Stallregler

Beet

Trådstartare
Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i kontraktet, men detta är lite mer allmänna och hur stallet fungerar. Är det något ni tycker måste läggas till, tas bort eller förtydligas? Det känns lite smålöjligt att ha såhär mycket "regler" men mycket är också för att förtydliga hur rutinerna fungerar. Lunchfodringen står inte med då detta sker med lunchgrind. Dessa rutiner används i stort sett redan i stallet, men för nya som kommer tänkte jag att det är lättare att förstå om det står på ett papper :)

Det är ett litet kollektivstall med 4 hästar det handlar om. Det finns dock totalt 8 hästar på gården, men övriga står på lösdrift och har inget med "innehästarna" att göra.

Stall:
  • I detta stall har vi ordentligt med strö och foder till våra hästar.
  • Vi pratar alltid med stallägaren innan vi ändrar med något på stallinredningen.
  • I foderkammaren förvarar vi ej hästfoder/hästgodis. Vi är rädda om vår utrustning och vill inte ha musbesök.
  • Endast kläder för säsongen förvarar vi i sadelkammaren. Övriga kläder får förvaras på skullen, i skåpet eller hemma.
  • Vi hänger inga blöta hästtäcken i sadelkammaren.
  • Elementet i sadelkammaren får ej övertäckas.
  • Täcken som ej används förvarar vi på skullen eller i skåpet.
  • Endast hästtäcken som ska användas vid utevistelse, får hängas upp på krokarna vid dörren.
  • Innetäcken viker vi ihop och hänger upp på boxdörrarna.
  • Grimmor och grimskaft förvaras vid angiven plats.

    Rutiner:
  • I detta stall arbetar vi kollektivt och delar ca: 160 pass i månaden jämt på antalet hästar i stallet.
  • Utsläpp sker senast 08.00.
  • Insläpp sker mellan 17.00-19.00.
  • Kvällsfodring sker tidigast 20.00.
  • Vi ser själva till att hänga ut/hämta in vårt eget lunchnät i hagen. Är vi i stallet innan hästarna ätit upp, hängs nätet ut av kvällsfodraren. (Glöm inte att stänga lunchgrinden om du hänger ut ditt nät innan insläpp).
  • Det ska alltid finnas en färdig påse till angiven fodring. (Se alltid till att du har gjort i ordning en insläppspåse till dagen efter).
  • Lägg alltid in fodret i boxen om du är i stallet före insläpp, så det är klart till din häst.
  • Sista helgen varje månad ska passschema ordnas, obligatorisk närvaro gäller. Om du har förhinder får du meddela i förväg vilka pass du ej kan ta.



Morgon: Byta till angivet täcke, släppa ut hästar och fördela ut frukostpåsar i hagen.

Insläpp: Släppa in hästar, byta till angivet täcke, fylla vatten i hagen och stänga lunchgrinden.

Kväll: Hänga ut resterande lunchnät, fodra och fylla vatten.

Utfodring:
  • Morgon __________ kg hö i hagen.
  • Lunch __________ kg hö i nätet.
Sommarbete:
  • Hästarna släpps tidigast på bete 1 maj om vädret och marken tillåter.
  • Kolla masken sker näst sista helgen i april och näst sista helgen i oktober.
  • Sommarhagen stängs för vintervila 1 november och då ska även hästarna gå in på nätterna.
  • Alla ser till att vatten finns i hagen.
  • Kollektivt med pass gäller ej under den tid hästarna går på bete, var och en ansvar då själv för egna pass om hästen ska släppas in/ut.
  • Boxarna ska göras rent direkt när hästarna går ut på bete. (Vi ordnar en städdag tillsammans).
  • Vi bygger och lagar hagen gemensamt.
Övrigt:
  • Se alltid till att lämna stallet sopat och rent.
  • Töm ”slaskhinken” och ta bort smuts ur hon.
  • Töm alltid kärran efter dig.
  • Se till att kedjan till foderkammaren är stängd.
  • Plocka upp bajs från stallplan.
  • Undvik att blöta ner golvet med vatten under vintertiden.
  • Se till att var sak är på sin plats.
Vi är ett kollektivstall där vi ska tänka med sunt förnuft. Vi ska göra det så enkelt för oss själva och hästarna som möjligt och inte utsätta varandra för onödigt påfrestande. Om konflikter uppstår ska det lösas direkt. Är vi oense om något, är det majoritetens beslut som avgör och det ska då följas. Vid större konflikter är det ****** som har sista ordet.
 
Sv: Stallregler

Om ni har tillgång till ridbana/ridhus på stället eller i närheten kanske det bör finnas med vad som gäller där? Tex "vi har fri tillgång till ridbanan på Lillgården utom tisdagar 15-19. Vi får fritt använda hindermaterialet men var och en plockar undan efter sig. Ev gödsel skall läggas i hinken i hörnet innan ridbanan lämnas."

Annars verkar det väl vara rimliga regler, även om det ser mycket ut såhär på papper.
 
Sv: Stallregler

Förutom det som redan skrivits reagerade jag på att det är ca 160 pass i månaden? Är det verkligen så mycket?
Om jag fattar rätt så är det ca 90 pass, eller är det mer än utsläpp, insläpp och kväll?
Det är kanske en skitsak men 160 pass delat på 4 är ju jättemycket mer än 90 pass delat på 4 :p
 
Sv: Stallregler

Jo visst är det bara 90 pass! jag vet inte vart den höga siffran kom ifrån... Börjar snart skylla på att jag skrev det här inatt :D


Smart att nämna om ridvolt också, har ingen på gården, men får rida på grannens!
 
Sv: Stallregler

[*]I sadelkammaren förvarar vi ej hästfoder/hästgodis. Vi är rädda om vår utrustning och vill inte ha musbesök.
Jag förstår precis varför ni skriver såhär men samtidigt är det väldigt praktiskt att ha hästgodisarna tillsammans med sin utrustning. Borde man inte få förvara dem där i tätslutande plastburk?
[*]Endast kläder för säsongen förvarar vi i sadelkammaren. Övriga kläder får förvaras på skullen, i skåpet eller hemma.
och
[*]Täcken som ej används förvarar vi på skullen eller i skåpet.
Vad varje enskild person förvarar på sitt utrymme i sadelkammmaren har väl inte resten av stallet med att göra?
 
Sv: Stallregler

Något jag tänkte på som varit uppe till diskussion i vårt stall är sopningen. Ganska banal grej enligt mig så det kanske inte är så viktigt hos er. Ska man sopa vid fodret efter man stökat till? Ska man sop gången innan eller efter man ridit? Är det okej att sopa in i andras boxar eller ska allt in i den egna boxen/på gödselstacken (det var detta som skapade en helt onödig diskussion i vårt stall, då en person hade sopat efter en annan och sopat in detta i dennes box. Typ världens undergång!!!)
 
Sv: Stallregler

Jag håller med TS i alla regler. En stökig sadelkammare får mig att flippa. Har man garderober som man kan stänga om så är det ju såklart fritt fram att förvara vad man vill i dom (utom öppna påsar med ätbara saker), men i en "öppen" sadelkammare börjar det ju snabbt se förj-vligt ut om det inte finns regler om vad som får förvaras där.

Dessutom så verkar det som att det här stallet har skåp och en skulle där saker kan förvaras, så varför stöka ner sadelkammaren med vinterjackor och vintertäcken på sommaren, och tvärtom?
 
Sv: Stallregler

Självklart klandrar man ingen om dom skulle ha en burk med godis i sadelkammaren. Men mössen älskar att vara inne i varma sköna sadelkammaren och finns det godis är det en fullpott för dom att vara där inne. Det låter jättetöntigt, men det finns ingen plats för "övriga" kläder som används. Endast krokar och skohylla finns att tillgå. Det är jättelitet och redan fullproppat. Dom som står i stallet nu är redan medvetna om detta och det går jättebra att förvara kläder som inte används i en låda uppe på skullen då det finns oändligt med plats där.

Samma sak med stallet, boxarna är gallerfria och det kan därför inte hängas täcken där eller förvaras i en låda nedanför (inte godkänt att ha det så). Dock har vi stora skåp där det får plats ex, fleecetäcken osv och som sagt är skullen oändlig. Skulle vilja byta plats på stall och höskulle :D
 
Senast ändrad:
Sv: Stallregler

Ok då fungerar det annorlunda än i alla de stall jag stått. I de stallen har vi fått en hylla/garderob/väggbit som varit våran och sen har vi nyttjat utrymmet som vi velat. Det lät altså lite konstigt att inte kunna utnyttja sitt eget utrymme för de saker man själv anser sig vilja ha där.
 
Sv: Stallregler

Nu har jag bara varit inhyrd i 2 olika stall, och i båda så har det varit ordningsregler pga utrymmesbrist. I det ena så förvarades enbart sadlar och träns i den uppvärmda sadelkammaren, och så hade man en egen garderob/skåp i ett kallt utrymme precis utanför. I det andra (nuvarande) så har vi sadlar, träns, och det som får plats på vår egen hylla (och det är i princip borstar och benskydd och sånt). Resten förvaras i en garderob i en tom box, såsom kläder, täcken och extra schabrak.

Det är ju bara logiskt, det är dyrt att värma upp ett utrymme, och det är egentligen bara läder som behöver hållas uppvärmt :). Så att det finns regler om vad som får förvaras i små sadelkammare är inte alls märkligt tycker jag :).

Lika logiskt som att foder förvaras i foderkammaren och hästen i boxen tycker jag :P.

Jag har också varit medryttare i ett stall där man fick ett "utrymme" och fick göra vad man ville med. Det såg förj-vligt ut (krokar, sadelhängare etc huller om buller), och luktade förj-vligt (äckliga täcken), och var fuktigt så att läder möglade. Usch!
 
Sv: Stallregler

Något jag tänkte på som varit uppe till diskussion i vårt stall är sopningen. Ganska banal grej enligt mig så det kanske inte är så viktigt hos er. Ska man sopa vid fodret efter man stökat till? Ska man sop gången innan eller efter man ridit? Är det okej att sopa in i andras boxar eller ska allt in i den egna boxen/på gödselstacken (det var detta som skapade en helt onödig diskussion i vårt stall, då en person hade sopat efter en annan och sopat in detta i dennes box. Typ världens undergång!!!)

Frågar du mig som har inackar och en version av stall där pass förvisso är kollektiva, men i övrigt är det regler som gäller och det är inte uppe för majoritets/kollektiva beslut osv då jag har en roll som stallchef för ordningens skull, utan reglerna är det som gäller :
sopningen/städningen är en stor grej som är viktig att ha regler om, OM det är så att man tycker det är viktigt.
har som regel i vårt stall att ALLA städar efter sig själva, och stallet lämnas i det skick man själv vill hitta det i, dvs sopning osv, gör man direkt efter sig själv om man stökat till.
Funkar väldigt bra och blir minimalt arbete och typ noll irritationsmoment om det finns på pränt och alla har köpt konceptet.

TS:
Nu vet jag inte hur noga ni är vid rekrytering eller hur ni väljer folk osv, men allmänt bortsett från regler ni har, så skulle jag vilja tipsa om att ni vid visning av stall för spekulant osv, aldrig låter dem gå hem efter visning/intervju eller vad man nu vill kalla det, utan att få stallreglerna med sig på papper i handen att läsa igenom i lugn och ro hemma, och ta ställning till. Det är väldigt smidigt att göra så i min erf. och jag brukar förtydliga när man skickar med dem läsningen hem, att de verkligen ska begrunda , för det är detta som gäller och det kommer inte ändras, utan läser de igenom och känner att x antal punkter inte är ngt de kan gilla/förlika sig med/leva med, så bör de inte tacka ja till platsen.

jag har väldigt bra erfarenhet av detta system, och dessutom brukar det uppskattas väldigt mycket av den som är spekulant, just pga tydligheten. Så bara ett tips även om det kanske blev lite off topic i sig . Men det är klart, att om ert stall är mera kollektivt i fråga om att saker kan ändra sig pga majoritetsbeslut osv, så funkar ju inte mitt tips, men jag ville ändå kommentera.
 
Sv: Stallregler

För mig är sopningen viktig, men också självklar, därför kallade jag den banal. I större stall kanske det kan vara ett problem om det inte finns regler för det... I stallet där jag står är det 7 boxar och tar väl 2 min att sopa hela stallet. Det borde alla klara av utan regler :).
 
Sv: Stallregler

Är det okej att sopa in i andras boxar eller ska allt in i den egna boxen/på gödselstacken

Lite OT men jag kan sympatisera med de som inte gillar att skräp sopas in i deras hästs box. För många år sen stod jag inackorderad, min häst bodde i boxen jämte spolspiltan, ALLA sopade det "renset" som fastnar brunnsgaller (jord/hår/gödsel) in till min häst. Var inte sådär jättefräscht faktiskt. Jag hade gärna sett att det blev en "stallregel" att rens inte sopades in i annans box men det blev det inte. Kom ihåg nu när jag läste i tråden att jag störde mig på detta då :p
 
Sv: Stallregler

Tycker att alla reglerna är jättebra :) har liknande i mitt stall, liten sadelkammare med endast läder( har i och för sig foderkammare där också men det är strängt förbjudet att lämna foder spill pga möss.)
Täcken som används på hängare allt annat förvaras i lådor i grovsadelkammaren.

Nåde den som inte sopar gången ordentligt :p

Är ensam i stallet dock så är det stökigt så är det bara mig skälv att skylla :rofl:
 
Sv: Stallregler

Tycker att alla reglerna är jättebra :) har liknande i mitt stall, liten sadelkammare med endast läder( har i och för sig foderkammare där också men det är strängt förbjudet att lämna foder spill pga möss.)
Täcken som används på hängare allt annat förvaras i lådor i grovsadelkammaren.

Nåde den som inte sopar gången ordentligt :p

Är ensam i stallet dock så är det stökigt så är det bara mig skälv att skylla :rofl:

???? Om du har eget stall så förstår jag öht inte inlägget???
 
Sv: Stallregler

Skriv dit att sadelkammardörren (och andra känsliga/uppvärmda utrymmen)skall hållas stängd.

Som tidigare stallchef (dock utan rätt att slänga ut folk. :meh:) kunde jag aldrig förmå hyresgästerna att bara öppna dörren vid passage och sedan dra igen den efter sig direkt. Den stod ofta öppen mer eller mindre hela tiden medan de var där, trots hot om höjd hyra osv...
 
Sv: Stallregler

Skriv dit att sadelkammardörren (och andra känsliga/uppvärmda utrymmen)skall hållas stängd.

Som tidigare stallchef (dock utan rätt att slänga ut folk. :meh:) kunde jag aldrig förmå hyresgästerna att bara öppna dörren vid passage och sedan dra igen den efter sig direkt. Den stod ofta öppen mer eller mindre hela tiden medan de var där, trots hot om höjd hyra osv...

Jag förstår dig, jag vet inte hur många gånger jag fått stänga efter folk. Vi ska ha möte i morgon så det ska läggas upp som en punkt kommer jag på nu ;)
 
Sv: Stallregler

De vanligaste problemen jag tycker är i stallar är städningen, antal täcken + grimmor framme och gödselstacken. Temperaturer och dörrar öppna eller stängda är också ett problem man måste vara oerhört tydligt med, exakt när dörrar ska vara stängda angett i temperatur och vad som händer om det inte görs..annars är det många som tänker "är inte så farligt"

Så jag rekommenderar att man sätter ut en begränsning på förvaringen som finns ute i stallet/vid boxarna tex maxantal täcken framme, hur många grimmor som får vara framme åt gången per box.
Med tiden så har det nämligen en tendens till att växa både på bredden och höjden av förvaring ute vid boxarna om ingen begränsning finns..

Gödselstacken tycker jag nästan man behöver ha kurs i ibland hur långt i man går innan man tömmer, vars man tömmer etc eller ännu bättre en markering..för med tiden så brukar det bli 5 olika stigar och ibland också att man börjar tippa direkt på "stigen" som är på gödselstacken..fruktansvärt störande och det blir med tiden väldig tungt att styra en skottkärra.

Täckestork också, hur man ska hänga upp täcken för bästa torkförmåga..en del slänger typ bara in täckena och tror dem torkar bra tills morgonen därpå

Städningen brukar gå i vågor..ibland är det en hög nivå och ibland en väldigt låg nivå..Hade jag haft stall hade jag hotat med att göra rejäl hyreshöjning om standarden började sjunka och det slarvades..då jag blir tokig av att se oreda att jag helt enkelt går runt och städar ihop efter andra..men då hade jag också sett till att ta betalt för min "städjour"..

I övrigt vettiga regler, bra att tider tex är tydligt utsatta så att alla vet vad som förväntas. Ovan är de områdena jag upplever är det som har lite skiftande nivå på
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 539
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp