Stallkängor med stålhätta

pimy

Trådstartare
Någon som har nåt tips på bra (och inte oöverkomligt dyra) stallkängor med stålhätta som är såpass smidiga att man kan rida i dem också. Både vinterfodrade och tunnare.

Sv: Stallkängor med stålhätta

jag har hööks jodhpurs med stålhätta sedan ett par år tillbaka. kostade runt 500:-. jag älskar dem!!!

Bluntstone är helt klart de bästa jag haft. Tyvärr har de blivit dyrare efter att de exponerats på TV. De finns både med och utan stålhätta. När jag jobbade heltid med hästar kunde jag ha mina året runt, på vintern var det bara på med ett par tjockare strumpor. Eftersom de inte är fodrade svettas man mindre och därmed fryser man också mindre om fötterna. Finns på Granngården.

/Timsetim

de låter ju kanon! ska kolla upp dem. Gillar mina graningestövlar just för att de inte är fodrade och därför funkar året om, så det här verkar ju vara ett bra alternativ!

nu har jag kikat lite på bilder på dessa kängor, men det är nog inte riktigt såna som jag tänkt mig ändå. Jag vill nog ha ett par med snörning, har rätt så "låga" fötter och såna skor som ej går att spänna åt/knyta glappar så jag får skavsår...
Nån som har nåra tips på stålhättekängor med snörning??

Jag har ett par oliver jorpushs (stavas det så) och absolut älskar dom. Jag har samma problem som du, långa smala fötter, men dom funkar alldeles utmärkt. På sommaren lägger jag bara i en sula och har jag short shaps på mig så är sulan onödig då skorna sitter bra på fötterna.

Mina gick på runt 800, en bra investering för mig i alla fall...

pimy skrev:
nu har jag kikat lite på bilder på dessa kängor, men det är nog inte riktigt såna som jag tänkt mig ändå. Jag vill nog ha ett par med snörning, har rätt så "låga" fötter och såna skor som ej går att spänna åt/knyta glappar så jag får skavsår...
Nån som har nåra tips på stålhättekängor med snörning??

Jag har smala fötter och har löst det genom att lägga i en sula som hjälper mig att fylla ut skon bättre.

/Timsetim

Mountainhorse har både med och utan stålhätta. Både jodhpur-modeller och kängor. Har också smala fötter och föredrar därför det sistnämnda.

Gillar MH för stålgelänken i sulan som gör dem superbekväma under ridning.

Utan att ha läst alla inlägg så säger jag Mountain Horse. de har både med och utan stålhätta, med snörning och jodhpurs. Superbra!

jag har hööks jodhpurs med stålhätta sedan ett par år tillbaka. kostade runt 500:-. jag älskar dem!!!

Samma här.

Jag har CRW Epsom jodhpurs (från hööks). Dom är helt okej! Inte så farligt dyra heller.
Om jag ska rida på ridbanan ute är de perfekt med ett par yllestrumpor - blir jättevarm om fötterna!

Jag har ett par läderkängor med stålhätta från Hööks (tror dom kostade 3-400, men dom kanske var på rea då, kommer itne ihåg) som går jättebra att rida i. Har även haft ridkängor med stålhätta från ett dyrare märke (tror det var typ Mountain Horse eller nåt liknande) som kostade 8-900 och de höll i 2½ år.. De från Hööks höll ett halvår-år bara. (daglig användning)

Mountain horse har ju ett par jodpuhr(stavas?). Med stålhätta. Har sånna själv, enkla att ta på och av också. Kostade nog nått runt 600-700kr? Minns inte riktigt.
Mina:
P2050002.jpg

Jag har Mountain Horse's stålhättejodphurs, bruna (såna som på Tjalfes bild). De är jätteksköna att både gå och rida i :) Kunde börja använda dessa direkt och gå en långpromenad, utan att få det minsta skoskav.
Kosta 700 kr cirka på Eko:-.

Mycket sköna och absolut helt vattentäta (så länge man inte doppar HELA foten förståss ;) ).
Har man i raggsockar så funkar dom som vinterskor med. Har mina året om.

Edit: Gammal tråd..

Jag har mountainhorse med stålhätta. Bekväma och bra! :D

jag gillar MountainHorse skor..
tror inte att det finns vinterskor med stålhätta dock. fast stålhätta på vintern är ju inte det bästa man kan ha precis :crazy:

Jag har ett par bruna från Kings dom har stålhätta vid tårna och lätta att rida med! Kostade kring 400-500 :)

Liknande trådar

Utrustning Tyglar är en sån där grej jag tycker är svårt att köpa online men jag önskar tips på vad jag ska kolla efter. Mina önskemål är främst...
Svar
12
· Visningar
554
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
428
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: jemeni
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
844

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Lysrör i akvarium slocknar

Hästrelaterat

Hästnyheter