Bukefalos 28 år!

ufot

Trådstartare
Jag har varit halvaktiv här på forumet under lång tid. Jag har haft katter tidigare som jag under tragiska omständigheter tvingades ta bort.

En sak som jag reagerat på är skillnaden mellan raskatter och huskatter. Eller snarare på skillnaden mellan innekatter och utekatter. Jag hoppas någon gång i framtiden kunna bo på hästgård och då "måste" jag skaffa katt, om inte annat för att hålla råttbeståndet på rimlig nivå. Denna katt kommer självklart att vara ute.

Jag är emot all form av buskavel. Jag anser att alla katter som är ute ska vara kastrerade. Jag anser att det vore lag på att kastarera alla hankatter som inte aktivt verkar i avel. Jag vill att alla avelsdjur ska testas, att kravet om X antal kullar per år ska hållas, att man inte ska para individer som är släkt med varandra osv.

Jag är emot att man låter katten vara ute i områden där det är mycket bilar, farliga saker osv. Jag skulle aldrig ha katten ute i Stockholms innerstad exempelvis.

Men, vad gör vi som vill ha katten utomhus, men inte stödja den oreglerade aveln? De flesta raskattuppfödare vill inte att deras katter ska vara ute. Jag kan på ett sätt förstå detta. Skaderisken ökar exempelvis. Jag håller helt och hållet med om att utekatter ska vara kastrerade, vill man ta kullar ska katten vara inne.

Men, åter till frågeställningen. Säg att jag skaffar gård och vill ha en utekatt. Hur gör jag? Jag vill att katten ska ha stamtavla, jag vill att föräldrarna ska vara testade, jag vill att de ska ha haft en bra hemmiljö, jag vill inte att de skiljs från mamman för tidigt, jag vill att den ska vara rumsren osv. Men var hittar jag denna katt utom hos raskattuppfödarna som inte vill att deras kattungar ska vara ute?

När jag säger utekatt menar jag självklart att katten ska kunna gå in och ut som den vill, ha mat och rent vatten, vara kastrerad och vaccinerad.
 
Sv: Stallkatt

Jag har samma funderingar eftersom jag vill köpa raskatt och absolut inte vill ha innekatt. Jag planerar att kontakta uppfödare av de raser jag är intresserad av och helt enkelt höra mig för. Berätta vad jag kan erbjuda, så är det upp till dom att neka eller sälja.

Har idag en huskatt som hittades övergiven i en papplåda när han var 8-10v gammal, men nästa katt ska ha stamtavla och "spårbar" hälsa.
 
Sv: Stallkatt

Det FINNS uppfödare som säljer även till utekattsfolk har själv en Bengal köpt av uppfödare med alla papper kastrerad och uppfödaren vet att jag har henne ute ( och inne) men det tog tid att hitta en uppfödare som ville sälja som utekatt. Själv anser jag att det är ett rikare kattliv att få komma och gå som man vill förutsatt att utemiljön är hyffsat bilfri och katten är kastrerad. men har förstått att de flesta anser att utekatt är lika med oansvarig kattägare som inte ids gå ut i koppel med katten...
 
Sv: Stallkatt

Kan du inte ta en katt från ett katthem? Då kan jag inte tycka att du stöttar buskaveln direkt.
 
Sv: Stallkatt

Min uppfattning är att de flesta raskattuppfödare (inkl. jag själv) som regel inte säljer katter som utekatter eftersom en utekatt för de flesta innebär att man låter katten gå ute i tätort. Sedan kan man göra undantag.

Jag skulle absolut kunna sälja en katt till säg en stallägare ute på landet där jag bedömer att utemiljön är rimligt säker förutsatt att stallägaren på alla sätt och vis är en vettig människa som jag tror kommer ta väl hand om katten.

Man måste nog vara övertydlig med hur katthållningen kommer se ut och hur gården ligger till.
 
Sv: Stallkatt

Borde inte samma sak gälla för katt som för till exempel häst? Att när katten väl är såld så har inte uppfödaren nånting att säga till om.
 
Sv: Stallkatt

Borde inte samma sak gälla för katt som för till exempel häst? Att när katten väl är såld så har inte uppfödaren nånting att säga till om.

Självklart är det så, men man bör ju ändå vara överens innan köpet genomförs. Vill man ha möjlighet att köpa fler raskatter bör man vara hederlig och hålla vad man lovat. Bad news travel fast och uppfödare tenderar att ha långt minne.
 
Sv: Stallkatt

Omplaceringskatt, katthemskatt kanske? De är ju märkta och kastrerade och man stöttar ingen "nytillverkning". Det finns ju många katter som inte trivs i sin nuvarande miljö, ras eller ej, och som vill komma ut på landet som ensamkatt.

Ärligt talat känner jag att stamtavla kan kvitta, men märkning och kastrering är viktigt.


Jag tror att det finns uppfödare som är oroliga att man inte kommer ta hand om katten ordentligt, lite som en del gör med sina ladugårdskatter (tyvärr finns det ju sånt folk). Men om man kontaktar säljaren och är seriös, då kanske man får ett ja till slut.
 
Sv: Stallkatt

-Om du kan tänka dig en katthemskatt så fråga gärna efter någon som har levt vildkattsliv länge innan den kom dit, men som ändå inte var i dåligt skick. För det tyder på att den är en duktig jägare. Om du kan tänka dig två katter så kan dom ju se om den gillar någon av de andra katterna på hemmet.
 
Sv: Stallkatt

Som flera innan mig nämnt så kom jag snabbt tänka på katthemmen, jag brukar då och då gå in på deras sidor och tråna :p Och jag har sett en hel del som gärna vill få gå ute, t.o.m kanske är bra råttjägare. Jag tycker personligen att det är stor skillnad på att stödja buskavel och rädda en katt från ett katthem :)

Fast om du vill ha en kattunge så är det en annan sak.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 272
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 339
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp