Stallplats-gäller bara avtalet?

Unhappy

Trådstartare
Jag undrar en sak. Om man säger upp en stallplats är det bara det som står i avtalet som gäller gällande urstädning eller kan stallägaren fakturera en för ytterligare saker som inte står. I kontraktet står det hur boxen skall städas vilket är gjort.
Men nu påtalar ägaren även hagen som jag mockat och fixat ändå. Men det kommer bara mer och mer saker denne anser att jag skall göra. Misstänker att det är på ren jäkelskap (lång story). Men rent krasst, vad gäller? Jag har gjort allt som står i avtalet.
 
Står det bara boxen, så är det bara boxen som ska städas, då kan inte stallägaren komma med massa annat senare.

Är det så enkelt? Jag fixade hagarna också och annat men det är där klagomålen kommer. En hel radda.

Om jag går till mitt lägenhetskontrakt tex står det väldigt tydligt hur saker ska ordningställas vid utflyttning. Det går inte att missa vad som förväntas.
 
Det är bara det ni kommit överens om i avtal som gäller. Så du kan svara hyresvärden att du uppfyllt din del av avtalet genom att städa ur boxen och att h*n inte kan begära några ytterligare åtgärder från dig eftersom det inte står angivet i avtalet.
 
Det är bara det ni kommit överens om i avtal som gäller. Så du kan svara hyresvärden att du uppfyllt din del av avtalet genom att städa ur boxen och att h*n inte kan begära några ytterligare åtgärder från dig eftersom det inte står angivet i avtalet.

Om denne skickar en faktura då?
 
Då bestrider du den skriftligt. Dom kan hota och även prova att skicka till inkasso etc men då bestrider du även där och då måste hyresvärden i så fall ta det till Tingsrätten för att få skulden fastställd vilket inte lär hända. Så sitt bara lugnt i båten och bestrider är mitt råd.😊

Tack, så det kostar mig alltså ingenting?
 
Kollar jag noga finns 2 avtal. Ett äldre där det står ”box och hage ordningställs som det var när du flyttade in”, i det andra avtalet står bara ”boxen ordningställs”. Vilket avtal gäller? Hagen är mockad och krattad kan jag tillägga.
 
Tack, så det kostar mig alltså ingenting?
Nej så länge det inte går upp i Tingsrätten kostar det dig inte ett öre, men man får absolut inte glömma att bestrida hela tiden. Om dom fortsätter upp i Tingsrätten, vilket jag har väldigt väldigt svårt att tro så kan man välja att försvara sig själv i ett sk småmål men jag kan faktiskt inte tänka mig att det skulle gå så långt. Du har ju även kontraktet att hänvisa till.
 
Nej så länge det inte går upp i Tingsrätten kostar det dig inte ett öre, men man får absolut inte glömma att bestrida hela tiden. Om dom fortsätter upp i Tingsrätten, vilket jag har väldigt väldigt svårt att tro så kan man välja att försvara sig själv i ett sk småmål men jag kan faktiskt inte tänka mig att det skulle gå så långt. Du har ju även kontraktet att hänvisa till.

Nej det känns lite överdrivet med tingsrätten.
Men man vet aldrig där tyvärr. Mycket konstig saker som hänt
 
Nej det känns lite överdrivet med tingsrätten.
Men man vet aldrig där tyvärr. Mycket konstig saker som hänt
Grejen är den att bevisbördan är deras och dom måste driva tvisten sas. Dom måste bevisa bortom alla tvivel att du inte gjort dom grejerna i kontraktet vilket i princip är omöjligt så jag skulle faktiskt inte vara orolig om jag var du.
 
Grejen är den att bevisbördan är deras och dom måste driva tvisten sas. Dom måste bevisa bortom alla tvivel att du inte gjort dom grejerna i kontraktet vilket i princip är omöjligt så jag skulle faktiskt inte vara orolig om jag var du.

Tack, jag är orolig dock. Funderar på att skriva nåt i stil med ”Jag har gjort det som du bad om tidigare. Men det blir/läggs till mer grejer hela tiden så jag väljer att gå efter avtalet vi har. Önskar inte mer kontakt, avtalstiden är slut. Med vänlig hälsning, X”.Men det kanske är drygt? Men jag vill faktiskt inte ha mer kontakt och detta är en person som ja-aldrig ger sig hur bra man än försöker.
 
Tack, jag är orolig dock. Funderar på att skriva nåt i stil med ”Jag har gjort det som du bad om tidigare. Men det blir/läggs till mer grejer hela tiden så jag väljer att gå efter avtalet vi har. Önskar inte mer kontakt, avtalstiden är slut. Med vänlig hälsning, X”.Men det kanske är drygt? Men jag vill faktiskt inte ha mer kontakt och detta är en person som ja-aldrig ger sig hur bra man än försöker.
Tycker inte det är drygt, men mitt råd är att i all kommunikation hålla dig så fåordig som möjligt. Typ: "Jag hänvisar till avtalet och har uppfyllt de skyldigheter jag haft i enlighet med detta avtal. Med vänliga hälsningar, Unhappy." Om du vill göra mer så dokumentera hellre än att skriva mer, även om jag förstår att det känns drygt att fara dit igen. Annars kan du bara låta det vara så.
 
Tycker inte det är drygt, men mitt råd är att i all kommunikation hålla dig så fåordig som möjligt. Typ: "Jag hänvisar till avtalet och har uppfyllt de skyldigheter jag haft i enlighet med detta avtal. Med vänliga hälsningar, Unhappy." Om du vill göra mer så dokumentera hellre än att skriva mer, även om jag förstår att det känns drygt att fara dit igen. Annars kan du bara låta det vara så.

Klokt, tack 👍
Med tanke på mentaliteten där så hade det varit X antal gånger man fått fara tillbaka. Så har det varit innan, och då har det gällt saker som att ”torkat en bänk fel”.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 620
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
2 765
Senast: Liten
·
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 211
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp