karamelldrottningen

Trådstartare
Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är knappt ute under höst och vinter.

Men funderar hur det skulle funka rent praktiskt. Det var ju praktiskt innan när grannens katter var ofta här men nu fick en av de bästa jägarna tas bort.
Och det märks faktiskt redan. Ett täcke som någon jäkel gnagt på!
Har satt ut fällor. Fångat några men oftast går de igen utan fångst :crazy:

Funderar därför på stallkatt. Tycker också det är väldigt mysigt. Men är det ett bra liv då för en katt? Jag är lite rädd att jag blir blödig och ska ta in den och det är tveksamt också vad Jinns skulle säga om det. Därför tänkte jag sadelkammaren. Plus hela stalldelen och omgivningarna.

Tänkte om jag ta mig an någon katt en eller två stycket (tex syskon) som är vana vid uteliv. Kanske föddes utomhus och som ingen vill ha? Och som jag mfl kan ge ett gott liv. Eller måste man ha dem i bostadshuset?

Lite funderingar mest.
 
Man måste inte ha dem inne men de måste ha någonstans att gå in :) har du en uppvärmd sadelkammaren du kan ha kattlucka till räcker det nog gott.
Jag har också en grannkatt kring mitt stall och håller med om att det är trevligt.
 
Såklart du kan ha stallkatt!
Jag ser ofta annonser på hemlösa /oönskade katter som av olika anledningar inte går att ha inne (kissar på fel plats, trivs inte etc). Ett liv som kastrerad stallkatt hos en ansvarsfull ägare måste ju vara drömmen för en sådan (eller två 😉)
 
Katten måste ju ha uppvärmt utrymme men om sadelkammaren är lämplig tål att tänkas på. Har du allt i garderober så absolut men annars är katter otroligt bra på att förstöra sadlar och annat ömtåligt.

Jag ser det som bäst om katten vill gå ut och in. Jag kan ha en helt annan koll än om katten enbart är i stallet. När jag hade rena stallkatter som inte ville gå in hade jag en box för dem där de hade ett uppvärmt utrymme (och mat, vatten och låda). Ofta låg de allihop i en hög under grislampan.

Prata med katthem. De har ibland katter som inte vill vara inne och de kan vara svåra att hitta hem åt som är bra på riktigt.
 
Grislampa är kanon, det och ett renskinn.
Sen måste finna någon ansvarig som ser till att katten får mat och den vård den behöver.
Alla i stallet skall tycka det är bra.
Korthårig välpälsad rejäl katt.
Men det flesta katter vill ha ett innehem att komma till.
Det ska man vara medveten om och då talar jag om egen erfarenhet.
Man kan ta hand om en katt och man sköter den så ok.
 
Grislampa är kanon, det och ett renskinn.
Sen måste finna någon ansvarig som ser till att katten får mat och den vård den behöver.
Alla i stallet skall tycka det är bra.
Korthårig välpälsad rejäl katt.
Men det flesta katter vill ha ett innehem att komma till.
Det ska man vara medveten om och då talar jag om egen erfarenhet.
Man kan ta hand om en katt och man sköter den så ok.
Hur menar du att alla i stallet ska tycka det är bra? Hästarna?

Får fundera lite till. Men jäklar vad de har förökat sig. Börjar nästan tro det rör sig om råttor och då lär inte katter hjälpa heller :(
Ska beställa ännu fler fällor hade imorse lite panik när någon gnagt en burk i hårdplast och gottat i sig massor av innehållet :rage:
 
Hur menar du att alla i stallet ska tycka det är bra? Hästarna?

Får fundera lite till. Men jäklar vad de har förökat sig. Börjar nästan tro det rör sig om råttor och då lär inte katter hjälpa heller :(
Ska beställa ännu fler fällor hade imorse lite panik när någon gnagt en burk i hårdplast och gottat i sig massor av innehållet :rage:
Ursäkta min okunnighet, men är det bara möss som är rädda för kattdoft/urin?

Tror för övrigt @orientalkatten menade ev. andra personer/inackorderade, men du hade väl eget stall (utan annat folk) och jag tror inte hästarna kommer klaga :)
 
Ursäkta min okunnighet, men är det bara möss som är rädda för kattdoft/urin?

Tror för övrigt @orientalkatten menade ev. andra personer/inackorderade, men du hade väl eget stall (utan annat folk) och jag tror inte hästarna kommer klaga :)
Vet inte men råttor känns som en miljard gånger värre! Min egen katt skulle ju aldrig våga närma sig en sådan 😨

Det är ett gäng inackorderingar men de behöver ju inte göra något. Är jag som i så fall tar hand om katterna såklart :)

Edit: tror jag nämt till en person att jag funderade på katt i stallet men det var mer spånande. Vet ju inte riktigt själv vad jag tycker 😅
 
Hur menar du att alla i stallet ska tycka det är bra? Hästarna?

Får fundera lite till. Men jäklar vad de har förökat sig. Börjar nästan tro det rör sig om råttor och då lär inte katter hjälpa heller :(
Ska beställa ännu fler fällor hade imorse lite panik när någon gnagt en burk i hårdplast och gottat i sig massor av innehållet :rage:
Alla som är i stallet bör informeras om vad som gäller.Inte ok att låta hundar jaga katterna, slå eller sparka. Talar av egen erfarenhet
 
Men jag undrar om råttorna/mössen vet om att jag installerat nya fällor. Inte en skymt av någonting!
:crazy:
Verkligen märkligt. Smarta djur det där :cautious:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 491
Senast: beda
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp