Stallplats, nära jobbet eller nära hem?

kaninälskare

Trådstartare
Hej, jag har ett dilemma.
Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet?
Här är förutsättningarna.
Nära hemmet är ca 15min med bil hemifrån (ej samma håll som till jobbet). Finns inge ridhus, och det är pass osv. Jag jobbar inom vården så jobbar oregelbundna tider kan jag tillägga. Kvällar, helger osv. Det är ett härligt stall men blir pass samt ingen ordentlig ridbana heller.

Eller stå där du jobbar vilket är ca 40min bort hemifrån. Stallet ligger 10min ifrån jobbet. Det finns ridhus och allt som hör till. Det ingår alla in och uttag alltså inga pass. Väldigt bra service helt enkelt och möjlighet till ridhus/ridbana/skrittmaskin/täckesbyten osv.

Jag kan inte bestämma mig. Lutar åt stallet nära jobbet, då min plan är att flytta närmare dit inom ett halvår. Och jag jobbar ju ändå ca 5 dagar i veckan och åker den sträckan, och kan tå da hästen innan/efter. Är det så att jag är ledig och ej vill till stallet kan man köpa till mockning.
Men självklart känns det konstigt att ha hösten så långt bort..... 40minuter enkel resväg. Från att ha 10 minuter. Dock är stallet 40min bort bemannat då de ör en anställd där vilket är ett stort plus. Tänker också att efter att ha åkt 40min sträckan till jobbet och hem varje dag så är det kanske ännu jobbigare att åka ytterligare åt andra hållet till stallet. Och ha insläpp vissa kvällar osv.
Självklart är det en otrolig prisskillnad på dessa stallen och skillnad i utevistelse, men också i träningsmöjligheter och rutiner.

Tycker det är så otroligt svårt att välja. Någon som har tankar/kanske har lika långt till stallet? Vill ha lite input att göra rätt beslut helt enkelt.
 
Generellt jobbar jag fem dagar i veckan men var hos hästen sju dagar i veckan. Nu hade jag inte hästen nära varken hem eller jobb i o f s...

Om du ändå planerar att flytta närmare jobbet, hade jag nog funderat starkt på att stå nära jobb. Jag löste det med att betala bort en dag/vecka då jag fick hjälp med hästrelaterat. Så jag körde 6 dgr/vecka. En kortare period hade jag hästen på vägen mellan jobb och hemma, men det var inte alltid jättekul om jag var helt slut från jobbet, och skulle ta hästen uppe på det.

Sammanfattningsvis: känn efter själv :D
 
Jag är nog lite tråkig i mitt svar, men jag hade nog valt det stall som hade vart bäst för hästen än för mig själv. Sen får det såklart inte va dålig stämningen i stallet (om det nu hade varit så). Sen om jag får köra 10 eller 40 min hade kvittat mig, så länge hästen mår bra.
 
Jag är nog lite tråkig i mitt svar, men jag hade nog valt det stall som hade vart bäst för hästen än för mig själv. Sen får det såklart inte va dålig stämningen i stallet (om det nu hade varit så). Sen om jag får köra 10 eller 40 min hade kvittat mig, så länge hästen mår bra.
Ja självklart men svårt att veta innan man stått där. Något som är lockande är att min häst kommer ha möjlighet till hagkompis vilket hon inte har möjlighet till i dagsläget.
 
Jag hade lätt valt stallet vid jobbet. Det blir ju ganska lång resväg från jobbet till stallet om du väljer det ”hemma” och kommer du orka rida och allt sånt i det stallet med massa stallpass och ingen riktig ridbana?
På det andra kan du kanske hitta medryttare eller få lite avlastning på andra sätt om du inte vill åka dit varje dag.
 
Jag hade valt stallet nära ditt jobb, speciellt om du planerar att flytta åt det hållet.

Det är inget kul att stå i stall utan bra banor. Har stått i 3 olika stall.

Stall 1 med 30 minuters resväg men hade bra ridhus och ridbanor osv. Kändes väldigt skönt att det fanns banor. Det är väldigt bekvämt med ett ridhus under vintern när det är kallt, blåser och snöar/regnar. 30 minuter kändes inte så långt, tog alltid mathandling på vägen hem från stallet som låg mitt emellan stall och hem, så blev ingen ”onödig” sträcka.

Stall 2 med 40 minuters resväg och hade inga banor alls utan bara uterittsvägar och hagar att rida i. Gör aldrig om igen. Gick inte att rida när det var halt och isgata.

Stall 3 med 10 minuters resväg och hade bra utebana och skrittväg 15 min till ridhus. Funkade bra på sommaren men det var inte kul att skritta 15 min enkel väg i -15 och beckmörker. Var svårt att ta sig till ridhuset när det var halt och isgata och behövde åka till ridhus i alla fall.

Jag skulle aldrig ställa mig i stall med dåliga banor. Men jag har ju också tränings och tävlingsambitioner. Då måste jag ju i alla fall åka till ridhus och då blir det ju resor i alla fall även fast stallet är nära till hemmet. Skulle bara ställa mig stall utan banor/sämre banor om jag bara hade ambitionen att rida ut och ev ta enkla pass på banan. Tänker också att det kanske blir stressigt för dig att ha stallpass när du jobbar på väldigt olika tider?
 
Sista stallet jag hade häst i låg bättre till från jobbet.
Jag åkte oftast direkt från jobbet och jobbet låg i utkanten av stan och direkt anslutning till motorväg som jag måste köra på 10min för att svänga av mot stallet.

Mitt hem låg på andra sidan stan typ.

Mycket skönt att inte behöva åka genom stan mer än på vägen hem.

Hade lösdrift med noll pass, så åkte normalt tisdag, onsdag, torsdag till stallet från jobbet. Ibland bara tisd och torsdag. Samt lörd-sön hemifrån. (På vintern).vi hade ridbana men den var inte användbar på vintern.
Jag red enbart på helgerna då jag inte gillar att rida i mörker
 
Min står ca 25 min med bil hemifrån. Har därifrån ca 50 min till jobbet. Skulle absolut inte välja ett stall som innebar 10 min till i fel riktning. Och man har en kvällsfodring/ vecka och ett helgdagspass/ månad. Bussar går också om bilen skulle strejka. Det finns ridhus och ridbanor.
 
Jag hade nästan samma val nyligen. 10 min hemifrån (men 30 min från jobbet) eller 10 min från jobbet (men 30 min hemifrån) med ungefär samma upplägg (fast min går på lösdrift). Jag valde det närmare jobbet, och skaffade medryttare två dagar i veckan. Ridhuset gör mycket till när vädret är uselt och min enda arbetsinsats är att städa efter mig själv och hästen och mocka i lösdriften (man kan köpa till detta).

På helgen är det ingen större skillnad att köra för då ska man ändå vara ute länge men på vardagarna är det skönt att bara snabbt glida över från jobbet.
 
Jag tycker inte 40 min är långt, fullt överkomligt. Skönt även att slippa pass, och att ridbana finns. Jag hade mao lätt valt stallet vid jobbet hellre än det andra.
 
Jag tycker att stallet nära jobbet låter bra att ha ridbana ridhus och fullservice gör hästlivet bekvämt och roligt och du kommer att ha ork och energi till bara din häst. Så resonerar jag men alla är vi olika och en del kanske gillar kollektivavtal mer. Och kör dent ihop sig fullständigt någon gång för dig så du inte hinner ut alls så kan det vara en trygghet att kunna köpa till mockning. Men sen ska det självklart vara ett stall man känner att man själv kan trivas med och hästen ska ju också ha det bra.
 
Jag hade valt nära jobbet. Låter som bättre valmöjligheter för dig och om du ändå funderar på att flytta åt det hållet så blir körtiden kortare när du hittat nytt boende. Om jag förstod det rätt jobbar du skift, då kan du kanske en del dagar ta hästen innan jobb?

Vissa stall jag stått (med inackordering) har man gjort avtal hästägare emellan så att man mockar och ser över varandras häst om den ska ha en vilodag, dvs blir en dag mindre i stallet också mockar man för två och visiterar den andras häst en dag/v.

Sen är det ganska trevligt med ridhus när det är mörkt och tråkigt väder, det hade nog betytt mkt för mig. Är det väldigt olika utetider och hagar i de två stallen?
 
Hej, jag har ett dilemma.
Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet?
Här är förutsättningarna.
Nära hemmet är ca 15min med bil hemifrån (ej samma håll som till jobbet). Finns inge ridhus, och det är pass osv. Jag jobbar inom vården så jobbar oregelbundna tider kan jag tillägga. Kvällar, helger osv. Det är ett härligt stall men blir pass samt ingen ordentlig ridbana heller.

Eller stå där du jobbar vilket är ca 40min bort hemifrån. Stallet ligger 10min ifrån jobbet. Det finns ridhus och allt som hör till. Det ingår alla in och uttag alltså inga pass. Väldigt bra service helt enkelt och möjlighet till ridhus/ridbana/skrittmaskin/täckesbyten osv.

Jag kan inte bestämma mig. Lutar åt stallet nära jobbet, då min plan är att flytta närmare dit inom ett halvår. Och jag jobbar ju ändå ca 5 dagar i veckan och åker den sträckan, och kan tå da hästen innan/efter. Är det så att jag är ledig och ej vill till stallet kan man köpa till mockning.
Men självklart känns det konstigt att ha hösten så långt bort..... 40minuter enkel resväg. Från att ha 10 minuter. Dock är stallet 40min bort bemannat då de ör en anställd där vilket är ett stort plus. Tänker också att efter att ha åkt 40min sträckan till jobbet och hem varje dag så är det kanske ännu jobbigare att åka ytterligare åt andra hållet till stallet. Och ha insläpp vissa kvällar osv.
Självklart är det en otrolig prisskillnad på dessa stallen och skillnad i utevistelse, men också i träningsmöjligheter och rutiner.

Tycker det är så otroligt svårt att välja. Någon som har tankar/kanske har lika långt till stallet? Vill ha lite input att göra rätt beslut helt enkelt.
Jag har varit i den situationen och valde då det stall som jag tyckte var bäst vilket blev det närmast jobbet. Nu har vi flyttat nära stallet😂. Så jag har nära både stall och jobb idag, bästa❤️. Men innan så tyckte jag att det blev tråkigt och ibland stressigt att alltid vara ”tvungen” att ta stallet innan eller efter jobb, jobbar skift så blev lite låst? Tvungen att planera mer och kände ofta en stress över hur tidigt jag skulle åka, hade ingen extra-tid för oförutsedda saker, blev krångligt om jag var tvungen att åka dit flera gånger per dag vid konvalescens etc men jag hade 3,5 mil enkel med köer i värsta fall. Men har haft det andra alternativet med att stallet låg åt ett helt annat håll och jag föredrog nog det ändå, kände mig mer ”ledig”? Men absolut att val av stall efter det jag vill ska finnas/vad hästen behöver har alltid varit det viktigaste.
 
Jag hade valt nära jobbet. Låter som bättre valmöjligheter för dig och om du ändå funderar på att flytta åt det hållet så blir körtiden kortare när du hittat nytt boende. Om jag förstod det rätt jobbar du skift, då kan du kanske en del dagar ta hästen innan jobb?

Vissa stall jag stått (med inackordering) har man gjort avtal hästägare emellan så att man mockar och ser över varandras häst om den ska ha en vilodag, dvs blir en dag mindre i stallet också mockar man för två och visiterar den andras häst en dag/v.

Sen är det ganska trevligt med ridhus när det är mörkt och tråkigt väder, det hade nog betytt mkt för mig. Är det väldigt olika utetider och hagar i de två stallen?
Hagarna är faktiskt likvärdiga vilket jag är glad över. Men utetiderna är tyvärr mycket sämre i stallet nära jobbet. Ute till 15/16.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 725
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp