Stallinredning

Yrrol69

Trådstartare
Jag mäter, ritar och planerar...
Ska nu inreda vår gamla ladugård och funderar på om man ska ha murade väggar emellan boxarna och köpa fronter :confused:
Eller ska man ha enhetligt med komplett färdigköpta väggar o fronter?

Har tyvärr bärande stolpar som ligger en bit in i mellanväggarna (1 meter vägg, stolpe och sen 2,15 m vägg igen), så det blir ett fasligt pusslande. Funderade därför på att mura mellanvägg och sätta galler ovanpå och beställa fronter. Skjutdörr och plastfyllnad var det tänkt.
Men det kanske ser rörigt ut?
Har tyvärr ingen erfarenhet av stallbygge sen innan.:crazy:

Förslag någon? Behöver komma till skott för att beställa varorna så här blir pållar i stallet någon gång. :bump:
 
Sv: Stallinredning

Jag mäter, ritar och planerar...
Ska nu inreda vår gamla ladugård och funderar på om man ska ha murade väggar emellan boxarna och köpa fronter :confused:
Eller ska man ha enhetligt med komplett färdigköpta väggar o fronter?

Har tyvärr bärande stolpar som ligger en bit in i mellanväggarna (1 meter vägg, stolpe och sen 2,15 m vägg igen), så det blir ett fasligt pusslande. Funderade därför på att mura mellanvägg och sätta galler ovanpå och beställa fronter. Skjutdörr och plastfyllnad var det tänkt.
Men det kanske ser rörigt ut?
Har tyvärr ingen erfarenhet av stallbygge sen innan.:crazy:

Förslag någon? Behöver komma till skott för att beställa varorna så här blir pållar i stallet någon gång. :bump:
Med tanke på de bärande stolbarna så tycker jag att gjutna/murade sidoväggar och färdiga fronter blir bäst. Om du målar väggarna (bak och sidor)i en enhetlig färg så kommer det inte se plåttrigt ut tror jag. Kolla också så att inga takbjälkar hänger ner i boxarna under 2,20, för lägre i tak får det inte vara i ett stall för hästar under 147 cm (högre hästar ska ha högre takhöjd)
 
Sv: Stallinredning

hade du tänkt mura med tegel eller leca?
har iaf sett stall där tegel i mellanväggarna och träfronter varit jättesnyggt!
om du använder leca kanske man kan vitkalka över?
tror inte alls att det blir plåttrigt.
om du vill se exempel på stall med tegelväggar som mellanväggar och vanliga boxfronter så har du ju ex malins stall från myrby samt exempel på qvesarums byggnadsvård.
(försöker inte göra reklam utan bara ge tips på insiration, hoppas det är ok)
 
Sv: Stallinredning

Tänker nog mer på leca eller något annat betongblock man hällde cement i.
 
Sv: Stallinredning

vi har precis byggt våra mellanväggar med leca och köpt boxfronter med lärkfyllning, tycker inte att det blir rörigt utan snyggt !

Och jäkligt hållbart
 
Sv: Stallinredning

Jag rekommenderar betonghålsten istället för leca, det håller vid sparkar vilket inte leca gör.
Vårt stall är murat med betonghålsten, och boxdörrarna (galvade) är måttbeställda:

7955643.jpg
 
Sv: Stallinredning

Om jag ska vara ärlig vet jag inte om vi har leca, men typ som leka.
Släta block med hål i som man häller cement i.

Har fått för mig att leca kanske har "bubblig" yta ???
 
Sv: Stallinredning

Jag mäter, ritar och planerar...

Har tyvärr bärande stolpar som ligger en bit in i mellanväggarna (1 meter vägg, stolpe och sen 2,15 m vägg igen), så det blir ett fasligt pusslande. Funderade därför på att mura mellanvägg och sätta galler ovanpå och beställa fronter. Skjutdörr och plastfyllnad var det tänkt.
Men det kanske ser rörigt ut?
Har tyvärr ingen erfarenhet av stallbygge sen innan.:crazy:

Förslag någon? Behöver komma till skott för att beställa varorna så här blir pållar i stallet någon gång. :bump:

Bärande stolpar går att flytta på. Huvudsaken är att de bär av taket med jämna mellanrum. Vi håller på att bygga om vår gamla ladugård och kommer flytta bärande stolpar så de passar efter boxarna och sadelkammare (efter lite pyssel o fundering). Finns en jättebra bok som heter Att bygga häststall, av Michael Ventorp. Den går att låna på fjärrlån från SLU i Alnarp. Hör med ditt bibliotek. Går även att beställa från SLU. Tar upp ALLT ang bygge av stall.
 
Sv: Stallinredning

Har en ladugård byggd i tre våningar o stallet hamnar i mitten. Och i botten (tidigare dynge-stad) finns tjocka pelare som bär upp våning två, som sen också bär våning 3....:crazy: Så vi vågar inte flytta runt, för då rasar väl hela ladan :eek:
Fast det får nog bli måttbeställda sektioner. Dyrt som skam :D.
 
Sv: Stallinredning

Har en ladugård byggd i tre våningar o stallet hamnar i mitten. Och i botten (tidigare dynge-stad) finns tjocka pelare som bär upp våning två, som sen också bär våning 3....:crazy: Så vi vågar inte flytta runt, för då rasar väl hela ladan :eek:
Fast det får nog bli måttbeställda sektioner. Dyrt som skam :D.

Nää, det kan jag förstå om du inte vågar flytta runt o ändra våldsamt på! :crazy: men det är nog ingen omöjlighet om man vet vad man gör.. man kan ju alltid ventilera bekymret m en bra snickare bara för att få lite tips om just "pelarna" och att bära av taket.

Själva har vi det lite "enklare" med en enkel lada m hölofft. Lofftet (stavning?!) kommer vi inte använda mer än en bråkdel av - inte såå tungt (som det skulle kunna bli).

Lycka till!
 
Sv: Stallinredning

Jag rekommenderar betonghålsten istället för leca, det håller vid sparkar vilket inte leca gör.
Vårt stall är murat med betonghålsten, och boxdörrarna (galvade) är måttbeställda:

7955643.jpg

Snyggt!! :bow:
 
Sv: Stallinredning

Jag rekommenderar betonghålsten istället för leca, det håller vid sparkar vilket inte leca gör.
Vårt stall är murat med betonghålsten, och boxdörrarna (galvade) är måttbeställda:

7955643.jpg


Nämen, Du har ju just sådana dörrar som jag vill ha! Var har du köpt/beställt dem? Kostnad?
 
Sv: Stallinredning

Vi har murat med leca. Har inte hästar som sparkar fasligt mkt.. men än så länge har det hållt iaf. Inte hört något att det skulle gå sönder lätt.

5352403.jpg
 
Sv: Stallinredning

Dörrarna kommer från Alfa Industriinredningar (042-området). pris per styck 6100:- plus moms

Immer
 
Sv: Stallinredning

Dörrarna kommer från Alfa Industriinredningar (042-området). pris per styck 6100:- plus moms

Immer

Aha! Tack för svaret! Jag vill ha lufttillförsel i boxarna, och då hade en sådan dörr varit perfekt!
 
Sv: Stallinredning

Vi har murat med leca. Har inte hästar som sparkar fasligt mkt.. men än så länge har det hållt iaf. Inte hört något att det skulle gå sönder lätt.

5352403.jpg

Också väldigt snyggt! :bow: Gallren för fönstrena - hemmafixade eller köpta? Vart?
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 285
Senast: Pudlan
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 936
Senast: iddiss
·
F
Hästmänniskan Jag köpte begagnad stallinredning nyligen men inser att jag får plats med ytterligare en box. Problemet är bara att de jag köpte boxarna...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Jag och min sambo ska nu antagligen köpa vår drömgård som vi har hyrt i ett år. Huset är underbart och ladugården gjorde vi iordning en...
Svar
3
· Visningar
3 176
Senast: hasseklas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp