Stallkläder till halvintresserad sambo?

miniola

Trådstartare
Hej!
Min sambo har börjat följa med mer och mer till stallet och han har börjat hinta att han inte har några stallkläder. Vart kan man köpa stallskor, ev. hjälm och lite tjockare jacka åtminstone till herr i bra prisklass? Hjälm stl 61-62, skor stl 63 och annars XL. Tycker mycket av herrutbudet på nätet är märkesutrustning till höga priser och det är inte riktigt vad jag är ute efter, med risk att det är ett kortvarigt nyfunnet intresse som mestadels består av att mata hästen med diverse godsaker. ;)
 
Hej!
Min sambo har börjat följa med mer och mer till stallet och han har börjat hinta att han inte har några stallkläder. Vart kan man köpa stallskor, ev. hjälm och lite tjockare jacka åtminstone till herr i bra prisklass? Hjälm stl 61-62, skor stl 63 och annars XL. Tycker mycket av herrutbudet på nätet är märkesutrustning till höga priser och det är inte riktigt vad jag är ute efter, med risk att det är ett kortvarigt nyfunnet intresse som mestadels består av att mata hästen med diverse godsaker. ;)

Har du kollat i affären som börjar på H och slutar på s?

Där hade de allt du efterfrågade (med undantag på att jag kollade på skostorlek 43 och inte 63)
 
Tänker att det väl egentligen inte behövs speciella stallkläder till det, utan att han kan hitta sådant i vilken affär som helst, typ sportaffär kanske? Annars t ex H***s.
 
Arbetsjacka, gärna med reflex, passar utmärkt i stallet. Ordentliga skor med stålhätta. Typ Blåkläder osv, mycket lättare att hitta i herrstorlek än damstorlek oftast. Jag hade börjat på Jula.

Hjälm från Hööks, de har billigare varianter i även herrstorlek.

Jag brukar ha med maken ibland och det viktigaste för honom är ordentliga skor och en jacka som bara används i stallet, bara så att hans vanliga inte blir hästig. Så utgå från vad han brukar ha annars!
 
Jag vet inte om han gillar flanell skjortar och sådant? Min sambo är en riktigt flanell tomte, typ skogshuggare stilen :rofl:

Vet våran lokala byggaffär tex har en jakt session, där kan man hitta många bra "utomhus" kläder, typ 1 par bra outdoor byxor, en tjocktröja, med ett par riktigt bra kängor. Tycker såna kläder funkar bra till stall också. Lager 157 har billiga outdoorkläder tex, inte tjockaste grejorna, men kanske kan vara bra till en början?
 
Tänker också att friluftskläder eller sportkläder är bra. Viktigaste för någon som bara är sällskap är ju att hålla värmen 😊

Hjälm finns ju typ överallt. Hööks har några billigare modeller.
 
Hööks, Börjes. Kan finnas begagnat på vissa ställen, t ex Karins Hästshop (där köpte maken sin säkerhetsväst). Engelsons grejer funkar bra i stall. Gekås har inte specifikt ridkläder för herr, men däremot skor, hjälmar och sådant.
 
Hjälm finns lite här o där. Vi köpte vår på gekås.
Ridbyxor köpte jag på Börjes, dock vägrar han använda dom utan har ett par fritidsbyxor.
Skor har han ett par skor med lite klack som han redan hade.
 

Bifogade filer

  • E3F29772-E0B7-453D-BDFD-9932761636B0.jpeg
    E3F29772-E0B7-453D-BDFD-9932761636B0.jpeg
    146,4 KB · Visningar: 96
Min sambo har muckboots när han är med i stallet, sköna och vattentäta.
Fritidsbyxor, revolution race är favoritmärket, jag har samma när jag inte rider.
Sen har jag köpt klubbkläder åt honom, ska han vara med kan han gott få göra lite reklam för klubben samtidigt 😁
Har en hoodie, en fleecetröja, en softshelljacka och en lättviktsjacka.
 
Jag rekommenderar arbetskläder, funktionella kläder som tål slitage Ull*red Lantm*n tex kan man göra riktiga fynd hos.
 
Tack för tips! Ska definitivt kolla in Jula. Engelssons storlekar på jackor kände jag inte igen riktigt men löser ju sig lätt med en googling, haha. :up:
 
Hjälm är väl egentligen viktigast. Just att en som vuxen nybörjare får göra saker som annars nybörjare inte gör och ooops så hamnar dom på fel ställe.
 
Engelssons är bra! Kolla även Ullared Lantmän. De har superbra varseljackor och skyddskängorna som heter Steelite är lika bra som Blundstones men kostar bara 500 typ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp