Bukefalos 28 år!

Stallkatt flyttar in

_moa_

Trådstartare
Min 10-åriga katt som hittills i sitt liv endast bott ute i ett stall har idag flyttat in.
Nu när vår hund gick bort i somras fanns det möjlighet att ta hem katten. Han verkar dessutom ha fått atros (ska boka veterinär), därför vill jag inte ha honom ute i vinter.

Han är ganska orolig. Kryper fram, rädd för grejer, men verkar ändå finns trygghet i mig och ligger nu och halvslumrar i soffan jämte mig.

Kattlådan har jag satt honom i några gånger, nu borde han väl fatta vart den är? Någon olycka är inte hela världen dock. Han har gått på låda tidigare.

Men hur ska vi göra annars, hur länge ska han bo inne innan man vågar släppa ut honom så smått (han har flyttat 3km, stallet är inte här hemma alltså). Vi har isolerat vår inglasade balkong, så han kan vara där ifall han är ute då vi jobbar.

Behöver han ha gräs inne? Eller klätterställning?

Jag har lite ångest över att han ska gå ut, vi bor i utkanten av samhället. Reflexväst är en dålig ide på katt va?
Hoppas han ska förvandlas till en lat innekatt ja nu på ålderns höst, men sådan tur har jag väl inte.

Är det något mer man bör tänka på eller känna till? Har aldrig haft katt hemma och vill gärna göra det bästa för honom.
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Har inga jättebra råd men vi har tagit hand om en tidigare ute/stallkatt och har henne nu som innekatt, får bara gå ut i lina. I början ville hon ut hela tiden, rymde efter en dryg vecka. Hon hade flyttat ca 5 km och jag var helt övertygad om att hon skulle gå hem till stallet (över järnväg och motorväg) men efter några timmar kom hon tillbaka. Så jag tror att de lär sig ganska fort var de bor och var det finns god mat. Så skulle jag vara i din sits skulle jag släppa ut katten efter någon vecka och hoppas på det bästa, utekatter är ju riktigt duktiga på att ta hand om sig själva. Nu är vår Tessan en underbar katt som njuter av livet och älskar att ligga på vår trapp och mysa.

Har också sett att det finns reflexhalsband till katt, kanske kan vara något. Syns bättre än ingenting och hindrar ju inte katten (om det är en modell som går av om katten fastnar förstås)
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Några veckor brukar man nog säga att de ska vara inne och bo in sig vid flytt. Lat innekatt kan väl inte vara så pjåkigt pensionärsliv för en fd stallkatt? :D Men klätterställning hade jag kört på alla gånger.
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Kul och höra att fler tagit in stallkatter.
Trivs den som innekatt nu alltså?

Jag får smått ångest om han verkar vilja gå ut.
Vad gör egentligen katter inne? Han kan väl inte sova jämt?
Nu traskar han omkring och gnäller. Vill väl ut antar jag. Hela kvällen har han dock spenderat i soffan framför Hobbit :D

Är det en dålig idé att gå ut med honom i koppel? Gjorde det lite idag och han är vrålspänd, men vill samtidigt visa honom omgivningen.

Han har bara gått på lådan en gång sedan igår vid lunch, bör man börja bekymra sig?
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Gå ut varje dag i koppel så han lär sig omgivningarna. De är alltid superspända i början men det lättar. :)
Lådan behöver du nog inte riktigt tänka på, mina katter har alltid knipt en del första dagarna i nytt hem men sen släpper det där också.

Klösträd måste du ha! Speciellt om katten är van att vara ute och klättra i det mesta så måste den få utlopp för det inomhus. Ju fler klösställen för katten desto färre trasiga möbler får du!
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Vi har haft Tessan i 1 1/2 år nu och hon trivs verkligen här och det gjorde hon nog från början, men ut och gå i koppel fungerade inte alls förra sommaren, spänd och verkligen ogillade selen) men framåt hösten började hon gilla det och numera har vi henne i lina i trädgården när vi är ute och det fungerar jättebra. Är bara att ta fram selen så hoppar hon upp på stolen och vill ha den på sig så hon får gå ut.

Men en tidigare utekatt har ju ofta mycket energi och behöver leka av sig lite, leksaker var nog inte så intressanta men jaga snören fick hon inte nog av. Hon har nu också sällskap av en liten kattkille.

Jag skulle inte bli orolig om hon inte gått på lådan på några timmar, skulle nog om katten var ny försöka se till att lådan var helt ren så det inte är anledningen till att katten håller sig. Lycka till med nytillskottet hemma :)
 
Sv: Stallkatt flyttar in

00.30-04.30 anser kattskrället att sjunga är en bra ide.
Jag vet inte om han vill ut, eller bara är allmänt orolig. Hur hade ni gjort?
Han kommer om man ropar på honom. Vill kela men så fort man slutar traskar han vidare och skriker i högansky. Efter 04.30 lägger han sig på min mage och snarkar till det är dags att gå upp.
Är det bara att vänta ut honom?
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Detta är bara en tanke från min sida, med lite spinn från tråden, är katter verkligen nattdjur?

Jag tror, helt ovetenskapligt att katter tar efter vår tidsrytm. Är de utekatter/stallkatter tror jag det är mest naturligt att jaga nattetid/vara aktiva nattetid. Är de innekatter tror jag att det är mest naturligt att de sover när vi sover, dvs på natten. Innekatter kräver mer uppmärksamhet, mer lek, mer kel än utekatter eftersom de har en begränsad yta att vara på.

Jag tror att det lite tid för katten att ställa om. För ett antal år sedan ville stallkatten komma in. Det fick hon. Första åren ville hon vara ute mycket, men ju äldre hon blev desto mer ville hon vara inne i värmen. Sista åren gick hon aldrig ut vintertid. Detta var på landet i ett stort hus. Hon hade inte kattlucka, men vi släppte ut/släppte in henne när hon själv ville.

Jag tror att din katt är i en "omställningsfas" han är van att vara ute, jaga nattetid, röra på sig över obegränsad yta. Nu är han inne, det känns ovant för honom, han tyr sig till dig, men han har ännu inte förstått det här med att sova på nätterna, han är inställd på att jaga. Ett tips kan vara att leka med honom på kvällen innan du går och lägger dig så att han är lite trött. Välkomna honom i sängen när han skriker på natten. Säg, det är dags att sova nu, imorgon leker vi. Lek aldrig med honom nattetid, men ta upp honom i sängen och förklarar för honom att det är sovtid.

Katter är vanedjur, de är smarta, mycket smartare än vi tror. De är också egensinniga med mycket egen vilja. De vill vara till lags, men ibland förstår de inte vad de ska göra, vad det förväntas av dem. Lär dig läsa din katt. Förklara, gärna med ord, katter lyssnar på röst/tonläge, och beröm när han gör rätt. Glöm inte bort:

Det är katten som äger dig.
 
Sv: Stallkatt flyttar in

Vi tog in en stallkatt för ungefär 5 år sen. Han var då av okänd ålder då han följt med då jag tog över driften av stallet ca 5-7 år tidigare.

Vi tog in honom mitt i vintern då han fått ganska rejält med stryk av en grannkatt, han parkerade sig på sängen ganska direkt och sov mellan mig och sambon första natten med fyra nyfikna katter som försökte komma fram och undersöka honom så fort de fick chansen :)

De första dagarna spenderade han på sängen, han vart till och med serverad mat där :o. Men han smet iväg på lådan ibland tror jag för jag märkte inte av några olyckor, så duktig kisse vad jag vet hade han aldrig bott inne å gått på låda tidigare.

Tanken var väl från början att han bara skulle stanna hos oss tills han läkte ihop, men vi insåg ganska snart att vi gärna ville ha denna gentleman boende hos oss permanent och han i sin tur verkade inte ha nåt emot att bli pensionär. Så sina sista 4 år spenderade han som innekatt, den dagen han skulle avlivas åkte vi bort med honom till hans gamla hem och han fick strosa runt fritt en liten stund innan vi åkte till veterinären:cry:

saknar hon om fortfarande han var underbar, anledningen till att han togs bort var att han fick urinsten hela tiden vilket var väldigt plågsamt för honom. Och trots specialfoder efter konstens alla regler så kom dom bara tillbaks gång på gång.
 
Sv: Stallkatt flyttar in

I vårt stall har vår katt haft det helt tvärtom, dvs innekatt hela livet till stallkatt :p

Hon var totalt förskräckt vid att bli satt i ett stall med en massa konstiga dinosaurier som lät och luktade konstigt de första månaderna.
I två veckor hölls hon helt instängd i sadelkammaren för att senare få tillgång till stalldelen och till sist hela stallet/gå ut.
Det tog fortfarande ytterligare månader innan hon ens kunde se en häst utan att springa iväg. Nu kryper hon under magen på dem och är t o m så obrydd att hon dagligen nästan trampas på..

Så jag tror på att bara man ger dem tid så kommer dem tillrätta :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 558
Senast: Stereo
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 769
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp