Stallinredning

Hästmassören

Trådstartare
Jag är nu inne på att mura mellanväggar i nya stallet, och försöker hitta någon firma som säljer lösa galler och fronter. Dom flesta verkar sälja kompletta boxar, och det är inte det jag är ute efter
 
En kompis till mig har murat mellanväggar och fronter.
Hon har lösa välvda galler mellan boxarna och till fronterna. Hon har sedan satt dit skjutdörrar. Riktigt snyggt!
Ser ut som på översta bilden fast med skjutdörrar och svart galler
http://www.ribbox.com/exklusiv.htm
 
Sv: Stallinredning

Vi köpte av Hunnestads svets & konstruktion utanför Varberg. Det blev
jättefint :laugh:!
 
Sv: Stallinredning

Jag tycker det är lite gris-stallsvarning på Immers stall. ;)
Däremot är det nog väldigt bra med gallergrindarna, frisk luft och att man kan se in i boxarna!

Har Immer bilder när stallet är målat och klart?
 
Sv: Stallinredning

kan man måla boxarna sedan i det materialet du valt att bygga ditt stall i?

Jag ska också bygga nytt och tycker ditt är jätte fint, men undrar som sagt om det går att måla och vad det kosstar ungefär? :)
 
Sv: Stallinredning

Ja, visst går det att måla! Vi målade med puts/sockelfärg som kostade 175 kronor/5 liter. Jag tror det gick åt 4 burkar (och då är våra boxar endast målade invändigt)
 
Sv: Stallinredning

Jag funderar på att också mura upp mina nya boxar så man slipper ha trä som dom kan gnaga på. En fråga bara: jag antar att ni armerade när ni murade boxväggarna men hur gjorde ni då?
 
Sv: Stallinredning

Jag funderar på att också mura upp mina nya boxar så man slipper ha trä som dom kan gnaga på. En fråga bara: jag antar att ni armerade när ni murade boxväggarna men hur gjorde ni då?

Jag har i stort sätt bestämt mig för att mura mellanväggarna. Jag kommer att använda 200 mm cementhålsten som kommer att armeras och fästas i yttervägg. Sedan kommer det puts på.
 
Sv: Stallinredning

kan man måla boxarna sedan i det materialet du valt att bygga ditt stall i?

Jag ska också bygga nytt och tycker ditt är jätte fint, men undrar som sagt om det går att måla och vad det kosstar ungefär? :)

Tips: Färga in putsen med den färg du vill ha. Så slipper du fula repor i färgen sedan.
 
Sv: Stallinredning

Måste säga att det var ju en otroligt smart lösning, med vad jag tror är hö"hörnen", om det nu är det ;) Köpte du sånt färdigt ngn stans?
 
Sv: Stallinredning

jag antar att ni armerade när ni murade boxväggarna men hur gjorde ni då?

Vi anlitade en firma till jobbet, men boxväggarna är armerade. Vart tredje lager, tror jag. Det är i alla fall starkt nog att hålla när våra 700-kiloskolosser kliar sig :cool:
 
Sv: Stallinredning

Svarar även Lundsbo:

Jo, de svarta sakerna i hörnet heter HayBar (googla :idea:) och är till för grovfoder.
Fantastiskt bra uppfinning!
 
Sv: Stallinredning

Att du inte kör med helt gallerlöst? Jag har själv funderingar på att plocka ner min traditionella stallinredning och istället mura upp boxväggar och fronter samt sätta i snygga trädörrar som öppnas som en normal dörr. Möjligen lite smidesdetaljer som krubbavskiljare men annars tycker jag att ett gallerlöst stall blir så mycket luftigare o trevligare!

Har varit och kollat in min hovslagares stall i somras och frågade då lite om det aldrig varit så att ngn häst försökt hoppa över eller att det gnabbades mycket över kanterna men han sa att det aldrig hänt att ngn ens försökt. Urläckert stall var det i a f.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 890
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 019
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp