skulle lägga till/ta bort från det som skulle ingå? Eller annat som ni skulle ändra på?

Jag står i ett stall där allt detta ingår utom mockningen. Det finns varm toa, varmt fikarum och sadelkammare, ridhus, ridbanor, skrittmaskin på gården, allt är fint skött och underhålls bra, och betalar 3000 per häst.
För mig är det viktigt med bra utetider, att hästarna får gå ihop, att det finns bete på sommaren och att det finns ridbana/ridhus.
 
Jag (oh well..hästen) står i ett stall som låter ungefär som det du beskriver, bortsett från att det inte ligger intill en större stad. Fast med varmvatten och spolspilta och (inte inhägnad, dock) ridbana. Transportavstånd till ridhus - egentligen ridavstånd i mina ögon men ej lämplig ridväg - och skrittavstånd till terrängbana där även en ridbana modell större finns. Bra ridvägar (mer begränsat vintertid). Nytt, fräscht (stallet har inte mer än ett par år på nacken), högt i tak, rejält stora boxar etc. Samma service som ingår. Jag betalar 2000:- i månaden för fullservice.
Efter årsskiftet börjar jag mocka själv och köpa eget strö, och kommer då att betala drygt 1500:- i månaden.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 840
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 426
Senast: Skye
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp