Stallkamrat som tigger pengar och saker hela tiden

hästtjejen45

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Det är så trist för det är en otroligt kapabel hästmänniska, snäll och go och hjälpsam. Men det började förut vid månadsslutet och nu är det igång redan idag, så hur många dagar från löning? Personen tigger pengar, skjuts, cigg, har inga pengar på mobilen och ska använda min mobil, osv. Jag märker ju att det försvinner hästgodis, salva, flugspray mm. Min utrustning används frekvent har jag märkt.
Jag har sagt nej ungefär varje dag i två månader och håller på att tappa förståndet. Är vuxen och bör kunna planera bättre kan man tycka. Allting är alla andras fel. Snabba cash, snabba lösningar.
Jag är en helt annan typ av person. Jag är eftertänksam, kritiskt tänkande och skulle aldrig vare sig låna pengar eller grejer av någon om det inte var på rent liv o död. Hen tar mobilen ur händerna på mig, säger skamlöst "harru tusen spänn å låna ut" och blir arg och ifrågasättande när jag säger NEJ. Jag säger alltså nej varenda gång.

Bomba på här med fraser som är mer effektiva än nej eller sätt att komma runt det här så jag kan vara i stallet i lugn och ro igen. Snälla.
 
Lås in allt som är ditt och ryt ifrån. Nej betyder nej. "Nej, det du gör är inte sjysst och jag tänker inte acceptera det." Människor som inte vill ta ett nej blir bara värre ju mer de kommer undan med, och tyvärr gör man inte en person som inte kan sköta sin ekonomi några tjänster genom att låta dem smita från sina konsekvenser.
 
Lås in allt som är ditt och ryt ifrån. Nej betyder nej. "Nej, det du gör är inte sjysst och jag tänker inte acceptera det." Människor som inte vill ta ett nej blir bara värre ju mer de kommer undan med, och tyvärr gör man inte en person som inte kan sköta sin ekonomi några tjänster genom att låta dem smita från sina konsekvenser.
Instämmer!

Det är viktigt att vara väldigt tydlig. Säg gärna att du uppskattar en god relation i stallet, men du vill inte ha en situation med risk för ovänskap och oklara förväntningar.

Hädanefter behöver stallkompisen inte ställa frågan om cigaretter, låna utrustning eller pengar.

Och från och med nu är ts alla grejer inlåsta.

Säg helt enkelt: " jag trivs inte med vår situation. Du ber mig om hjälp med det som jag som vuxen klarar av. Jag är inte din mamma eller annan närstående och jag vill inte ha den rollen i vår relation. Du är vuxen, precis som jag, och har du inga pengar, så får du leva med konsekvensen. Det får jag och alla andra göra också. Jag vill trivas med dig i stallet, men inte ha en relation som riskerar att sluta i ovänskap eftersom jag känner mig utnyttjad."
 
Senast ändrad:
Jag antar att personen har problem med ekonomin och det främst rör sig om saker som saker som kostar pengar och tidigare vid månadsskiftet. Kan hon förlorat jobbet, har problem med spelskulder och dylikt? Jag menar inte att du ska ordna upp det, det är inte ditt ansvar, men det kanske finns en grundorsak till problemen som kanske inte försvinner av sig själv. Och givetvis ska du låsa in dina saker och sätta gränser och om problemen fortsätter ta upp det med stallägaren.
 
Jag hade svarat att det hjälper inte att du tjatar. Jag har sagt nej och det kommer alltid att vara nej och det får du bara acceptera. Mina saker är inte allmän egendom som du är fri att förfoga över utan det är mina och de lånas inte ut.

Sedan får du hålla på det. Oavsett vilka snyfthistorier, ilskeutbrott eller vad som kommer så är ditt nej ett nej.
 
Jag antar att personen har problem med ekonomin och det främst rör sig om saker som saker som kostar pengar och tidigare vid månadsskiftet. Kan hon förlorat jobbet, har problem med spelskulder och dylikt? Jag menar inte att du ska ordna upp det, det är inte ditt ansvar, men det kanske finns en grundorsak till problemen som kanske inte försvinner av sig själv.

Verkar faktiskt gälla allt möjligt samtidigt som det är en ständigt strid ström av nya saker (typ möbler) som kommer. Det hade kvittat om hon haft 80k ut i månaden hon hade blåst pengarna ändå.
 
Lås in allt som är ditt och ryt ifrån. Nej betyder nej. "Nej, det du gör är inte sjysst och jag tänker inte acceptera det." Människor som inte vill ta ett nej blir bara värre ju mer de kommer undan med, och tyvärr gör man inte en person som inte kan sköta sin ekonomi några tjänster genom att låta dem smita från sina konsekvenser.
Jag tror det kvittar hur mycket en sån här FÅR, pengarna är borta imorgon ändå.
 
Jag hade svarat att det hjälper inte att du tjatar. Jag har sagt nej och det kommer alltid att vara nej och det får du bara acceptera. Mina saker är inte allmän egendom som du är fri att förfoga över utan det är mina och de lånas inte ut.

Sedan får du hålla på det. Oavsett vilka snyfthistorier, ilskeutbrott eller vad som kommer så är ditt nej ett nej.
Ja du det är som ett barn som inte får godis på ICA typ... "jamen din man då, han betalar väl åt dig så då har du cash?"
 
Verkar faktiskt gälla allt möjligt samtidigt som det är en ständigt strid ström av nya saker (typ möbler) som kommer. Det hade kvittat om hon haft 80k ut i månaden hon hade blåst pengarna ändå.
Det är ju så sorgligt att det är precis så. Man löser inte problemet med mer pengar. Kanske temporärt, så klart, i vissa situationer, men inte på lång sikt.

Läste någonstans att det här med ekonomi är starkt genetiskt. Det handlar sällan om hur man fostrats som barn eller om man går kurser. En del är duktiga på att förutse sin ekonomiska situation och har intresse och engagemang, andra har svårigheter.
Det blir såklart problematiskt om man då lever över sina tillgångar.
Häst är dyrt och kräver mycket ekonomisk planering.

Bara en reflektion på vägen.
 
Senast ändrad:
Ja du det är som ett barn som inte får godis på ICA typ... "jamen din man då, han betalar väl åt dig så då har du cash?"
"Ja, hur jag har det med min man är inte din ensak. Du ansvarar för din ekonomi och det är din privatsak och så är det även med min. Slut på diskussionen."

Jag har en person i min närhet som säger: "och du då, du kan väl/har väl råd/borde kunna/är väl bara att... (valfri uppmaning), och så försöker hon säga åt mig hur jag borde göra.

Med henne säger jag bara "kan hända, men det är min ensak, jag vill inte ha instruktioner av dig."
 
"Ja, hur jag har det med min man är inte din ensak. Du ansvarar för din ekonomi och det är din privatsak och så är det även med min. Slut på diskussionen."

Jag har en person i min närhet som säger: "och du då, du kan väl/har väl råd/borde kunna/är väl bara att... (valfri uppmaning), och så försöker hon säga åt mig hur jag borde göra.

Med henne säger jag bara "kan hända, men det är min ensak, jag vill inte ha instruktioner av dig."
Riktigt bra svar! Det ska jag ta till mig. *kopierar*
Men då är det inte bara jag som har såna här människor nära mig... Man blir oerhört trött
 
Ja som rubriken lyder. Det är så trist för det är en otroligt kapabel hästmänniska, snäll och go och hjälpsam. Men det började förut vid månadsslutet och nu är det igång redan idag, så hur många dagar från löning? Personen tigger pengar, skjuts, cigg, har inga pengar på mobilen och ska använda min mobil, osv. Jag märker ju att det försvinner hästgodis, salva, flugspray mm. Min utrustning används frekvent har jag märkt.
Jag har sagt nej ungefär varje dag i två månader och håller på att tappa förståndet. Är vuxen och bör kunna planera bättre kan man tycka. Allting är alla andras fel. Snabba cash, snabba lösningar.
Jag är en helt annan typ av person. Jag är eftertänksam, kritiskt tänkande och skulle aldrig vare sig låna pengar eller grejer av någon om det inte var på rent liv o död. Hen tar mobilen ur händerna på mig, säger skamlöst "harru tusen spänn å låna ut" och blir arg och ifrågasättande när jag säger NEJ. Jag säger alltså nej varenda gång.

Bomba på här med fraser som är mer effektiva än nej eller sätt att komma runt det här så jag kan vara i stallet i lugn och ro igen. Snälla.
EN sån hade jag blivit duktig ovän med! Fullständigt respektlös. Håller med tidigare inlägg, säg till på skarpen. Sen hade jag även tagit avstånd totalt.
 
Vad kan vara mer effektivt än "nej"? Ta hjälp från stallägaren. Om inte det funkar så rekommenderar jag att du flyttar för att komma ifrån situationen. Hur många är ni som håller till i stallet? Är det bara du som får frågorna om att låna ut pengar och prylar?
Jag tror jag är den enda som får frågorna eftersom det brukar vara vi i stallet samtidigt. Men det kan jag lätt ändra på! Pratade med stallägaren nyss och denne hade inte märkt något konstigt. Så beteendet är riktat mot mig. Rekommenderades sätta lås på skåpet, sadellås över sadeln och låsa in alla mina saker så får hon skaffa egna hädanefter...
 
Ja du det är som ett barn som inte får godis på ICA typ... "jamen din man då, han betalar väl åt dig så då har du cash?"

"Det har faktiskt du inte med att göra. Jag tänker inte diskutera mitt privatliv eller min ekonomi med dig."

Ärligt talat, jag hade blivit rasande på den människan förr eller senare. Jag hade låst in mina saker och sagt rent ut till personen att "Från och med nu vill jag inte att du pratar med mig om det handlar om att du vill ha pengar eller saker. Svaret är nej och jag menar allvar. Nu räcker det.". Jag hade dessutom tagit upp det med stallägaren. Om denne inte tagit tag i saken (ja, jag anser att det lite är stallägarens ansvar att göra det när någon i stallet tex tar/lånar andras utrustning utan lov..), så är det faktiskt fullt möjligt att jag börjat leta efter en annan ställplats.
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Skriver under ett anonymt nick men nu till mitt lilla problem. Är det jag det är fel på eller är det så att jag har rätt? Om du...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 529
Senast: Ariadne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp