Stallplatserna är för dyra i Järfälla

Jag ska skriva en egen insändare:

Priset för villor är högre i Järfälla än i exempelvis Småland. Det måste sänkas.

Om villorna vore billigare skulle fler ha möjlighet att skaffa hus. Om man får pengar över kan man lägga dem på mer renovering.


Alla borde få möjligheten att skaffa hus. Det går inte med dagens höga priser!
 
Jag ska skriva en egen insändare:

Priset för villor är högre i Järfälla än i exempelvis Småland. Det måste sänkas.

Om villorna vore billigare skulle fler ha möjlighet att skaffa hus. Om man får pengar över kan man lägga dem på mer renovering.


Alla borde få möjligheten att skaffa hus. Det går inte med dagens höga priser!

Jag vill lägga till att hästgårdar i Uppland är dyrare än hästgårdar i exempelvis västerbottens inland. Skandalöst!
 
Även terminsavgiften på ridskolor är högre i storstadsområdena
Undrar om det kan hänga ihop med allt det andra 🤔
:rofl:
 
Fast just det där stallet ligger väldigt långt från Järfälla. Även med bil tar det säkert 45 minuter att köra enkel resa. Kommunalt skulle det inte förvåna mig om det tar mer än det dubbla.
Nu framgår det inte hur långt stallet ligger från närmaste buss, men ger man sig av vid midnatt så kan man vara i Dyvik strax efter 8 i morgon :up:. Har man inge tid att passa kan man klara resan på drygt 2 timmar.
 
Va tvungen att googla vart Järfälla låg, bor själv i Småland och vad jag kommer ihåg från de gånger vi besökt Stockholm med omnejd så är det mesta dyrare där än vad det är här, inget konstigt med det, samtidigt har en del med samma yrke högre lön om de jobbar i Stockholm än i Småland, så de jämnar nog ut sig i sista änden någonstans.
Annars är det bara att flytta till Småland, då blir det billigare att ha häst. ;) :p
 
Dyvik ligger mellan Åkersberga och Norrtälje - utan trafik är det ung 1 timme enkel väg med bil även om det bara är ca 5 mil (via Michelin 54 min -1 h och 16 min). Med trafik får du räkna med närmare det dubbla (detta gäller måndag-fredag 06:30-9:00 samt 16:00-19:30 samt lördag fm och söndag em (många stockholmare har stuga och de aktuella vägarna trafikeras även på helger och semestrar)

Med Smålands mått är det ungefär som att bo i Växjö och ha häst i Kalmar
 
Men seriöst, jag tittade på blocket https://www.blocket.se/annons/stockholm/stallplats_finnes/88946448
Det var från typ 1470kr och uppåt utan mat med bra standard. Finns många bra ridskolor överallt i Sverige också som alternativ.
Jag är uppvuxen i Järfälla och har haft häst sen jag var tonåring. Det är svårt att hitta stallplats under 4000.
Jag tror det landade på 5000-6000 per häst typ i stallet jag stod i sist, som ändå låg just bortanför Järfälla.

Nu när jag bor på landet blir jag alltid så förvånad över hur billigt både stall och stallarbetskostnader är.
Helt klart svårare för folk att ha råd med häst i Sthlm. Men givetvis är priserna rimliga i Sthlm IOM markkostnader etc.
 
Varför skrattar ni andra åt det? De som har höga lån på sin gård behöver tjäna bra på stallplatserna. För andra skulle kanske trivsel o nöje kunna väga högre än max hyresintäkt? Välja hyresgäster som har samma intresse som en själv, hellre folk som bor nära än långt bort etc.
 
Varför skrattar ni andra åt det? De som har höga lån på sin gård behöver tjäna bra på stallplatserna. För andra skulle kanske trivsel o nöje kunna väga högre än max hyresintäkt? Välja hyresgäster som har samma intresse som en själv, hellre folk som bor nära än långt bort etc.
Går ju inte annat än dra på smilbanden när någon tror att det kan vara samma pris runt större städer som i mindre. Gårdar är dyra närmare större städer och folk tjänar mer än i minde städer.
 
Varför skrattar ni andra åt det? De som har höga lån på sin gård behöver tjäna bra på stallplatserna. För andra skulle kanske trivsel o nöje kunna väga högre än max hyresintäkt? Välja hyresgäster som har samma intresse som en själv, hellre folk som bor nära än långt bort etc.
Som någon redan har skrivit så är detta med all sannolikhet ett barn som har fått i skoluppgift att skriva en insändare till tidningen, man har skickat in klassens alster och så har tidningen publicerat! Är fd svensklärare och känner igen det ...Blir gulligt och roligt på samma gång! Typ: jag vill så gärna ha en ponny men mina föräldrar säger att det är för dyrt och det är så orättvist ..,
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
0
· Visningar
2 030
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp