Stallmatta, tips på bra och prisvärd?

Som en som faktiskt har stallmatta så kan jag lägga in att det absolut inte skulle underlätta för dig angående kisset. Tvärtom.

Att ta ut mattan och spola av varje dag, eller ens en gång i veckan, är inte aktuellt. Dom är JÄTTETUNGA (även dom i bitar som jag har). Och tar du bort den hamnar spån under, även om du sopar runtom jag lovar, och då blir det fel när du lägger tillbaka den.

Det som kanske skulle hjälpa dig är stalosan. Men jag hade också bytt stall.
@Twihard
Jag har stallmattor i stallgången tunna billiga men tunga är de och inga man flyttar på mer än nödvändigt dvs max en gång året
 
En permanentbädd som är gjord enligt konstens alla regler ska väl vara det som absorberar amoniak allra bäst. Då är man ju inte där och rör om i kisset så att amoniak frigörs i luften. Sämst är ju att ha lite spån som blir blött igenom och som man gräver runt i varje dag.
Ja det har jag försökt berätta. Så hade vi på mitt jobb. Och mitt sto hade det förra vintern och våren inför fölbädden, luktade inget då. Känner inget nu heller i och för sig men det var ju skönast för henne.
Får ni ha torv? Isåfall hade jag köpt det och lagt i botten istället för spån. Det gör dels att det inte luktar och dels suger det upp många gånger bättre än spån. Bäst är såklart torvbädd men får ni inte ha bädd så är ändå torv ett bra val. Tycker hon trots det att det luktar och är blött i boxen så vill hon bli av med sina hyresgäster men kan inte säga det rakt ut utan beter sig som ett svin mot er istället.
Nej vi får inte ha torv då det anses damma för mycket.

Som en som faktiskt har stallmatta så kan jag lägga in att det absolut inte skulle underlätta för dig angående kisset. Tvärtom.

Att ta ut mattan och spola av varje dag, eller ens en gång i veckan, är inte aktuellt. Dom är JÄTTETUNGA (även dom i bitar som jag har). Och tar du bort den hamnar spån under, även om du sopar runtom jag lovar, och då blir det fel när du lägger tillbaka den.

Det som kanske skulle hjälpa dig är stalosan. Men jag hade också bytt stall.
De stod med stalosan förr men inte nu längre för de ansåg inte det behövdes och att de inte styr över sådana utgifter på sin anläggning. :/
 
Ja det har jag försökt berätta. Så hade vi på mitt jobb. Och mitt sto hade det förra vintern och våren inför fölbädden, luktade inget då. Känner inget nu heller i och för sig men det var ju skönast för henne.

Nej vi får inte ha torv då det anses damma för mycket.


De stod med stalosan förr men inte nu längre för de ansåg inte det behövdes och att de inte styr över sådana utgifter på sin anläggning. :/

Stalosan kostar ca 250 kr / 15 kg. Jag har använt ungefär en halv påse kanske på lite mer än ett halvår. Och jag har två hästar.
 
Säger som övriga, en omöjlig ekvation. Det blir ju bara värre av att hålla på att spola, betongen blir ju vattenmättad. För att inte tala om vilken usel stallmiljö med så mycket fukt - jag hade flyttat på studs.

Bästa tycker jag fortfarande är en bädd. En rätt anlagd bädd. Vi hade en vändpelle som fick ha annan häst att anlägga bädden, sedan flytta in när bädden låg på plats. Men vintertid tycker jag det är oslagbart med en rejäl och värmande bädd, toppad med ordentligt med rent strö.

Sedan är det inte så roligt att mocka ut på vårkanten när den är bränd och fin, men det är en annan diskussion.
 
Jag vet. Saken är den att det är stallägaren som klagar på oss hyresgäster. Att vi inte mockar ur allt kiss och att det luktar och är blött. Vi gör allt vi kan (vi får inte ha bädd). Jag har spån och halm och tar ut allt varje dag, sopar rent betongen så gott det går och lägger in det som var rent i boxen igen. Men det räcker inte så stallägaren går runt och vänder runt våra boxar för att bevisa att det inte är torrt. Vi kontrar med att vi inte kan sopa betongen torr utan det spån vi lägger in igen suger ju upp fukten som är kvar och blir såklart då fuktig i sin tur. Det finns inget avlopp i boxarna eller så utan helt plant så får man sopa ut i en ränna utanför (men det är ju fukt i golvet, inget som flyter ovanpå).
Är det lukten stallägaren klagar på trots att ni mockar noga så är ventilationen i stallet för dåligt!
 
Byt stall. Så där kan du inte ha det. Ångest. 😥

Stallägaren gör det omöjligt för er att trivas och leva upp till dennes förväntningar.

Jag mår dåligt bara av att läsa om det hela. Du vill så väl och funderar dessutom på en lösning på din bekostnad (dessa mattor är dyra och tunga), och kraven är helt orimliga.

För din egen skull, hitta annan stallplats.
 
Hur förvaras kraftfoder/mineraler/annat i säckar i stallet? Ingår allt som alla hästar behöver i stallhyran, eller tar ägarna med sig en hink hemifrån (med foder i) varje dag? Fine att grejerna inte ska stå på golvet och fine att de ska stå på anvisad plats så att det inte blir rörigt osv. Men det måste väl finnas en plats för en säck? Inte sjutton förvaras kraftfoder i sadelkammaren (det är ju en rätt usel idé isf, i mina ögon. Jag skulle aldrig ha foder intill min sadel.) ? Jeez.
 
Jag hade spån - inte bädd - i sista stallet (stod där i en handfull år). Jag är känslig för ammoniak, och mockade väldigt noga. Ut med allt bajs och allt nedkissat spån, och hade mycket strö i boxen. Jag vågar påstå att det inte luktade i min hästs box, knappt alls. Men självklart blev golvet lite fuktigt (betongen fick en mörkare fläck) precis där hästen kissat. Jag tömde boxen helt när hästen avlivades och jag skulle lämna stallet - golvet var helt fräscht under ströet (inte så att jag hade slickat på det, men varken blött eller skadat på nåt sätt). Vad skulle vara så farligt med en lite fuktig fläck? Om det luktar urin i stallet så är det ju ett problem, men att golvet inte är snustorrt? Ska det vara ett problem så kan en ju inte ta in en blöt häst heller, eller låta häst stå på gången på vintern när snö etc tinar ur hovarna och blöter ner.. O_o
 
Hur förvaras kraftfoder/mineraler/annat i säckar i stallet? Ingår allt som alla hästar behöver i stallhyran, eller tar ägarna med sig en hink hemifrån (med foder i) varje dag? Fine att grejerna inte ska stå på golvet och fine att de ska stå på anvisad plats så att det inte blir rörigt osv. Men det måste väl finnas en plats för en säck? Inte sjutton förvaras kraftfoder i sadelkammaren (det är ju en rätt usel idé isf, i mina ögon. Jag skulle aldrig ha foder intill min sadel.) ? Jeez.
Det är en kombinerad sadelkammare och kraftfoderrum, typ 2 rum bakom samma dörr. Kraftfoder förvaras i plastlådor från ikea.
 
Det är en kombinerad sadelkammare och kraftfoderrum, typ 2 rum bakom samma dörr. Kraftfoder förvaras i plastlådor från ikea.

Okej. Om ni i stallet fixar en sån plastlåda - en likadan/snarlik som passar med övriga osv - och märker upp den stort och tydligt och bra, får/kan ni då inte förvara den bland övriga (om den nu inte får stå där ströet förvaras, vilket iofs hade varit mer logiskt..oh well.) ? Med kalk i till era boxar.

Annars såg jag nu att Stalosan finns som hink (8kg) på Granngården. Typ som en fyrkantig mineralhink, tänker jag. Det kanske är mer görbart om utrymmet är en bristvara?

Jag hoppas att det löser sig till sommaren för dig, så att du kan flytta därifrån.
 
Okej. Om ni i stallet fixar en sån plastlåda - en likadan/snarlik som passar med övriga osv - och märker upp den stort och tydligt och bra, får/kan ni då inte förvara den bland övriga (om den nu inte får stå där ströet förvaras, vilket iofs hade varit mer logiskt..oh well.) ? Med kalk i till era boxar.

Annars såg jag nu att Stalosan finns som hink (8kg) på Granngården. Typ som en fyrkantig mineralhink, tänker jag. Det kanske är mer görbart om utrymmet är en bristvara?

Jag hoppas att det löser sig till sommaren för dig, så att du kan flytta därifrån.
Tack för tips, ska se över det
 
Jag skulle behöva köpa en stallmatta till min hästs box för att lättare hålla den ren. Stallägaren anser att det blir för mycket kiss kvar i boxen trots nytt spån och halm varje dag, men betongen hinner ju inte torka. Det är en shettis med föl som är försiktig i boxen men en matta jag kan spola av varje dag tänkte jag. Har sett att de är rätt dyra och tänkte ni kanske har tips på smidiga lösningar?
Måste tyvärr hålla med många andra här, jag hade bytt stall omgående.
Din stallägare är bara larvig, det går inte att få betongen helt torr, bara på ett par timmar.
Men vad var det du skrev, måste du ha spån i botten och får själv betala spånet?
Och du tar ut allt spån varje dag och lägger in nytt? Inte bara det blöta?
Låter som en väldigt onödig kostnad dessutom.
 
Måste tyvärr hålla med många andra här, jag hade bytt stall omgående.
Din stallägare är bara larvig, det går inte att få betongen helt torr, bara på ett par timmar.
Men vad var det du skrev, måste du ha spån i botten och får själv betala spånet?
Och du tar ut allt spån varje dag och lägger in nytt? Inte bara det blöta?
Låter som en väldigt onödig kostnad dessutom.
Sparar det torra som inte är smutsigt och blivit brunt (fastän brunt av smuts, inte av kiss)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp