Stallrenovering

Ella-82

Trådstartare
I januari -08 köpte vi en liten gård. Stallet var i stort behov av renovering som vi nu har börjat med.

Så här såg det ut innan.
29677211.jpg


29677213.jpg


29677206.jpg


29677208.jpg


29677223.jpg
 
Sv: Stallrenovering

*klappar handerna*
En stallbyggar/renoveringstrad! Ser med spanning fram emot fler bilder.
 
Sv: Stallrenovering

Ooooh, det finns definitivt potential! :laugh: Bara allt är fräscht under, dvs. Så att ni slipper riva ut en massa ruttna plankor och möglig isolering.
 
Sv: Stallrenovering

Åhh spännande! :d *gnuggar händerna*
mera bilder! fort fort fort!! :)
 
Sv: Stallrenovering

Här kommer fler bilder!

29677236.jpg

Det fanns ingen el o det var väldigt dåligt tryck i vattnet. Så vi fick gräva ner nytt.

29680389.jpg


29680398.jpg

Hästkrafterna vilar...

29680403.jpg

Förra ägaren renoverade en gavel + lite på bak o fram sidan. Så det var ju bara för oss att fortsätta med leca.

29680418.jpg

Vi tog bort väggen som delade stallet i två avdelningar. Stallet är ca 5,5*12m. Inte speciellt stort alltså.
 
Sv: Stallrenovering

29680497.jpg


29680500.jpg

Musbajs o andra rester fanns det gott om i väggarna...

29680510.jpg

På den här gaveln ska vi ha en skjutport. Den leder ut till hagarna.

29680503.jpg


29680588.jpg

Baksidan, det blir ett fönster i varje box. Alltså blir det 3 boxar :)
 
Sv: Stallrenovering

Håller med så många andra kul med en stallrenoveringstråd, ser med spänning fram mot försättningen.
 
Sv: Stallrenovering

Kul att så många är intresserade! Men visst är det mångas dröm att få bygga eller renovera ett eget stall. När man väl står inför uppgiften så fattar man inte att det är sant. Men det är många svåra val, allra helst när man ska renovera. Då är ju grunden redan lagd. Men det är jätte kul o jag ser fram emot när det blir klart.

29680651.jpg

Första väggen putsad!

29680660.jpg

Här stod den gamla väggen som delade stallet. Tobbe jämnar till golvet lite.

29680669.jpg

Sadelkammaren till höger

29680681.jpg

Till vänster ser ni dörrhålet, där blir det en delbar dörr ut till gårdplanen.

29680687.jpg

Öppning mot hagarna.

29680690.jpg

Två av boxarna är nu monterade. Hästarna verkar gilla stallet.

29680700.jpg

Vi satte in nya fönster i hela stallet, här ser ni dom lite mindre på gaveln.
 
Sv: Stallrenovering

Kul att så många är intresserade! Men visst är det mångas dröm att få bygga eller renovera ett eget stall. När man väl står inför uppgiften så fattar man inte att det är sant. Men det är många svåra val, allra helst när man ska renovera. Då är ju grunden redan lagd. Men det är jätte kul o jag ser fram emot när det blir klart.

29680651.jpg

Första väggen putsad!

29680660.jpg

Här stod den gamla väggen som delade stallet. Tobbe jämnar till golvet lite.

29680669.jpg

Sadelkammaren till höger

29680681.jpg

Till vänster ser ni dörrhålet, där blir det en delbar dörr ut till gårdplanen.

29680687.jpg

Öppning mot hagarna.

29680690.jpg

Två av boxarna är nu monterade. Hästarna verkar gilla stallet.

29680700.jpg

Vi satte in nya fönster i hela stallet, här ser ni dom lite mindre på gaveln.
Jättebra jobbat, men... Var finns VENTILATIONEN???
 
Sv: Stallrenovering

Vilket kul tråd! Massa fina bilder :)

Var gör ni av grovfoder, strö och gödsel?

Tackar!
Grovfoder kommer vi att ha på loftet.
Strö = spånbalar för vår del, kommer vi att ha i den tredje boxen så länge den är ledig, vilken den förmodligen kommer att vara länge. Annars så får det stå ute på baksidan.
Gödsel har vi på baksidan. Grannen som är bonde tömmer den en gång om året.
 
Sv: Stallrenovering

Jättebra jobbat, men... Var finns VENTILATIONEN???

Det kommer bli självdrag med ventilation över varje fönster. Stallet är så litet så förmodligen kommer det att räcka. Men skulle det inte det så blir det en trumma i taket.
 
Sv: Stallrenovering

Det kommer bli självdrag med ventilation över varje fönster. Stallet är så litet så förmodligen kommer det att räcka. Men skulle det inte det så blir det en trumma i taket.
Jo, det kan kanske funka. Ta hellre i lite för mycket än för lite (dvs. gör hellre stora ventilationshål än för små. det är lättare att minska flödet än öka det). Jag ser många stall i mitt jobb, och för lite ventilation är väldigt vanligt tyvärr. Se också till att stallet blir en egen brandcell när ni har hö på loftet. Det kan räcka med att man lägger ett lager plank till på golvet på skullen t ex. (60 mm trä = brandskydd till närliggande lokal i 60 minuter, dvs 1 minuts brinntid per mm trä). Kan vara bra att ha i bakhuvudet i alla fall :) Lycka till med stallet annars. Det verkar som om ni tänker till ordentligt:)
 
Sv: Stallrenovering

Får man fråga vad du har för jobb?

Jag tycker många stall (även nybyggda) förvarar hö tillsammans med hästarna på golvnivå men är likväl godkända för det. Tanke om det?
 
Sv: Stallrenovering

Får man fråga vad du har för jobb?

Jag tycker många stall (även nybyggda) förvarar hö tillsammans med hästarna på golvnivå men är likväl godkända för det. Tanke om det?
Jag jobbar med djurskydd. Enligt Brandskyddsreglerna är det okej att förvara upp till 10 kubikmeter brännbart material i samma utrymme som hästarna. Jag vet att det är vanligt att man använder en tom box till hö. I själva djurskyddsarbetet får man då tänka på om det finns alternativa förvaringssätt som skulle funka lika bra ur hygienisk synpunkt. Ofta gör det inte det, och då får man istället tänka på att höet hålls hygieniskt bra för hästarnas skull, och föreslå att stallägaren funderar på att hitta en annan lösning för brandsäkerhetens skull.
 
Sv: Stallrenovering

en liten notering så jag vet var jag ska fortsätta läsa när mer bilder är utlagda :D

Vilket jobb ni gör! Men det blir fint också!! :bow:

Skrev i avundsjuka tråden nyss..och detta passar inte alls in där..inte alls..:angel: (fast jag her ett eget stall och allt ;) )
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 031
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Smulu
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp