Stallkatten

Asko

Trådstartare
Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna mig till rätt tråd annars.

Detta är bara (än så länge) teoretiskt då det finns fortfarande många katter som föds varje år hemlösa eller i bondgårdar som kan bli stallkatter. Men jag funderar på om dessa räddningsorganisationer skulle lyckas med sitt arbete och att kastrering blir så vanligt att även vanliga bönder kastrerar sina katter etc., att det leder till en kraftig minskning av dessa katter. Vilket är ju positivt såklart.

Men jag funderar då rent teoretiskt på det arbete som katten kom att bli vår huskatt för, dvs musjägare, det kommer väl att finnas kvar och behov av. Kommer man då köpa raskatter istället? Tror ni att det finns redan idag raser som är utmärkta för dessa liv som stallkatter? Fast en del uppfödare vill ju inte sälja till utomhusliv. Skulle man behöva utveckla en slags arbetande katt?
 
De allra flesta katter oavsett ras är duktiga jägare så något särskilt behov av en arbetande kattras kan jag inte se. Däremot borde väl europén vara ett ypperligt alternativ för den som vill ha en ”klassisk bondkatt”. Den är ju nämligen ett försök att bevara den klassiska huskatten och det mönstras fortfarande in huskatter i stamboken.

Många uppfödare har inga problem att sälja kastrerade katter till ett utekattsliv i en rimligt säker miljö och det är väl just det där med säker miljö som ofta är problemet.
 
De allra flesta katter oavsett ras är duktiga jägare så något särskilt behov av en arbetande kattras kan jag inte se. Däremot borde väl europén vara ett ypperligt alternativ för den som vill ha en ”klassisk bondkatt”. Den är ju nämligen ett försök att bevara den klassiska huskatten och det mönstras fortfarande in huskatter i stamboken.

Många uppfödare har inga problem att sälja kastrerade katter till ett utekattsliv i en rimligt säker miljö och det är väl just det där med säker miljö som ofta är problemet.
Åh jag visste inte att man fortfarande mönstrade in huskatter i stamboken hos europén, det låter intressant!
 
Hos burman utparar man med thailändska gatukatter, amerikanska burmor liksom med andra raser som Bombay tex. Megara har haft en kull och det är med en fransk Bombay reggad i Sverige som en burma rx - viket även Megaras ungar är. Vet inte i vilket led de blir 'rena' burmor igen, @Sol du kanske vet? Förhoppningsvis går någon av hennes avkomlingar i avel för att få in lite nytt blod, även om Bombay ursprungligen skapades genom att korsa burmor med amerikanska korthåriga katter. Jag tror att den amerikanska burman har stängt sina avelsbok tyvärr eftersom inavel är ett problem bland burmor som resulterat i hälsoproblem hos vissa brittiska/europeiska burmor vi har i Sverige.

1589761719585.png


Bombaykatter

http://burmaklubben.com/om-burman/outcross/
 
Hos burman utparar man med thailändska gatukatter, amerikanska burmor liksom med andra raser som Bombay tex. Megara har haft en kull och det är med en fransk Bombay reggad i Sverige som en burma rx - viket även Megaras ungar är. Vet inte i vilket led de blir 'rena' burmor igen, @Sol du kanske vet?

De får LO-stamtavlor när det främmande inslaget inte längre syns i stamtavlan dvs femte generationen räknas som ”rena” burmor.
 
Jag har svårt att se att det skulle hända att alla katter kastreras eller att det bara skulle finnas raskatter kvar.. Men kanske skulle det kunna bli mer som med hundarna - finns ju gott om folk som tillverkar blandraser planerat. Även idag är det ju många som har huskatter som gör planerade uppehåll med kattens p-piller när de vill ha kattungar.
 
Tänker att vilken ras som helst skulle funka som stallkatt egentligen, förutom nakenkatterna då.
Sparky hade nog utrotat varenda mus, råtta och fågel på en mils avstånd på sommaren, och på vintern hade hon surat i sadelkammaren för att det är kallt ute :D:nailbiting:

Men tror att vissa raser kanske skulle vara att föredra? Typ inte långhåriga för då måste man greja med pälsen för att undvika tovor, robusta, inte frusna, och lätta att ha att göra med rent allmänt. Man vill väl inte hålla på och greja för mycket med stallkatter utan de ska sköta sig själva i princip.
 
Man skulle kunna se mer till individ än ras i det läget. Dvs välja vuxna individer med beprövad jaktförmåga.

Dock tror jag inte någonsin bondkatt parandet helt dör ut. Det skulle hållas fertila honor och tas en kull råttjägare och säljas osv.

Jag vet två stall som har siames som stall katt och som klipper allt som rör sig. Kylan är inga problem vad det verkar då de har uppvärmt utrymme.
 
Man skulle kunna se mer till individ än ras i det läget. Dvs välja vuxna individer med beprövad jaktförmåga.

Dock tror jag inte någonsin bondkatt parandet helt dör ut. Det skulle hållas fertila honor och tas en kull råttjägare och säljas osv.

Jag vet två stall som har siames som stall katt och som klipper allt som rör sig. Kylan är inga problem vad det verkar då de har uppvärmt utrymme.
Det var lite det där med beprövad förmåga som jag tänkte på, steget därifrån till avla på såna individer är inte så långt tänker jag. Men om skillnaden mellan en sådan katt och "vanlig" katt inte är så stor så rinner det nog ut i sanden. Och behöver man ens en väldigt duktig musjägare rent allmänt? Tänker mig en katt som kräver typ träning för att må bra om det skulle visa sig inte vara så mycket möss 😅 eller fångar alltmer fåglar istället :cautious:
 
Lite läckert att höra om raskatter som stallkatter dock, det är inte så vanligt tänker jag mig 😍
 
Min brors katt som var en påstådd halvbengal var helt fenomenal på att jaga fåglar, han sprang i princip ner lika snabbt som han klättrade upp (och han var en blixt) men var totalt ointresserad av sorkarna och mössen. Min bror som är en stor fågelskådare/älskare satte på honom ett halsband med pingla för att stoppa honom fånga så många. Så fort bror åkte så tog jag av det, rent plågeri med en pingla på en katt som har tiodubbelt så känslig hörsel som vi människor.
 
Beteenden som jakt är nog inget man avlar bort i första taget. Det är ju en medfödd instinkt. Sen att olika individer jagar olika bra är ju inget konstigt.
 
Vi har en renrasig Maine Coon med stamtavla o ”allt”. Hon är i och för sig ingen stallkatt då vi inte har stall, men fri tillgång till att gå ut. Hon jagar både möss och fåglar med glädje! Så hon skulle absolut fungera som stallkatt, dock uppskattar hon att sova i sängen om natten.
Kvällsmaten för nån vecka sen ;)
E7328A9C-41CD-4D6E-982C-339AD8AF4EDF.jpeg
 
Jag tror inte att scenariot att bondkatten dör ut skulle inträffa men om så skulle andra katter kunna fånga lika bra. Även bondkatter är olika bra jägare. Min nuvarande bondkatt är en riktigt duktig jägare. Hon håller mer rent från möss både ute och inne än när vi hade ett helt gäng tidigare hemlösa bondkatter i stallet och tre innekatter. Två av innekatterna (båda bondkatter och de fick gå ut men gjorde det sällan) var av den typen av katt som möjligtvis kunde tänka sig att ta musen om den sprang förbi dem men inte annars och lika ofta fick den fortsätta springa utan att de ens rörde en muskel. Att gå på musjakt så som min nuvarande katt gör skulle de aldrig komma på tanken att göra.

Vår maincoon var expert på att ta råttor men struntade helt i möss. Han var en bjässe, 10-12 kilo muskler och han slog råttor som en björn slår sina byten med ramen. Hans favoritplats var utanför sädesmagasinet där han satt och väntade på råttorna och slog dem så snart de sprang ut.
 
Det som förbisetts i tråden hittills angående "katter som musjägare", är moderns uppfostran av ungarna.

Visst är jakten en medfödd förmåga, men en bra mamma tränar ungarna på de förmågor som är viktigta för både överlevnad och för att hitta vild föda.

Kattmammor som är duktiga jägare i (lantlig) utomhusmiljö, tar med ungarna ut på expeditioner för att jaga, t.ex. tränar dem i hur man letar efter sork och att sitta stilla och vänta vid sorkhålet. Visar ungarna var det finns möss, och lär dem att äta dessa.

Den duktiga kattmamman lär ungarna vad som är ätligt, hur man klättrar både uppåt och nedåt på en trädstam, och att "navigera" så att man inte går vilse...

Katter som inte fått hjälp av mamma som ungar kan visserligen också bli bra jägare, men katter som fostrats av mamma, har mindre uppförsbacke.
 
Det som förbisetts i tråden hittills angående "katter som musjägare", är moderns uppfostran av ungarna.

Visst är jakten en medfödd förmåga, men en bra mamma tränar ungarna på de förmågor som är viktigta för både överlevnad och för att hitta vild föda.

Kattmammor som är duktiga jägare i (lantlig) utomhusmiljö, tar med ungarna ut på expeditioner för att jaga, t.ex. tränar dem i hur man letar efter sork och att sitta stilla och vänta vid sorkhålet. Visar ungarna var det finns möss, och lär dem att äta dessa.

Den duktiga kattmamman lär ungarna vad som är ätligt, hur man klättrar både uppåt och nedåt på en trädstam, och att "navigera" så att man inte går vilse...

Katter som inte fått hjälp av mamma som ungar kan visserligen också bli bra jägare, men katter som fostrats av mamma, har mindre uppförsbacke.

Ingen har väl påstått annat? Kattungar ska växa upp med sin mamma och med sina syskon.

Om träning på levande byten tillsammans med mamman har någon signifikant betydelse tror jag är svårt att svara på. Har aldrig sett någon sådan forskning. Den forskning jag hittat som berört jakt handlar mer om ”stora katter tar större byten”och ”benägenhet att jaga råttor är genetiskt betingad”. Den sista slutsatsen torde innebära att man studerat kattungar som inte växt upp med sina föräldrar. Har du någon forskning som stödjer att jagande morsor får bättre jägarungar än andra löser jag den dock gärna.

De flesta katter är bra jägare oavsett om de växt upp med en jagande mamma eller inte. Att jaga är en djup instinkt hos katter och det är inte något människan försökt försvaga.
 
Ingen av mina stallkatter har levt längre än 12 v med sin mamma. De flesta kortare. Det tycks inte påverkat. Det tycks heller inte påverkat jakten om de är uppvuxna ute eller inne. Utan det som styr verkar helt vara jaktlust. Hög jaktlust skapar duktiga jägare, helt enkelt för de vill jaga och därför tränar idogt och blir skickliga. De med låg jaktlust blir inte lika skickliga.

Så jag motsäger inte det finns en fördel lära sig jaga av mammakatt, men jag tror inte det är så väldigt mycket uppförsbacke för de självlärda om de bara har rätt inställning till jakt.

Fö så den absolut sämsta jägare jag haft hade en mästerjägare till mamma. Men ungen var helt ointresserad av annat än äta mat, sola och skutta efter fjärilar (inte ta dem). Han skulle troligen gärna haft en mus som husdjur. Han jagade inte leksaker eller annat heller så problemet var nog där. Jaktinstinkten fanns inte och då hjälpte det nog inte om han tränats av mamma hela livet.

Jag ser det lite som med vakt hos hundar. Vissa hundar saknar helt vakt även om de är ras som ska ha vakt. De går inte riktigt lära vakta, de bryr sig inte. Medan en hund med vaktinstinkt kan tränas upp (eller dämpas om man vill, med träning.)

Dock har ju de allra allra flesta katter jaktinstinkt. Tom raskatter sen generationers generationer.
 
Sedan ska man inte glömma att i princip alla raskatter var bondkatter från början. Det hörs bara på rasnamnet. British shorthair, Burma, egyptisk mau, russian blue, siames, abyssiner, maine coon, norsk skogkatt osv. Huskatter likt europé som avlats fram från lokala bondkatter från början och förädlats. De flesta raskatter har kvar jägarinstinkten sedan varierar den naturligtvis mycket individuellt.

Raggdolls avlades fram med ett särskilt lynne och humör i åtanke så de är lite speciella. Åt andra hållet är hybrider som bengal och savannah som har riktiga vildkattsarter nära i stamtavlan och det märks på deras jaktförmåga och temperament i allmänhet.
 
Sedan ska man inte glömma att i princip alla raskatter var bondkatter från början. Det hörs bara på rasnamnet. British shorthair, Burma, egyptisk mau, russian blue, siames, abyssiner, maine coon, norsk skogkatt osv. Huskatter likt europé som avlats fram från lokala bondkatter från början och förädlats. De flesta raskatter har kvar jägarinstinkten sedan varierar den naturligtvis mycket individuellt.

Raggdolls avlades fram med ett särskilt lynne och humör i åtanke så de är lite speciella. Åt andra hållet är hybrider som bengal och savannah som har riktiga vildkattsarter nära i stamtavlan och det märks på deras jaktförmåga och temperament i allmänhet.

Fast ragdoll är ju en av de raser som har "bondkatter" på väldigt nära håll i stamtavlan. Och vänlig och tolrrant samt jaktinstinkt behöver inte vara någon motsägelse. Det finns en hel del ragdolls med jakt. Sen hur skickliga de är eller inte är kan ju vara en helt annan sak

Jag vet inte om min skulle jaga och ta möss, men hon har helt klart rätt hög instinkt att jaga och fånga rörliga objekt. Så inte alla omöjligt hon skulle funka som jägare. Dock med den pälsen helt värdelös i utemiljö.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 855
Senast: kryddelydd
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 310
Senast: Jenka
·
S
Övr. Katt I stallet jag står finns 4 honkatter (varav 1 steriliserad) 1 hankatt (steriliserad) samt två hankatter(icke kastrerade som kommer o...
Svar
11
· Visningar
2 035
Senast: Sandra78
·
Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 933
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp