Stallregler?

W

WithoutFaith

Vet inte om här är bäst men ville nästan ha den på gnägg :) (flytta om ni vill)

Vad är lämpliga regler i ett inackoderingsstall?
Vad vill ni se som tydliga regler

Tipsa
 
Sv: Stallregler?

Detta är bara ett exempel...
Tänk på att stallet är hästens hem.
Uppträd lugnt och stillsamt ( fast det bryts hemma hos mig:smirk:av min dotter)

Barn skall hållas under uppsikt av vuxen och får ej leka i stallet eller dess biytor , ej heller vid ridbanor eller där man rider.

Låt hästarna vara ifred när de äter eller fodras

Ett rullande städ/utfodringsschema kommer att skapas och vi går igenom vad som skall hålla i ordning. tex....

Stallgolvet skall vara fritt från kläder, hjälmar och borstar...smuts mm

Inga redskap hinkar eller andra föremål som kan skada hästen får lämnas i stallgången.

Låt ryktdonen vara i sina korgar/lådor när de inte används...

Vaccination
Samtliga hästar som vistas hos oss skall vara vaccinerade mot hästinfluensa och stelkramp.

Avmaskning
Gemensam avmaskning sker minst två gånger per år.

Säkerhet i rasthagar och betesmarker.
Vintertid bestämmer hästägarna gemensamt om hästarna ska få ha broddar eller ej.
Sommartid tas samtliga skor av för de som går på sommarvila.

Rökning är ej tillåten inom någon del av anläggningen utan får endast ske vid utsatt askkopp.

Ridning i skog och mark.
För ridning i skog och mark utanför gårdens ägor gäller att man tar hänsyn till andra skogs- och markägare.

Detta är absolut bland det viktigaste:
Var hjälpsam och trevlig mot alla..
visa allmän hänsyn till varandra och visa respekt för varandra och varandras hästar. Vi har alla ett och samma intresse även om vi har lite olika intresseriktning. Alla är välkomna oavsett ridstil och hästras!:bow: ;)
 
Sv: Stallregler?

Klara och tydliga regler angående dagsrutiner som t.ex fodringstider och utsläpp i hagen och intag från hagen(tider och gör inackoeringen det själv eller gör stallägaren det), vilken service stallägaren håller med och vad jag ska göra själv.

Och det brukar behövas en lista med regler angående ordning i sadelkammaren och att vara och en städar upp efter sig själv när man varit i stallet, för tyvärr är det inte en självklarhet för många.
Mvh
Camilla
 
Sv: Stallregler?

Jag tror också de är viktigt att ni människor också har regler. Jag menar så de inte blir så att en person gör allt och dom andra bara latar sig typ..
 
Sv: Stallregler?

HeJ!

Vad som saknas där jag står:

*Tydliga regler om fodrings, in och utsläppstider (tex ut kl. 7, lunch 12, in 16-17 (beroende på väder), kväll ca 20, ej före.) Vi "går efter vädret" och "använder vårt förnuft"...=funkar inte, ibland lunch kl 10.30 ibland kl 14. Gärna i vilken ordning hästarna går ut och in (nån som inte kan vara själv etc.)

* Vad man förväntas sköta själv, ex städa efter sej själv, sopa, osv.

/ Lavinia, som ibland är väldigt trött på att göra allt
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 643
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 503
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp