Stallplats annons, vad är viktigt?

Myzan87

Trådstartare
Inför hösten brukar det alltid komma ut en massa annonser på lediga stallplatser. Just nu söker jag ingen själv eftersom jag råkar ha tre hästar och då är det inte lätt att hitta något 😅

För mej går annonser bort där det enbart står ”ledig boxplats, PM för mer info”. Även de där det enbart finns ett kort på stallet utifrån. Jag behöver inte ha all info men en bild inifrån, en bild på en hage, kort info om in/ utsläpp, fordringar, ridbana samt vad som ingår i priset. Priset för mej är också viktigt att det står för att jag ska ta kontakt.

Vad gör er intresserade för att ni ska svara på en annons? Många bilder? Vilken info är ett måste? Vad får er att hoppa över att läsa en annons?
 
Nu har jag tack och lov egen gård, men jag håller med att det var en pärs att leta stallplats till flera hästar!

Jag vill veta:
  • Hur många lediga platser som finns (gärna i samband med hur många hästar som står i stallet totalt).
  • Vilken service som ingår/inte ingår.
  • Vad det är för hagar.
  • Pris
  • Finns ridbana, ridhus, hindermaterial, övriga faciliteter?
  • Mer korrekt plats (behöver inte vara adress, men åtminstone så att man har en aning).
Jag behöver inte särskilt mycket bilder.
 
Inför hösten brukar det alltid komma ut en massa annonser på lediga stallplatser. Just nu söker jag ingen själv eftersom jag råkar ha tre hästar och då är det inte lätt att hitta något 😅

För mej går annonser bort där det enbart står ”ledig boxplats, PM för mer info”. Även de där det enbart finns ett kort på stallet utifrån. Jag behöver inte ha all info men en bild inifrån, en bild på en hage, kort info om in/ utsläpp, fordringar, ridbana samt vad som ingår i priset. Priset för mej är också viktigt att det står för att jag ska ta kontakt.

Vad gör er intresserade för att ni ska svara på en annons? Många bilder? Vilken info är ett måste? Vad får er att hoppa över att läsa en annons?

Jag vill se lite bilder från tex hage, stall (om det inte är lösdrift, då vill jag se ligghall) och ev ridbana. Men framförallt vad det är för pris (vilket många skippar irriterande nog) och vad som då ingår i priset. Om det inte är lösdrift, när går hästarna ut och in? Samt såklart ifall jag ska ta pass eller inte.
 
Håller med dig i allt, men vill också lägga till att det är viktigt att skriva ut var stallet ligger, så störigt när man läst igenom en hel annons innan man inser att stallet ligger på andra sidan stan :)
Precis, man behöver inte skriva exakt vilket stall men åtminstone vilken by/stadsdel/område så det ligger åt rätt håll eller om man tycker det är värt den extra restiden det kan innebära.
 
Nu har jag tack och lov egen gård, men jag håller med att det var en pärs att leta stallplats till flera hästar!

Jag vill veta:
  • Hur många lediga platser som finns (gärna i samband med hur många hästar som står i stallet totalt).
  • Vilken service som ingår/inte ingår.
  • Vad det är för hagar.
  • Pris
  • Finns ridbana, ridhus, hindermaterial, övriga faciliteter?
  • Mer korrekt plats (behöver inte vara adress, men åtminstone så att man har en aning).
Jag behöver inte särskilt mycket bilder.
Ja det är också nått som är viktigt om man söker till flera hästar. Ibland blir man fundersam på sättet de skriver om det bara rör sig om en eller om flera platser.

Bilder är mest så man inte kommer till mörkt trångt stall eller tjafsiga hagar, utan att man sållar bort det redan i annonsen med hjälp av bilden 😊
 
Ja det är också nått som är viktigt om man söker till flera hästar. Ibland blir man fundersam på sättet de skriver om det bara rör sig om en eller om flera platser.

Bilder är mest så man inte kommer till mörkt trångt stall eller tjafsiga hagar, utan att man sållar bort det redan i annonsen med hjälp av bilden 😊

Verkligen! Jag kan också störa mig på ibland om det ibland inte framgår direkt att det är t ex en ponnybox. Har sett vissa annonser där det är heeela annonsen och sedan någonstans i mitten (oftast bland massa text) framkommer det att det är en box för ponny.

Jag letar rätt på stallen på google maps och kollar omgivningarna där ifall jag tycker det verkar intressant, hjälper för exteriören iaf :D Inte så att jag tycker det är negativt med bilder, bra bilder är absolut positivt. Men jag tycker många har svårt med att ta bra kort!
 
Jag vill se lite bilder från tex hage, stall (om det inte är lösdrift, då vill jag se ligghall) och ev ridbana. Men framförallt vad det är för pris (vilket många skippar irriterande nog) och vad som då ingår i priset. Om det inte är lösdrift, när går hästarna ut och in? Samt såklart ifall jag ska ta pass eller inte.
Undra varför man skippar priset, får de fler intresserade? 🤔
 
Ju mer relevant information desto bättre, som pris, vad som ingår, rutiner osv, men annars skriver jag och frågar om allt jag vill ha reda på, för att veta om det är intressant. Blir ju mest jobbigt för stallägaren som kommer behöva skriva det till alla som är intresserade 🙈
Sen om grundkriterierna är uppfyllda vill jag åka dit och kika för att se så det verkligen uppfyller mina förväntningar och prata med ansvarig såklart 👍🏻

Men vi har inte jättemycket stall att välja på i mitt närområde. Inga anläggningar mer än ridskolan, så det kommer inte ut jättemycket annonser. De mesta hyrs nog ut via kontakter och bekantas bekanta.
 
Mer info är bättre. Nu är jag personligen bara intresserad av lösdrift men jag har tidigare tittat på boxplatser med.
Bilder vill jag helst ha på utsida stall, insida stall, hagar, ligghall om det är aktuellt, plus för bild på ridbana och ridhus om det finns. Samma för boxplats och lösdrift egentligen.

* Plats. Location, location, location som det heter. Det behöver inte vara exakt adress men jag vill framförallt veta om det är monsterköer mellan mig och stallet i rusningstrafiken efter jobbet.

* Lite info om vad som finns. Ridhus, ridbana, rundkorall, ovalbana, ridvägar osv men även toa, fikarum osv. Jag ställer mig inte i ett stall utan vettig toa om det inte är extremt akut att hitta någonstans för hästen att vara. Utedass är inte min melodi.

* Hagar. Jag har svarat på annons där hästarna var ute 'länge' i annonsen men när jag messade med stallägare var det max 6-8 timmar i hagen. Går de i större grupper eller bara 2 och 2? Blandflock? En stohage och en valackhage? Bara grundläggande men så jag får ett hum om det kanske skulle funka för min häst. Även om hästen kan vara kvar över sommaren eller inte. Som ägare till lättfödd häst vill jag även veta om maten i hagarna.

* Grundläggande om vad som ingår i form av service och ev foder. Påverkar vad som är ok pris.

* Pris. Är det någon som vill ta lika mycket betalt för ett ouppvärmt ruckel där hästarna går i lervälling som jag kan få fullservice och trevliga hagar för så går det bort.

Bonus för
* Hur många hästar som finns i stallet

* Träningar. Kommer det tränare till stallet, vilka discipliner isf och får man ta ut egen om man vill. Behöver inte vara mer än 'vi har regelbundna träningar i flera olika discipliner' eller liknande.
 
Bilder bryr jag mig inte så mycket om då jag tänker att man ändå besöker de stall som verkar intressanta, men helt klart plats och pris väldigt synligt, och sen tydlig info om vad exakt som ingår i hyran. Blev lite trött en gång när en stallägare svarat på min annons där jag sökte stallplats med komplett helinackordering pga resor med jobbet, jag var där och kikade, vi skulle sen skriva kontrakt etc och så uppdagas det då att mockning inte ingår, vilket ju gjorde hela besöket meningslöst.
 
Bilder bryr jag mig inte så mycket om då jag tänker att man ändå besöker de stall som verkar intressanta, men helt klart plats och pris väldigt synligt, och sen tydlig info om vad exakt som ingår i hyran. Blev lite trött en gång när en stallägare svarat på min annons där jag sökte stallplats med komplett helinackordering pga resor med jobbet, jag var där och kikade, vi skulle sen skriva kontrakt etc och så uppdagas det då att mockning inte ingår, vilket ju gjorde hela besöket meningslöst.
Hade stallägaren missat att läsa just den raden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 732
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 362
Senast: Intejag
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: KattisL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp