Stalljacka inför vintern, för oss som drar lite större storlekar...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle behöva en ny stalljacka inför vintern och funderar över var jag ska leta för att hitta en som funkar när man ser ut som en boll på ben. Jag vill ha en jacka som går ner ordentligt nedanför rumpan, har rejäla fickor och sprund bak så att man kan rida med den. Gärna en parka-modell. Utgångspunkt är storlek XXL och att den inte är alltför insvängd i midjan.
Kanske lite överkurs, men önskemål finns även att det ska funka att brodera på ryggen på den, helst på någon form av "ok" så att man inte tar bort värmen genom att pressa ihop fodringen med en brodyr.
Jag har börjat med att leta på Hööks (där min senaste jacka köptes) och där har de inte en enda jacka i stl XXL (som enligt deras måttabell borde passa på mig). 🙄 Fortsatte till Börjes hemsida och jovisst, där kan jag hitta nån jacka i XXL men inte en enda mått-tabell. Det går ju inte att utgå ifrån att alla jackor i XXL funkar på ens kropp, liksom... (för, vis av erfarenhet vet jag att det inte funkar så)

Vilka jack-modeller som uppfyller mina önskemål går att hitta i storlek XXL eller större?
 
Jeg har en Kingsland classic jakke og en ridkjol. Kingsland classic er unisex str så jeg kan ha s og bruker vanligvis 42. De går opp til hvertfall xl, som må tilsvare xxxl vil jeg tro. Jeg har alltid vært større i overkroppen enn bena, så har kombinert ridkjol med jakker. Nå har jeg blitt mindre i overkroppen, men gjør det fortsatt.
 
Jeg har en Kingsland classic jakke og en ridkjol. Kingsland classic er unisex str så jeg kan ha s og bruker vanligvis 42. De går opp til hvertfall xl, som må tilsvare xxxl vil jeg tro. Jeg har alltid vært større i overkroppen enn bena, så har kombinert ridkjol med jakker. Nå har jeg blitt mindre i overkroppen, men gjør det fortsatt.
Tack för ditt svar. I mitt fall handlar det huvudsakligen om att vistas i stall och inte rida. Kortare jacka+kjol är inte aktuellt för mig.
 
Tack för ditt svar. I mitt fall handlar det huvudsakligen om att vistas i stall och inte rida. Kortare jacka+kjol är inte aktuellt för mig.
ELT Saphira är rymlig, men dock längre än en parka. Jag köpte xxl , men den är tre storlekar för stor för mig minst, som är en normal 46.
 
ELT Saphira är rymlig, men dock längre än en parka. Jag köpte xxl , men den är tre storlekar för stor för mig minst, som är en normal 46.
tack för svar, jag får kolla upp den! Det gör mig inget om den är längre, bara den inte är kortare...
 
ELT Saphira är rymlig, men dock längre än en parka. Jag köpte xxl , men den är tre storlekar för stor för mig minst, som är en normal 46.
Alltså, den är jättesnygg! Men känns inte riktigt som rätt modell när...
man ser ut som en boll på ben
mitt största problem är att jag har stor mage (både för att jag är överviktig men också en rest från diverse operationer...) så jag tror tyvärr inte att jag kommer kunna knäppa den om magen...
 
Alltså, den är jättesnygg! Men känns inte riktigt som rätt modell när...

mitt största problem är att jag har stor mage (både för att jag är överviktig men också en rest från diverse operationer...) så jag tror tyvärr inte att jag kommer kunna knäppa den om magen...
Ärligt talat tror jag lätt den passar en boll😊 Jag lovar, den är väldigt rymlig. Jag brukar ha XL på mina jackor, men den här motsvarar nog 4XL. Jag använder den ändå, med både fleece och hybridjacka under när det blåser från havet, och med uppdragen huva så känns det inte att jag är ute😊 Bor du i Sthlms-området får du gärna komma och prova!
 
Bor du i Sthlms-området får du gärna komma och prova!
tack, men det gör jag inte... (smålänning! :D )
Men du kan gärna få mäta vidden på den där den är som smalast och någonstans i höjd med höfter-navel
(jag hittade ett bystmått på den som borde funka, men är som sagt mer orolig för hur smal den är längre ner där jag är större)
 
Såg att Cellbes hade en längre jacka/parkas i deras ridkollektion. Kanske kan vara något? Tänkte de har ju flertalet storlekar att välja på.
 
Kolla Barbours klassiska vaxjackor, ser ju samma ut på dam och herrsidan med större storlekar på herrsidan, vissa modeller har dubbel dragkedja så man kan sätta fast en egen fleece eller annan liner för att göra extra varm på vintern om man inte köper en vinterfodrad från första början. Jag är mycket nöjd med min, har en sån som går att variera mellan höst/vinter med en extra fleece. Mycket varm, tät, vattenavvisande, slitstark, rymlig, stora fickor, täcker rumpa och halva låret med knappar bak så man kan öppna upp för ridning. Inte den billigaste grejen jag köpt men har varit en bra investering.
 
Jag köper jackor på Jula. Lite långa ärmar i stora storlekar men går att vika upp. Den jag har nu har flera ungdomar tyckt vara skitsnygg???. Först trodde jag dom skojade men tydligen var den modern förra vintern.
 
Är det jätteviktigt för dig att den är snygg/ser ut som en ridjacka? Jag skapade en tråd här på forumet i somras, eftersom jag förvisso i grund och botten är ganska ordinär i kroppstypen men rider med säkerhetsväst och upplever att den skapar typ "bollform". De moderna, snygga ridjackorna som finns på de kända hästsportmärkena känns alldeles för tajta/slimmade om man ska ha en säkerhetsväst under och jag har bara Hööks på "åk-och-prova-i-butik"-avstånd.

Jag blev i alla fall tipsad i den tråden om reflexjackorna från Jula, eller om det var Biltema, någon liknande affär i alla fall. Och jag lutar nog mer och mer åt den nu när vintern snart är här, då slår jag två flugor i en smäll och slipper krångla med extra reflexväst också. Men okej, speciellt snygga är de ju inte, det ska jag villigt erkänna. Jag rider mest hemma i skogen så då skadar det ju inte att synas.
 
Kolla Barbours klassiska vaxjackor, ser ju samma ut på dam och herrsidan med större storlekar på herrsidan, vissa modeller har dubbel dragkedja så man kan sätta fast en egen fleece eller annan liner för att göra extra varm på vintern om man inte köper en vinterfodrad från första början. Jag är mycket nöjd med min, har en sån som går att variera mellan höst/vinter med en extra fleece. Mycket varm, tät, vattenavvisande, slitstark, rymlig, stora fickor, täcker rumpa och halva låret med knappar bak så man kan öppna upp för ridning. Inte den billigaste grejen jag köpt men har varit en bra investering.
Tack för tips. Jag vill dock inte ha en sån.
Äsch då men allt är värt att kolla upp 😉
Absolut! Jag sökte ju tips, sen är det ju upp till mig att avgöra om det är vad jag söker... :)
Jag köper jackor på Jula. Lite långa ärmar i stora storlekar men går att vika upp. Den jag har nu har flera ungdomar tyckt vara skitsnygg???. Först trodde jag dom skojade men tydligen var den modern förra vintern.
Alltså, det brukar vara herrmodeller och de blir helt fel i proportionerna på mig. Jag är rätt kort (typ 162) och rund. Tillräckligt stor jacka i omkrets ger alldeles för långa ärmar (vika upp ärmar är inte aktuellt för mig, det ska sitta skönt och vara smidigt att jobba i om jag ska lägga pengar på det, uppvikta ärmar blir alldeles för klumpigt), jackans midja hamnar över min rumpa och min erfarenhet är att herrjackor är stora över axlarna och smala över höfterna - där jag är som störst, dvs helt fel passform. (jag har en reflex-fleecejacka från Jula som sitter bra upptill men bara med ansträngning går att knäppa över magen...)
Är det jätteviktigt för dig att den är snygg/ser ut som en ridjacka? Jag skapade en tråd här på forumet i somras, eftersom jag förvisso i grund och botten är ganska ordinär i kroppstypen men rider med säkerhetsväst och upplever att den skapar typ "bollform". De moderna, snygga ridjackorna som finns på de kända hästsportmärkena känns alldeles för tajta/slimmade om man ska ha en säkerhetsväst under och jag har bara Hööks på "åk-och-prova-i-butik"-avstånd.

Jag blev i alla fall tipsad i den tråden om reflexjackorna från Jula, eller om det var Biltema, någon liknande affär i alla fall. Och jag lutar nog mer och mer åt den nu när vintern snart är här, då slår jag två flugor i en smäll och slipper krångla med extra reflexväst också. Men okej, speciellt snygga är de ju inte, det ska jag villigt erkänna. Jag rider mest hemma i skogen så då skadar det ju inte att synas.
Det är inte alls viktigt att den ser ut som en ridjacka. Men den måste ha sprund bak så att det går att rida med den och det brukar bara vara ridjackor som har det.
Men ja, jag har också frustrerat insett att hästsport-jackor av idag är av slimmad modell, som är tvärtemot vad jag behöver. :(
 
En sprund kan ju en skräddare lätt sy till.
Visst, OM man hittar en jacka som i övrigt uppfyller alla krav, så kanske det är värt att lägga möda och pengar på det. Men det är inte ett alternativ för mig. Alls. Jag söker efter en jacka jag får plats i, som går att rida i redan när den är nyinköpt.
 
tack, men det gör jag inte... (smålänning! :D )
Men du kan gärna få mäta vidden på den där den är som smalast och någonstans i höjd med höfter-navel
(jag hittade ett bystmått på den som borde funka, men är som sagt mer orolig för hur smal den är längre ner där jag är större)
Smalaste delen är 66 cm och höft är 72 cm.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en dressyrkavaj, men de jag hittar som jag gillar finns inte i min storlek. Så fort det är just tävlingskläder så går...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Houdinie
·
R
Utrustning Är på jakt efter en ny förbygel, men alla jag hittar är för små. Tror jag var in i de flesta montrar på EuroHorse och letade men utan...
Svar
2
· Visningar
987
Senast: Centaur
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 576
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp