S

Swannie

Kanske ett känsligt ämne...har bytt stall o funderar lite över ekonomi, hur mycket betalar ni i månaden och vad ingår? Skötsel, foder, strö? Stor stad eller landet?
 
Jag betalar 1600:-/månad.

Detta ingår: hösilage, kross havre, helhavre, korn, betfor, mineraler, in- och utsläpp alla dagar, fodring 3-4 ggr/dag alla dagar, fri tillgång till ridhus o paddock, bra ridvägar, uppvärmd sadelkammare m kyl/frys, mikro, kaffebryggare mm, toalett.

Detta ingår INTE: strö och mockning.

Jag bor i Strömstad i Norra Bohuslän :banana:

Kram Favina :bump:
 
I de stall där jag håller till:


550:- för box och torv. Finns ridhus med hindermaterial
och två utebanor som är upplysta. Ridmöjligheter i skog
och mark. Underlaget i ridhus och på banorna är dock lite
"sankigt" just nu, men det ska fixas. I övrigt ingår ingen
ting annat, men jag tror att det fortfarande går att få
köpa hösilage. Har kostat 100:-/månaden för fri tillgång.
Finns ok höst-vinter-vår hagar, även om dessa skulle behöva
ses över. Tror att det sköts lite kollektivt, hästägare
emellan, men annars får man sköta alla fodringar, in och utsläpp på egen hand. Finns även en kross där och ev. ska
tvättmaskin för täcken o dyl, ordnas.



850:- i månaden för box och torv. Det förekommer lektionsverksamhet på anläggningen med både ridskola och ridlekis under tis, ons, tor och lördagar. Finns ok höst-vinter-vår hagar. Finns en mindre utebana där typ halvabanan
är belyst, en stor utebana som är belyst, ett ridhus 20x40 m
och ett typ ridtält. Finns kross på gården, samt rum för
täckestorkning. Finns en som bor där och tar betalt för att tvätta täcken, hon tar typ 30:-/täcket tror jag.

Måndag-fredag sköts morgonfodringar, utsläpp, lunchfodring och ev. insläpp. Beror på om man vill ha hästen insläppt vid
kl. 17.00. Annars kommer hästen in vid kvällsfodringen som
sköts kollektivt efter lista i stallet under vardagskvällarna. På helgerna sköts morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp och kvällsfodring kollektivt. På helger får den som har lunchfodring även mocka åt ridlekisponnyerna. Det är dock endast totalt ca 4 "stora boxar". Finns även möjlighet att deltaga på träning i hopp, dressyr, barock och westernridning på gården. Brukar arrangeras regelbundet.

Även tillgång till flertalet bra ridvägar i skog och mark.
 
1200 kr/box i kallhyra inkl moms inkl spån och betfor från storhink om man vill ha det (1,5 l uppblött/häst). Stallet är kollektivskött, jag har en morgon, en lunch och 3 kvällar/vecka. Man tar in och emfodrar sin egen häst varje dag (morgon, lunch, kväll är kollektivt). Medelstor stad, bara ett par hundra meter från större anläggning med två ridhus, fyra utebanor, bra ridvägar.

Foder kan man köpa av dem i stallet eller ha själv.
 
1500 i förra stallet me hö halm å havre.. fodringar men inte in/u släpp... belyst paddock... men inge mer

nu 300i kallhyra...vi e 5 som sköter morgon fodringen kvällarna tar man själv te sin häst å nattfodringen å luncherna tar stallägaren som inte ens har häst :rofl:
 
nu har jag min på lösdrift o har lite reducerat pris pga av det.

hade jag valt att ha honom inne hade det kostat

900:- (inkl utsläpp o morgonfodringar vardagar o 1 kg lunchhö)
1 mil fr uppsala. bra o många bussförbindelser (1 km att gå/cykla fr buss)

belyst ridbana. skapligt nära till ridhus men transport ett måste. fina ridvägar.

insläppen o kvällsfodringar sköts kollektivt av oss som hyr.
 
Mitt ordinarie stall
1200 kr/mån (häst), 1000 kr (ponny). Äldre stall (men helt funktionsdugligt) m 9 boxar, vattenspilta (rätt liten) dock ej varmvatten, vattenkoppar i boxarna, utrymme för foder, stor loge o sadelkammare, jättebra hagar o sommarbeten, många ridvägar, belyst liten paddock m hinder, tillgång till transport mot hyra, hösilage, havre, mineraler, 3 fodringar (4:e fixar man själv), torv, in/utsläpp ingår. Dock hjälps vi åt en del med det ändå.
Stallet ligger på landet, inga bussförbindelser. Ca 8 km till samhälle, 12 km till ridanläggning, 3 mil till närmsta stad.

Sen har pållan stått i detta stall lite i vinter:
1800 kr/mån (häst), 1600 kr (ponny) alt 700 kr/mån för kallhyra.
Jättefint stall m 10 boxar + 2 uteboxar, stor loge o förvaringsutrymmen, liten sadelkammare, tvättmaskin, bara rasthagar, skrittmaskin, ok ridvägar, hösilage, havre, betfor, mineraler, halm el torv ingår.
4 fodringar/dag, täckesbyte o in/utsläpp, allt sköts kollektivt. Bussförbindelser.
Stallet ligger ganska lugnt, ca 300 m till ridanläggning, 1 km till samhälle, 4 mil till närmsta stad.

På ridskolan (i privatstallet där) kostar det ca 1500 kr/mån för stor häst.
Fint stall, ok hagar o ridvägar, 3 fodringar, strö, in/utsläpp, hösilage, havre o betfor ingår.
Du har ca en stallhelg i månaden, då du tillsammans med en annan fodrar, släpper in o ut, mockar osv åt alla hästarna (ca 25 st).
Ridanläggning m 2 ridhus, 2 paddockar osv utanför stallet.
1 km till samhälle, bussförbindelser.
 
1300:-
då ingår hö, havre, betfor och saltsten...
vi har ca 4 fodringar i månaden...
 
Jag betalar 500:- i kallhyra för enbart boxen.
Vi får köpa hösilage på plats än så länge. Resten av fodret köper vi själva. Även strö.

Dock så får vi stå för tex hagmaterial själva. Är detta verkligen rätt?? Har aldrig varit med om detta på något annat ställe.
Hagarna är under all kritik från innan.
Ridbana finns på gården. Även hinder material sommartid.
Hyffsade ridvägar i skogen.
Gårdsplanen är under all kritik, svårt att komma upp vintertid, isigt och oplogat och osandat för det mesta.
Svårt att komma upp med bil, omöjligt med trailer.
Dåligt med plats för grejer och foder, ej någon värme för tex tork av täcken, enbart kallvatten, i min del av stallet är det ej rinnande vatten. Vatten koppar finns när det är varmt. Vinter = fruset!!
Iskallt i stallet, glipor och dåligt tätat i väggar och tak.
Ej täckes byte eller om man vill linda sin häst så får den gå ut lika dan.
Vi delar på morgon fodringar, stallägaren ger lunch och kväll om ingen annan är där då. Då skall dock tilläggas att de tar mindre morgon fodringar bara för detta. Trots att de inte sagt något. Det är bara för oss att acceptera.
Vi har tre månaders uppsägning enligt deras avtal, dock ej något som är underskrivet...
Vad gäller då ig?
Ett avtal är något som båda parter skrivit under och godkänt.
Har ni uppsägnings tid???

Har nu varit och kollat på nytt stall. 1300:- inkl box, strö, hö, havre, kross. + fri tillgång till ridbana och ridhus med hinder material.
Tror att jag skall flytta!!!
 
HUa man blir sååå ledsen över att allt verkligen är såå himla dyrt i stockholmsområdet!! 2300 inklusive foder och en spånbal/vecka. Mockade gjorde vi själva men ut och insläpp ingick. Då jag har två pållar blev det alltså 4600 + extra spån + lusern och lite extra krafft som jag ville ge. totalt 5000 i månaden. Och detta anses ändå som rättså medlepris och ligger ett par mil utanför staden....

Tyvärr vill min man ej flytta till annan del av landet, så det blir att leva snålt för att ha råd med älsklingarna.
 
Tja, det låter som du betalar kallhyra och inget mer. Du betalar mycket riktigt för boxen och ingen service om jag förstår dig rätt? Då har de heller inga skyldigheter att stå för fodringar mm. Du tittade väl på platsen innan du flyttade in och visste om att det bl a är dåligt med plats?

Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt, bara så mycket svårare att bevisa, men iom att du accepterar villkoren så har du ju ingått ett avtal med stallägaren. Tre månaders uppsägninstid låter mycket, men även här så har du ju accepterat det eftersom du flyttade in.
 
2300 va ju billigt för att vara i stockholm tycker jag de låter som!

Själv betalade jag 2500 kr på en ridskola i Gävle. + annat foder + hö om jag skulle ha det i stället för hösilaget + extra för att dom skulle ta av lindor och byta täcken.
Det blev uppåt 3000 kr utan höet.
 
1200:- då ingår ut/insläpp vardagar, täckes byten, samt utfording nu har de fri tillgång hösilage ute annars fordas det 4 ggr dag. spån och hö/hösilage ingår också i hyran.
Sedan turas vi om att ha en helhelgjour var.

Stallet ligger utanför stan.
 
Vi har samma, 500 kronor i kallhyra. På vintern fryser vattnet, ridbana som är dålig och har fått stått för hagar själva!!, tills nyligen. Kollektivstall.
Ridavstånd till ridhus. Vårt ridhus tar 1500 i hyra och då ingår allt! Men då är det pyttesmå hagar...
 
Kruxet var att detta avtal dök upp efter ca 1½ månad. JAg har aldirg "godkänt" avtalet.
Dom är dåliga på att prata om saker, frågar man något så får man vänta i ett par veckor innan man får svar. Sen får man höra att man är sur?! Bara för att ingen annan törs fråga, bara gå och irritera sej. Då kommer dom till mej istället bara för att dom vet att jag säger till....

Plats för grejer, jo det såg jag ju när jag var och tittade.
Att inte hagarnas material ingick eller att om det behövdes bytas ut stolp tråd osv när tråden är ca 20 år gammal , fnöskig och totalt kass sa dom inget om.
Inte heller att det var så kallt och dragit i "lilla" stallet.

I mitt förra stall betalade jag 250:- kallhyra. Där hade vi varm sadelkammare, JÄTTE stora hagar, där stallägaren stod för kostnaderna. Tyvärr flyttade vi så pass långt därifrån så det är praktiskt omöjligt för mej att ha dem kvar där uppe.
JAg flyttade ut till den gården för att jag blev lovad stall här på gården. Det blev inget. Så det är väl isf oxå ett bindande avtal muntligt! Eller??
 
1600 kr i mån. 200 kr extra om man vill att utsläpparen ska täcke hästen på morgonen.
Det ingår: Fodring, utsläpp vardagar
Stor paddock men massa hindermaterial och MKT bra och fina ridvägar
Fina rätt stora hagar
Halm & torv
Havre (korn kan köpas billigt av bonden)
Hösilage och på sommarn har vi hö

Det finns spolspilta och bra uppställningsplatser, fikarum med lite försäljing av piroger, drickor gobitar, toast m.m.

På helgerna så har vi ett schema på vem som ska släppa ut hästarna och fodringarna vardagar får det som är sist den dagen ta.
 
1550kr/månad (fram till förra månaden 1200kr/månad)
Lösdrift, bra vindskydd, fina stora hagar, stor sadelkammare, inget varmvatten, stor paddock men lite hård och inte så bra dränerad. Foder ingår(hösilge, hö, havre, korn, betfor, mineraler, saltsten, halm)
Halvkollektivt, två fodringer per vecka och häst(alt, en helgmorgoon eller helgkväll)
Ligger 20 min från sthlmcity. Buss vid stallet.

Kändes bra med 1200kr, vi betalar lika mkt på sommaren. 1550kr känns lite dyrt=( Men jag trivs så jag vill inte flytta.
 
Betalar 3000 kr i månaden. Grovfoder, viss kraftfoder, strö och mockning ingår. Inga täckesbyten och urusla träningsmöjligheter. Utanför Sthlm.
 
Har du aldrig godkänt en uppsägningstid på tre månader så kan de ju inte heller kräva dig på det, om "avtalet" har kommit till som du säger. Om jag var du skulle jag flytta och betala bara en uppsägningsmånad. Betalar ni kontant eller får ni sätta in pengarna på ngt konto? Får du kvitto på att du betalt? Blir annars svårt för dem att bevisa något om du skulle flytta redan i morgon. ;)

Typiskt att folk ska vara så flata på att säga ifrån. :mad: Det var samma sak när jag stod i ett stall för många år sedan. De flesta gick omkring och gnällde, men säga till stallägaren fick jag göra för det vågade de inte. :smirk:
 
Bor i sthlm , Har pållen söder om stan.

Ponny 2100
Häst 2500

Då ingår visst antal kg Korn/Havre
Betfor och mineraler, 4 spånbalar i månaden.

Dom fodrar , endast med deras hö , Som kostar 4:50 kg :crazy:
Tar ut och in , täcke på-av
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 688
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 879
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp