Stallhyra??

Skogsbon

Trådstartare
Hej.
Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra?
Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris.

Fakta:
Litet nybyggt stall med 3*4 m boxar.
Vattenkoppar i box.
Varmvatten och värme finns i stallet.
Bra ventilation som går på fukt/värme.
Liten sadelkammare med värme och hängare för täcken och hyllor och garderober.
Har annat uppvärmt utrymme att hänga täcke på med.
Liten hage med thermobar.
Finns vatten i samband med hagen.
De som har hyrt har även fått låna hästtransporten min.
Paddock och ridhus finns att hyra ett par hundra m bort.
Fina ridvägar i skogarna runt.
Buss förbindelse 100 m bort där det tar 10 minuter till Karlstad centrum.

Vi har hyrt ut box med insläpp 7 dagar i veckan och ofta utsläpp under veckan.
Spån och hö ingår.
Nu är det klag hela tiden på priset.
Jag funderar på att hyra ut bara med kallhyra vad skulle ni vara villig att betala i kallhyra.
Kontra hyra med hö och spån??
Kommun gränsar till Karlstad med brist på hästplats.
 
För min del finns det ett par saker som gör att jag skulle vilja betala lägre hyra än liknande stall och det är framförallt att det bara finns en liten hage (hur liten, delas på hur många hästar?). Det andra är att utsläpp inte ingår, för mig skulle det funka bättre om utsläpp ingick och jag tar in själv, men det beror också på hur många dagar utsläpp det blir, du skriver att det ingår ibland, kanske tycker dina inackorderingar att det blir rörigt, eller är det noga planerat och fasta dagar? Jag har inte koll på stallplatserna i Karlstad, men i den storstaden jag bor i skulle jag kunna tänka mig att betala kanske 3000-4000 kr per månad eller så i kallhyra (beror lite på hur priserna ligger på andra stall i närheten), med spån och hö efter åtgång utöver detta. Troligast skulle jag välja en annan stallplats där utsläpp på vardagar ingår och där det finns större hagar dock.
 
För min del finns det ett par saker som gör att jag skulle vilja betala lägre hyra än liknande stall och det är framförallt att det bara finns en liten hage (hur liten, delas på hur många hästar?). Det andra är att utsläpp inte ingår, för mig skulle det funka bättre om utsläpp ingick och jag tar in själv, men det beror också på hur många dagar utsläpp det blir, du skriver att det ingår ibland, kanske tycker dina inackorderingar att det blir rörigt, eller är det noga planerat och fasta dagar? Jag har inte koll på stallplatserna i Karlstad, men i den storstaden jag bor i skulle jag kunna tänka mig att betala kanske 3000-4000 kr per månad eller så i kallhyra (beror lite på hur priserna ligger på andra stall i närheten), med spån och hö efter åtgång utöver detta. Troligast skulle jag välja en annan stallplats där utsläpp på vardagar ingår och där det finns större hagar dock.

Vi har sagt att vi släpper ut men då en släkting till de som hyr gärna vill släppa ut så har det blivit så att de släpper ut.
När inte släktingen kan släppa ut så släpper vi ut.
Dock förutsätter de som hyr att vi ska ta in då vi bor där.

Hagen är cirka 2000 kvm som det är 2 hästar i.
Sommartid går dom på sommarbete i en annan hage lite längre bort.
 
Kollade lite snabbt och runt 3 k låter rimligt.
Sen beror det på hur stor hagen är. Finns det tillgång till större hagar sommartid?

Jag betalar 2500:- för ett liknande stall, dock stoooora hagar och alla ut och insläpp samt fodringar.
 
Instämmer med @MiniLi .

Var går gränsen för dig? När är det inte roligt längre/värt pengarna?

Vad är klagomål värt?

Jag skulle kunna tänka mig att ha en eller par inackorderade om jag visste att vi alla var nogranna i stallet och nöjda med pris respektive intäkt.

Skulle det bli gnäll och gny så skulle jag hellre vara själv i stallet. Jag kan inte tänka mig att jag skulle tjäna så mycket att jag inte skulle ha råd att tacka nej.

Men nu har vi inget stort stall heller.

Jag har själv varit inackorderad och betalat så lite som möjligt, och gjort mycket/allt jobb själv.

På ett annat ställe ingick en hel del service, och det var betydligt dyrare.

För att minska risken för klagomål så hade jag, om jag hyrde ut, sett till att sköta in- och utsläpp själv, kanske med rullande schema på helgen, och tagit bra betalt.

Men som sagt, räkna på vad du får ut av det och bestäm dig för vad det är värt.
 
Instämmer med @MiniLi .

Var går gränsen för dig? När är det inte roligt längre/värt pengarna?

Vad är klagomål värt?

Jag skulle kunna tänka mig att ha en eller par inackorderade om jag visste att vi alla var nogranna i stallet och nöjda med pris respektive intäkt.

Skulle det bli gnäll och gny så skulle jag hellre vara själv i stallet. Jag kan inte tänka mig att jag skulle tjäna så mycket att jag inte skulle ha råd att tacka nej.

Men nu har vi inget stort stall heller.

Jag har själv varit inackorderad och betalat så lite som möjligt, och gjort mycket/allt jobb själv.

På ett annat ställe ingick en hel del service, och det var betydligt dyrare.

För att minska risken för klagomål så hade jag, om jag hyrde ut, sett till att sköta in- och utsläpp själv, kanske med rullande schema på helgen, och tagit bra betalt.

Men som sagt, räkna på vad du får ut av det och bestäm dig för vad det är värt.
Jag håller med om att det för del, om det bara är två hästar i stallet, att alla insläpp/utsläpp etc ingår (givetvis är jag beredd att betala för detta!) och att vi sedan hjälps åt vid behov, dvs jag skulle absolut kunna hoppa in ibland om det behövs vid sjukdom eller liknande. Jag tycker också att stallägaren ska sätta en hyra de tycker är rimlig, så får jag acceptera eller välja ett annat stall. För ett så litet stall är samarbetet och stämningen mycket viktigt och det skulle också vara värt att betala för.
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut

Jag hade inte bemodat mig med kallhyra till samma hyresgaster - jag skulle gissa att de skulle fortsatta skapa besvar pa annat satt. Sta pa dig gallande hyran, uppskattar de inte kostnaden nar du t.o.m. brutit ner den for dem sa far de sta for dem. Hyr bara ut till de som ar villiga att betala vad du ska ha betalt
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut
För ren kallhyra kanske, men om el, ta hand om området (dvs hålla allt i bra skick, skotta snö, fixa staket osv) ingår, så låter det alldeles för lågt! Om dessa grundgrejer ingår tycker jag det måste vara svårt att komma under 2000 eller så! Jag skulle inte vara bekväm med att ha en stallägare som sponsrar mig.
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut
Jag tycker 2 500 kr i kallhyra, annars 5 000 kr (minst).
 
Och när det gäller avdrag för bete på sommaren, så har vi bara avdrag för matkostnaden, tillsyn ingår fortfarande (eftersom bete finns på anläggningen). Skulle jag skicka iväg på bete någon annanstans, så får jag betala kallhyra för dessa månader, vilket är ungefär hälften av den ordinarie hyran, som en jämförelse. Din inackordering låter girig och oresonlig..
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut
Men jisses vilket konstigt folk. "Tänker inte.."? Man betalar det man avtalat om, finns ju liksom inte utrymme för förhandling sådär. Stå på dig. Kanske för enkelhetens skull att du drar upp nya avtal om de tidigare är otydliga, säg upp de gamla avtalen och så får de skriva under det nya om de önskar stanna.
Se till att specificera i avtalet vad som gäller under sommarmånaderna. Det finns väldigt många stall som har samma stallhyra året om oavsett om hästen är där eller inte, inga konstigheter. Specificera även vilka tjänster som ingår och vad som gäller för de pass som inte ingår. Likaså foder strö osv, noga med vad som ingår och om du har någon gräns för antal kg.
 
Vi satte lite lägre hyra bara för Att hagarna är små under vintern.
Jo, det är ju en nackdel för många, men inte för alla och det verkar ju ändå inte vara någon liten grusruta? Detta kanske skulle kunna göra stallhyran något lägre, men inte så mycket. Antingen accepterar man nog hagarna och betalar rimlig hyra, eller så väljer man ett annat stall. Att välja stallet och sedan kräva lägre hyra av någon aneldning känns inte ok..
 
de vill bara betala för 8 månader.
Sen tog de hästen på annat bete nu i sommar som inte är hos oss.
Men de vill fortfarande ha hö från oss att stå till med då hästen är van vårat hö.

Därav att jag funderar på kallhyra så får dom sköta sig själv.
Vet om att det finns andra som vill hyra då det ligger väldigt centralt.
Men jag vet inte längre om jag vill hyra ut då det verkar va bekymmer.
 
Jo, det är ju en nackdel för många, men inte för alla och det verkar ju ändå inte vara någon liten grusruta? Den kanske skulle kunnagörastallhyran något lägre, men inte så mycket. Antingen accepterar man nog hagarna ochbetalar rimlig hyra, ellerså väljer man ett annat stall. Att välja stallet och sedan kräva lägre hyra av någon aneldning känns inte ok..

Lite fördel för dom att det är liten hage är att hästen ska inte röra sig för mycket då den har artros sa veterinären.
 
de vill bara betala för 8 månader.
Sen tog de hästen på annat bete nu i sommar som inte är hos oss.
Men de vill fortfarande ha hö från oss att stå till med då hästen är van vårat hö.

Därav att jag funderar på kallhyra så får dom sköta sig själv.
Vet om att det finns andra som vill hyra då det ligger väldigt centralt.
Men jag vet inte längre om jag vill hyra ut då det verkar va bekymmer.
Hästmänniskor kan ju vara knepiga, men tror ändå att du haft lite otur. Jag skulle nog sparka ut dessa och testa med någon ny innan du ger upp inackorderingar :)
 
Låter som riktigt jobbiga hyresgäster. Skulle ärligt talat be dom flytta. Inte värt pengarna. Du får inte ens betalt för din tid utan betalar i energi för dessa personer.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 450
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp