Bukefalos 28 år!

Stallmodig ?

E

ettan00

Har en 5 åring som vägrar gå från stallplanen. reser sig och blir rent av farlig. På ridbanan går det problemfritt. Att leda henne ut från gårdsplanen går utmärkt, sitter upp efter ett tag och ibland går hon en kortare sträcka annars tvärvänder hon direkt. Någon som kan hjälpa mig! Har köpt henne nyligen, det skall inte varit problem med detta tidigare enl tidigare ägare. Hon är lugn och samlad och stressar inte upp sig men blir istadig. Då hon stegrar och går nästan över samt har gått omkull börjar det bli otäckt att rida denna fina häst.
 
Sv: Stallmodig ?

Om hästen är ny är hon kanske lite osäker på att lämna gården (och därmed flocken). Låt henne falla på plats lite. Rid ut med sällskap (gärna haggkompisen). Promenera mycket och förläng promenaderna när hon är mogen för det. Att promenera är ett jättebra sätt att lära känna sin häst och dessutom får man kondis på köpet.
 
Sv: Stallmodig ?

Rid inte ut själv förrän du och hästen känner varandra bättre så hon känner sig trygg med dig och du har lärt dig hur du ska kontrollera henne.

Led hästen ut en sväng varje dag och när du börjar rida ut så väljer du en kort runda som hästen känner sig trygg vid.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 064
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp