Stallinredning

CK

Trådstartare
Vi funderar påa tt bygga ett antal boxar i ett utrymme som vi inte just använder för nåt annat.
Jag vet att jag på nån sida med stallinredning sett att de har boxar med liggande galler.
Jag tycker det ser trevligt och öppet ut. Det är svårt att få en snabb överblick i stall med stående galler tycker jag.
Nån som vet vilka tillverkare som har det alernativet, och om jag har sån tur att nån av er har liggande galler, vilka för och nackdelar ser ni?

Kan tillägga att boxarna kommer att användas dels som fölningsboxar, dels som tillfällig uppstallning för seminston.
 
Sv: Stallinredning

Tror att det bl a är denna tillverkaren som gör dem. Dan Egtved A/S
Men om jag kommer ihåg rätt så finns de även hos Cityboxen.
För del det ser luftigare ut i stallet när man ser i sidled. Nackdel kan vara risk för att hästar kan få bene imellan.
 
Sv: Stallinredning

Men kan de verkligen få benen mellan så de fastnar?
Tillåtna mått mellan rören är ju 16-20 cm. Även om nån sparkar bakut så kan de ju inte gärna fastna?
 
Sv: Stallinredning

Jag har haft föl, en lite ponny och en större hingst (arab) som lycket med detta. Så jag är inte så glad i det själv. Nu var det bara araben som skadade sig allvarligt men risken fanns även för de andra. Det var inte heller bakben utan det har handlat om framben och ett huvud.
 
Sv: Stallinredning

intressant tråd! har tyvärr inget eget att bidra med men kommer följa den med intresse
 
Sv: Stallinredning

Jag skulle inte vilja ha liggande galler av säkerhetsskäl. Nu vet jag ju inte vilket mellanrum du tänker på men alla liggande galler jag har sett har det varit ganska brett mellan vilket borde innebära en större skaderisk. Då skulle det liggande gallret få ha samma mellanrum som det vanliga stående gallret vilket inte borde ge samma luftiga intryck...
 
Sv: Stallinredning

Javisst så därför är jag skeptiskt till liggande, när detta har hänt i godkända stallar med godkända mått enligt alla regler.
 
Sv: Stallinredning

Jag vet ju även många hästar som fastnat i "normalt" galler, då de sparkat bakut.
Dessutom är standardmåtten i de stående gallren alldeles lagom för ett föl att sticka in hoven i.
Knepigt.
 
Sv: Stallinredning

Rutnät/rutgaller kanske?

Ska bygga stall till sommaren och funderar starkt på att använda mig av rutnät istället för vanliga galler. Rutor på 25x25 mm och med 3 mm tjocka "trådar" rekommenderas av SLUs stallexperter.

Rutorna bör vara små nog för att inte fölhovarna ska kunna slinka igenom.
 
Sv: Stallinredning

Tack för tipset.
Men det känns som man får lite hönshuskänsla i stallet med nätet?
Svårt det här, man kanske skulle satsa på täta mellanväggar, för enkelhetens skull?
 
Sv: Stallinredning

Tycker det är en bra ide att använda liggande galler, det är jättesnyggt!

Vi har byggt inredning själva i år, totalt 6 boxar. Vi var tvungen att bygga egen inredning eftersom vi hade väldigt många mått att ta hänsyn till och det fanns inget ekonomiskt hållbart alternativ om vi beställde färdigt. Jag är superglad att vi byggde själv, tycker att det blev väldigt bra!

Jag har också liggande galler, eller rör, just för att det inte ger samma "fängelsekänsla" som stående galler. Vi har byggt själva boxarna ganska höga, ca 155 cm höga väggar och fronter, så första liggande röret kommer inte förrän på en höjd av ca 170-175 cm upp.
Inget av mina föl var i närheten av att fastna i det iaf i sommar/höst och det är normalstora halvblodsföl.

Jag tror inte det spelar någon roll vad/hur man bygger, olyckor kan alltid hända oavsett liggande el stående el rutgaller (som är jättefult tycker jag).

Ska försöka lägga ut bilder på stallet på hemsidan framöver, men det är en del saker kvar som jag vill fixa innan!
 
Sv: Stallinredning

Kul att höra att du byggd eget. Jag tror ändå jag försöker hitta färdiga boxar att smälla upp, V har inte tid att bygga själva.
Och just det att jag vet att föl lätt fastnar i stående boxgaller gör att jag nog föredrar liggande galler. Men om de stopparut huvudet på tvären och sen rätar upp det borde de kunna fastna även i liggande galler, gissar jag?
 
Sv: Stallinredning

Mina föl har aldrig stoppat huvet emellan gallerna, vet inte om de får plats faktiskt och det är ju normalstora föl.

Jag förstår om du gärna köper färdigt, det är tidsödande att bygga själv, men som sagt när man måste bygga efter befintliga mått som inte passar nånstans har man inget val!

Kan tillägga att för fönstren har vi stående galler såklart, ganska täta så att fölhovar inte kommer till. Men det har du ju såklart koll på antar jag!
 
Sv: Stallinredning

Jag använder stora flyttbara grindar som tillfälliga boxar ibland, de har liggande galler. Fungerar bra, enkelt att hänga in krubbor och hittills har ingen fastnat i mellanrummen.
 
Sv: Stallinredning

Pratade precis med en försäljare idag ang. liggande / stående galler. Han rekomenderade inte liggande till hingstar, vilket jag ändå inte ska ha. Men annars var det skillnad på 1000-1500 kr per box, att liggande var billigare.
Har själv ingen erfarenhet av det, har bara sett stående galler "live" så att säga.
Någon annan som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Stallinredning

Varför ansåg han att det var olämpligt till just hingstar?
Jag håller fortfarande på och velar om vad som skulle bli bäst.
 
Sv: Stallinredning

Just för att de kan resa sig och har lättare för att fastna förmodar jag. Då tyckte han att stående galler var bäst.
Har man en häst som sparkar o försöker att resa sig i boxen så är det ingen hit.
Fast jag har nog bestämt mig för att beställa med stående galler. :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 753
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 417
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 689
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp